Advertentie:



Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/08/2020 in all areas

  1. 2 points
    't Is vechten tegen de bierkaai. Dweilen met de kraan open. Dat is wat je meer dan eens te horen krijgt wanneer je een willekeurige vechtport in een positief daglicht probeert te stellen. De vooroordelen kennen we allemaal wel; die ga ik hier dan ook niet benoemen. Zoveel tijd van leven heb ik niet. Behoudens dat ik met m'n werkzaamheden -het verzorgen van sportlessen t.b.v. jeugdigen en jongvolwassenen met sociale/maatschappelijke problematieken- heel goede resultaten behaal met elementen uit de vechtsport, is de algemene mening nog steeds negatief. Daar ga ik geen tijd meer in stoppen. Waar ik wel aandacht aan wil besteden is de sportiviteit en saamhorigheid van de atleten onderling. Meningen die meestentijds buiten de gym gevormd worden op basis van eenzijdige informatie, houden geen stand wanneer men aan den lijve de sfeer in een sportschool geproefd heeft. Dit 'wij'-gevoel vind men uiteraard in de meeste verenigingen terug en heeft een niet te onderschatten sociale functie. Het geeft een boost aan het zelfvertrouwen, verruimt het blikveld en maakt assertiever, hetgeen ten goede komt aan de sociale vaardigheden. Zoals in elke sociale groepering zijn in sportverenigingen verschillende individuen vertegenwoordigd met een zelfde doel. Zo ook in de vechtsport. Het gestelde doel is onmogelijk in je eentje te bereiken; je hebt er anderen voor en bij nodig: van trainer tot sparringsmaatje. Geen ruimte dus voor patserij, showboating en zelfverheerlijking. Wil je je vereniging in stand houden met een bestendige toekomst, zul je dat samen moeten doen. Het geduld opbrengen om een nieuweling keer op keer de basis disciplines en vaardigheden bij te brengen; een zwakker lid bij het sparren niet te molesteren maar adviseren en respect opbrengen voor de vrouwelijke collega's door gepaste ingetogenheid te tonen. Wat ik daarmee bedoel ligt in het vlak van de fantsoensnormen, niet in dat van fysieke differentiatie. In de afgelopen decennia heb ik heel wat sportscholen, gym's en aanverwante lokalen gezien en als lid meegedraaid. Zelden of nooit sprake van onregelmatigheden. Deze zijde van de vechtsport is absoluut onderbelicht en waar weinig licht is blijft het schemerig.............vooral voor diegenen die geen eigen lampje durven te gebruiken.
  2. 1 point
    Sportvrienden. Eigenlijk een oud maar nog steeds actueel gegeven: haastige spoed is zelden goed. Zeker voor wat betreft de sportbeoefening in het algemeen en de krachtsport in het bijzonder. Zolang ik me kan herinneren word er bij krachtsporters een beeld gewekt van -vooral- stevige schouders met een paar kolossale armen daaronder. Inderdaad indrukwekkend; maar de rest dan? Wil je een sterk, uitgebalanceerd en harmonieus lichaam ontwikkelen, begin dan ook met de basis. Deze basis is al heel lang bekend en als zodanig erkend maar wordt door allerlei oorzaken meer dan eens niet serieus genomen. Nog steeds zie ik -vooral beginnende- atleten met een schema werken dat zo ongeveer een universitaire opleiding vraagt om daar chocola van te maken. Wat die basis is? De drie fundamentele oefeningen: SQUAT, BENCH PRESS en DEADLIFT. Dat is al heel lang zo geweest, is nog steeds actueel en zolang wij niet in een split second een totaal ander lijf krijgen, zal dit voorlopig ook zo blijven. De genoemde drie-eenheid heeft meerdere functies. Ten eerste zijn het oefeningen bij uitstek om je vertrouwd te maken met de principe werking van de krachtsport. Niet het domweg tillen van zoveel mogelijk gewicht, maar aan den lijve voelen hoe je op weerstandstraining reageert. Je technische vaardigheden en 'ijzergevoel' ontwikkelen. Daarbij zijn de squat, de bench press en de deadlift ook nog eens compound oefeningen; je zet dus meerdere spiergroepen aan het werk tijdens één beweging. Je genereert meer motor units en de onderlinge communicatie binnen je spierstelsel krijgt een positieve boost. Je gaat dus efficiënter trainen. Hierdoor bespaar je energie die je weer kunt gebruiken om het aantal reps, sets of de weerstand te verhogen. Last but not least leggen de 'grote drie' de basis voor alle oefeningen die betrekking hebben op de ontwikkeling van je body. Bouw een mooi huis, maar zorg eerst voor een solide fundament!