Advertentie:



Peter Wouters

Moderators
  • Content count

    633
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    105

Everything posted by Peter Wouters

  1. Inderdaad interessante link Hansie. Ook de artikels die in de zijbalk verschijnen. Een sleutelwoord dat je dikwijls tegenkomt rond dit thema is 'onsteking'. Ontstoken darmen,, onsteking van het zenuwstelsel, onstoken brein.
  2. Cacao en zijn afgeleide produkten zijn rijke bronnen van polyfenolen zoals flavanolen. Deze verbindingen oefenen antioxiderende en ontstekingsremmende activiteiten uit, die verantwoordelijk zijn voor de gezondheidsbevorderende effecten van cacao. Cacaopolyfenolen worden echter slecht opgenomen in de darmen en de meeste van hen kunnen de systemische circulatie in hun natuurlijke vorm niet bereiken. In plaats daarvan zijn hun secundaire bioactieve metabolieten biologisch wel beschikbaar. In feite, zodra ze de darm bereiken, werken cacaopolyfenolen bidirectioneel samen met de darmflora. Deze verbindingen kunnen de samenstelling van de darmflora moduleren door prebiotische mechanismen uit te oefenen. Ze bevorderen de groei van nuttige darmbacteriën, zoals Lactobacillus en Bifidobacterium, en verminderen het aantal pathogene bacteriën, zoals Clostridium perfringens. Aan de andere kant kunnen bioactieve cacaometabolieten de darmgezondheid verbeteren, ontstekingsremmende activiteiten vertonen, de immuniteit positief beïnvloeden en het risico op verschillende ziekten verminderen. Deze review heeft tot doel de beschikbare kennis van de bidirectionele interactie tussen cacaopolyfenolen en darmmicrobiota samen te vatten met hun verschillende gezondheidsresultaten. Bron:https://www.mdpi.com/2072-6643/12/7/1908/htm
  3. Ik denk dat je het zo wel kan stellen. Het komt er op neer dat we de optimale voedingsbodem dienen te creeren om de groei van voordelige bacterieen te stimuleren. Dit is een boeiende wereld en dankzij @Hansie heeft dit mijn aandacht gekregen. Wist je dat onze hormonen een wisselwerking hebben met onze darmbacterieen? Als het bij de ene niet goed gaat gaat het bij de andere ook niet goed. Wat te denken dan van een ernstige dysbiose wat veel voorkomt bij obese mensen. Dat legt de leydig cellen gedeeltelijk lam waardoor ze bijna geen testosteron produceren. Vanavond ga ik enkele interessante stukjes posten over dit onderwerp.
  4. Hypogonadotroop hypogonadisme kan optreden in de context van een energietekort bij jonge, anderszins jonge gezonde mannen, en wordt mogelijk niet herkend. Het bewijs suggereert dat onderdrukking van de gonadale as en daarmee samenhangende hormonale afwijkingen een adaptieve reactie vormen op verhoogde fysiologische stress en een tekort aan totale lichaamsenergie. De pathofysiologie omvat waarschijnlijk hypothalamusonderdrukking als gevolg van ontregeling van leptine, ghreline en pro-inflammatoire cytokines. De onderdrukking van de gonadale as is functioneel, omdat deze omkeerbaar is met gewichtstoename. De behandeling moet gericht zijn op het omkeren van het bestaande energietekort om een gezond lichaamsgewicht te bereiken, inclusief psychiatrische input waar nodig. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cen.13973?fbclid=IwAR0mqspgZFWi077T3_cBhTZ2YO-XTLadclZ58pJ05A-LqHK5pUYq9TYMGhU
  5. Vers van de pers. Protein is an important component of a healthy diet and appears to be integral to enhancing training adaptations in exercising individuals. The purpose of this narrative review is to provide an evidence-based assessment of the current literature examining increases in dietary protein intake above the recommended dietary allowance (RDA: 0.8 g/kg/d) in conjunction with chronic exercise on body composition (i.e., muscle, fat and bone). We also highlight acute and chronic pre-sleep protein studies as well as the influence of exercise timing on body composition. Overall, a high-protein diet appears to increase muscle accretion and fat loss and may have beneficial effects on bone when combined with exercise. Pre-sleep protein is a viable strategy to help achieve total daily protein goals. Importantly, there appears to be no deleterious effects from a high-protein diet on muscle, fat or bone in exercising individuals. https://www.mdpi.com/2072-6643/12/6/1890/pdf#:~:text=Overall%2C a high-protein diet,achieve total daily protein goals.
  6. Die laatste zin moest ik even laten bezinken. Je bedoelt waarschijnlijk zijn streefgewicht. Als dat doel 70kg moet zijn en hij weegt 80kg met 20% bodyfat dan komt hij er inderdaad met 140gr per dag.
  7. Zijn eiwitshakes slecht voor je zaadkwaliteit?

    Hallo Brian, Welkom op dit forum. Ik heb nog nooit gehoord dat eiwitshakes de vruchtbaarheid zouden beinvloeden. Wat wel een invloed kan hebben is het gebruik van anabolen. Deze gaan het follicle stimulerend hormoon (FSH) onderdrukken. Ook alcohol, stress en mogelijk andere factoren kunnen een invloed hebben.
  8. Droogtrainen of Spieropbouw?

    Hallo Patrick Welkom. Het is perfect mogelijk om tijdens een deficit spiermassa te winnen zolang je proteine voldoende hoog is. Zie ook dit vorige topic https://krachtforum.nl/topic/1031-spiergroei-en-vetverlies-met-een-hoog-proteine-dieet/
  9. Vitamine K in de strijd tegen Covid?

    Ik zag dit voorbij komen en dacht dit misschien interessant is voor de geintereseerden https://www.theguardian.com/science/2020/jun/05/vitamin-k-could-help-fight-coronavirus-study-suggests?fbclid=IwAR0qyuE9OysZVd0pmaKH14u-3ahZSUP_O7AJMb5phisxqc4Fl1zMCVpqTZI
  10. Vitamine K in de strijd tegen Covid?

    @Hansie Begrijp me niet verkeerd. Probiotica kan zinvol zijn maar wat ik bedoel is dat wanneer deze probiotica niet de juiste voedingsbodem krijgt (waardoor ze uiteindelijk in aantal toeneemt) niet veel gaat helpen. In de darmen zijn grofweg 2 groepen aanwezig. Enerzijds de 'bacteroiden' die gepromoot worden door vleeseters en anderzijds de 'Prevotella' die talrijk is bij vegetariers. Deze laatste zijn de stam(men) die je het meest wil hebben. In een studie die 6 dagen duurde zag men een verschuiving naar de goede bacterieen simpel door de voedselkeuze te veranderen. Quote: Pre-biotics don't support probiotics, it's the other way around. Probiotics can support and accelerate the desired permanent change the regular consumption of prebiotics will bring about. Long story short: All the current hoopla about probiotics, the tons of "enriched" products on the shelves of the supermarket, the capped super-*place your favorite strain here* with bazillions of "life-bacteria" in them and for which you would have to spend half your monthly salary, if you wanted to consume enough of them to override the baseline effect your diet, all of them are about as useful as a stimulant based fat burner on a hypercaloric diet.You are what you eat, not what your supplement! The same goes for the composition of the bugs in your gut and if you want them to produce short chain fatty acids for you you better make sure they get the raw materials on a consistent basis. That this works like a charm within no more than 6 days is evidenced by the study publication of which triggered this lengthy discussion. Bron:https://suppversity.blogspot.com/2013/02/gut-bacteria-modulation-ramp-up-your.html Nog meer leesvoer: https://selfhacked.com/blog/gut-microbiome-factors/ https://selfhacked.com/blog/gut-bacteria-microbiome/ https://selfhacked.com/blog/a1probiotics-good-bacteria/ https://selfhacked.com/blog/health-benefits-inulin/
  11. Vitamine K in de strijd tegen Covid?

    Men spreekt altijd over een 2e golf na de zomer. Als dat zo is dan zal blijken dat vitamine D en zonlicht werken Ik ga dit nog eens verder bekijken vanavond
  12. Vitamine K in de strijd tegen Covid?

    Dat zou wel eens kunnen kloppen Hansie. Ik heb nooit een liefhebber geweest van groenten en liet die gewoon links liggen in het verleden. De laatste jaren ben ik compleet het tegenovergestelde. Dagelijks eet ik een mengeling van wel enkele 10 tallen groenten. Dit resulteert in een stoelgang vergelijkbaar met die van een koe Ook heb ik me mentaal nog nooit zo goed gevoeld als de laatste jaren. Merk ook op dat ik prebiotica vernoem ipv probiotica. Er is een verschil tussen die 2. De eerste zorgt voor de voedingsbodem. Als deze ideaal is komen de voordeligste bacterieen automatisch in de meerderheid. Probiotica heeft naar mijn gevoel weinig zin. Als je elke dag junkfood consumeert dan gaan die stammen een heel kort leven hebben.
  13. Vitamine K in de strijd tegen Covid?

    Ik vind het vreemd dat vitamine D niet vernoemd wordt aangezien deze in synergie werkt met vitamine K. Het is tevens het voornaamste vitamine om je immuunsysteem te optimaliseren. Wat dat laatste betreft meen ik dat de darmflora ook een grote rol speelt. Prebiotica is in dat geval dan weer belangrijk om een goede voedingsbodem te voorzien voor de ontwikkeling van de juiste bacterieen. En dan bedoel ik niet een supplementvorm maar een variëteit aan diverse groenten en fruit. Een boeiende materie waar we het laatste nog niet over weten.
  14. Enquete ondernemersplan

    Hallo William, ik heb de enquete ingevuld. Een paar zaken die ik zou willen opmerken zijn oa; ik woon in Belgie en had de mogelijkheid niet om dit aan te vinken. Bij de supplementen had ik maar de keuze uit 1 produkt. Ook het tijdsvak waarin je een aankoop doet. vb 1x per maand of 1x per half jaar maakt een enorm verschil in je ondernemersplan. Succes nog!
  15. Help!

    Een kleine nuance op wat Shorty zegt. Het klopt dat je in een energiedeficit moet gaan om vet te verliezen maar ik zou de focus niet te hard op die eiwitten gaan leggen. Verschillende studies hebben al uitgewezen dat de proteine inname voldoende hoog moet zijn om 1) vet te verliezen 2) behoud van spieren. Brad Schoenfeld raad aan om dit ten minste op 2gr per kilogram te houden van het lichaamsgewicht waar je naar streeft. In Mick zijn geval is 150gr een absoluut minimum. Proteine heeft een veel groter thermisch effect dan koolhydraten en vet. Dit fenomeen wordt het Thermic Effect of Food(TEF) genaamd en beschrijft de energetische kost die er nodig is bij de vertering. Bij proteine is dit 25-30% van de calorieen terwijl dit bij koolhydraten minder dan 10% bedraagt. Bij vetten is dit verwaarloosbaar. Verminder je die eiwitten dan ga je dit voordeel ook verminderen. Hier komt nog bij dat wanneer je in een calorie deficit gaat bij een gewone proteine inname, elke kilogram die je verliest daar 1/3 van afkomstig is van de afbraak van spieren. Deze wordt beinvloed door de netto dagelijkse proteine balans. Deze is gelijk aan Muscle Protein Synthesis(MPS) min Muscle Protein Breakdown(MPB). Bij MPS lijkt er een plafond te bestaan met toenemende proteine inname maar de afremming van MPB blijkt nog door te gaan. Dus verlaag je die proteine dan gaat MPB omhoog en MPS omlaag. Verhoog je die proteine dan gebeurd het tegengestelde. Hogere proteine inname is zeker niet slechter. Als je dan toch je energie inname wilt verlagen zou ik me eerder focussen op een vermindering van koolhydraten en vetten. Kijk ook eens naar deze topic van een paar dagen geleden. https://krachtforum.nl/topic/1031-spiergroei-en-vetverlies-met-een-hoog-proteine-dieet/?tab=comments#comment-7183
  16. Belangrijk document van Henning Wackerhage en collega's met aanbevelingen over hoe veilig terug te keren naar de fitnesszaal en sporten tijdens de pandemie. In this review, we will answer five questions in relation to COVID-19 fromthe perspective of sport and exercise. The questions deal with 1) how SARS-CoV-2 targets ACE2-expressing human cells via its spike protein, 2) the COVID-19 disease caused by it, 3) the COVID-19 pandemic and attempts to control it, 4) how the immune system responds to SARS-CoV-2 and how the immune system is affected byexercise training, 5) advice for exercise during the pandemic for healthy adults, athletes and elderly, and possible control measures to help to return to normal sport and exercise at the end of the pandemic before herd immunity or mass vaccination has been achieved. https://www.germanjournalsportsmedicine.com/archiv/archive-2020/issue-5/sport-exercise-and-covid-19-the-disease-caused-by-the-sars-cov-2-coronavirus/?fbclid=IwAR3LIJtqh-NsiqVP2OkKFWuTnwihz9ygjrHF9GKhVs0csqQWBlfWr9eZ-14
  17. Oestrogeen en gynecomastie

    Persoonlijk hecht ik niet veel waarde aan iemand zijn fysiek. Kijk maar naar Brad Schoenfeld. Dat is een autoriteit in de bodybuilding. Ieder zijn mening daarover. Een ander punt. Iemand enig idee waarom Tamoxifen een beter resultaat levert dan een AI bij gyno? Iemand suggereerde eens dat Tamoxifen mogelijk nog een andere werking heeft dan die wij kennen.
  18. Hey friends !Im newbie.

    Welcome. May I ask where you live?
  19. Nieuw lid

    Hallo Jmd, welkom op dit forum. Ik train ook thuis met zelf in elkaar geknutselde zaken.
  20. Oestrogeen

    Een belangrijke trend die ik opmerk in de trt community is dat je aromatase moet laten voor wat het is. Dus geen gebruik van aromatase-remmers. Het niveau aan oestrogeen dient optimaal te zijn. Ik zie mannen de revue passeren die meer dan 3x de maximale referentiewaarde hebben waarbij ze zich kiplekker voelen en geen nevenwerkingen. Oestrogeen blijkt dikwijls verweten te worden voor vochtophopingen en borstvorming en nu blijkt het dat dit niet zo voor de hand ligt. Borstvorming verdwijnt na het staken van de aromatase-remmer. Zelfs bij mensen die hier genetisch in voorbestemd zijn. Oestrogeen beschermt het cardiovasculair systeem, is verantwoordelijk voor de botdichtheid, cholesterol enz. Nu, trt en anabole steroiden zijn 2 verschillende planeten maar in de tijd van Arnold bestond er geen aromatase-remmers. Zelfs geen pct's. De meeste uit die tijd zijn toch oud geworden wat je niet zo gemakkelijk kan stellen van de nieuwe generatie bodybuilders. Bekijk hieronder een interview met Dr Jordan Grant, een uroloog en hormonenspecialist en vergeet alles wat je dacht te weten over het vrouwelijke hormoon. Ga naar 14:00 voor een direkte switch naar het onderwerp.
  21. Is het mogelijk om spieren op te bouwen en tegelijkertijd vet te verliezen? Deze studie onderzocht of een eiwitrijk dieet (2,4 g / kg / dag) gunstiger is voor de lichaamssamenstelling in vergelijking met een eiwitarm dieet (1,2 g / kg / dag) in combinatie met een intensief trainingsprogramma. Beide diëten zorgden voor een energietekort van 40% en de deelnemers trainden 6 dagen per week, inclusief weerstandstraining voor het hele lichaam, intensieve (sprint) intervaltraining, tijdritten en plyometrische lichaamscircuits. Na 4 weken verschilde het totale lichaamsgewicht niet tussen de groepen. De eiwitrijke groep verloor echter meer vetmassa in vergelijking met de lagere eiwitgroep (4,8 versus 3,5 kg). Bovendien won de eiwitrijke groep zelfs aan magere massa, terwijl dit niet het geval was bij de lagere eiwitgroep (1,2 versus 0,1 kg). Conclusie: een eiwitrijk dieet heeft een positieve invloed op de lichaamssamenstelling tijdens een dieetprogramma met regelmatige intensieve training. Onder dergelijke omstandigheden is het mogelijk om spiermassa te winnen en tegelijkertijd vetmassa te verliezen. Bronnen: https://www.nutritiontactics.com/gain-muscle-and-lose-fat-with-a-high-protein-diet/#more-4612 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26817506/
  22. Oestrogeen

    Hallo @PeterBond Ik heb je blog eens bezocht en hij lijkt mij heel informatief. Toch zit ik nog met een vraag wat betreft dit topic. Ik kwam dit tegen in je artikel. Another situation in which gynecomastia often occurs is that of prostate cancer treatment. More specifically, treatment with the anti-androgen bicalutamide. In a double-blind RCT, prostate cancer patients received either bicalutamide with a placebo or in combination with tamoxifen (20 mg daily) or anastrazole (1 mg daily) for 48 weeks [13]. Gynecomastia developed in 73 % of patients receiving placebo, 10 % of patients receiving tamoxifen and 51 % of patients receiving anastrazole. We weten dat oestrogeen bij mannen ontstaat door aromatase van testosterone. De mannen hierboven kregen een anti-androgeen waardoor hun testosterone gehalte theoretisch 0% moet zijn. Als oestrogeen werkelijk een centrale rol speelt bij gynecomastie, waar wordt dit dan geproduceerd?
  23. Mountainbike tijdens corona

    Of je het fanatiek kan noemen weet ik niet maar ik fiets 25km per dag naar mijn werk. Verder nu en dan recreatief in het weekend
  24. lekkere middagsnack

    Mijn geheim is olijfolie met een scheutje azijn, een kruidenmengeling voor salade van een bekende Belgische Tv kok, een mespuntje mosterd en enkele druppels sojasaus. Dit gooi ik over een kom met groentenmengeling samen met de Tonijn. Ik eet dit elke dag. Niet verder vertellen hoor.