Advertentie:



geert gielissen

Members
  • Content count

    164
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    24

geert gielissen last won the day on December 22 2020

geert gielissen had the most liked content!

Community Reputation

79 Heel goed

About geert gielissen

  • Rank
    Semi-professional
  • Birthday 02/15/1959

Personal Information

  • Gewicht
    86
  • Lengte (in cm)
    173

Recent Profile Visitors

701 profile views
  1. Nieuw

    ...................
  2. Voorstellen

    Veel plezier op deze site Jaco. Welkom!
  3. Ik merk geen vooruitgang meer

    Wat ik uit je info kan afleiden is dat je waarschijnlijk het eerste jaar veel cardio training hebt gedaan (-10 kg). In dat jaar is je lichaam zich gaan aanpassen aan deze vorm van inspanning. Spierkracht en -volume zijn in deze tijd wat op de achtergrond geraakt en waarschijnlijk weinig geprikkeld. Sinds een jaar ben je doende om je spierstelsel d.m.v. fitness te boosten. Allereerst zal je lichaam moeten wennen aan de nieuwe prikkels. Was het vroeger in eerste aanleg cardio; nu is neuromusculaire training de belangrijkste zuil van je training. Die gewenning duurt een tijdje. Je lijf heeft meer tijd nodig dan een lichtschakelaar. Pas wanneer je body aan de nieuwe situatie gewend is kun je langzaam maar zeker je spiersysteem gaan ontwikkelen. Raadzaam is het om vooral in het begin veel aandacht te besteden aan de drie basis oefeningen: de squat, de bench-press en de deadlift. Verder sluit ik me bij Hansie aan om regelmatig andere oefeningen in je schema op te nemen. Variatie houdt de spieren alert. Succes!
  4. Heup abductie oefeningen

    Spierontwikkeling = hypertrofie = uitzetting (zoals jij 't noemt). Abductie oefeningen hebben in functionele zin, weinig tot geen nut. Met de squat, leg press, leg curl etc. bouw je aan een meer algemene ontwikkeling. Abductie is een vrij ongebruikelijke beweging. Wanneer til je een been zo hoog mogelijk zijwaarts op??? Enkel in een vechtsport als pre-fase van een side kick, maar dan kantel je je bovenlichaam zijwaarts in reverse. Zou de ab- en adductie training meenemen in de squats. Squat schouderbreed bijv. afwisselen met sumo-squat.
  5. Kerntraining: voor en na.

    Sportvrienden, In deze tijd van beperkingen is er ook meer tijd om 'ns wat nader naar de samenstelling van een training te kijken. Wat staat er vandaag op 't programma; welke warming-up sluit daar 't meest op aan en met welke vorm van cool down haal ik er 't meeste rendement uit. Zoals vermeld in een eerdere bijdrage, heb ik in de loop van de tijd het fenomeen 'kettlebell' wat hoger opgeschaald als erg effectief. Een kettlebell work-out is intensief, zorgt voor een hoge verbranding en is erg functioneel door 't compound karakter. Voor wat betreft krachtsport ben ik van mening dat gerichte kettlebell oefeningen een positieve bijdrage leveren als warming-up en cool down als deze gericht zijn op de kerntraining. Met kerntraining bedoel ik de oefeningen die je voor een bepaalde spiergroep gepland hebt. De voordelen van een warming-up met een kettlebell liggen vooral in 't in korte tijd activeren van de motor units (door de compound), waardoor behalve je target spiergroep, ook je 'hulpspieren' zoals de antagonisten en de synergisten meegenomen worden. Dit verminderd sterk het risico op blessures en verkort op een verantwoorde manier je warming-up. Meer tijd voor je kerntraining! Als cooling down heeft een stukje kettlebell training vooral een niet te onderschatten functie als 'stretcher'; de nog onder spanning staande spieren worden op een relaxte manier weer gerekt waar de doorbloeding ook weer bij gebaat is (dus ook de zuurstof en voedselvoorziening). Al met al de moeite van het proberen waard. Ik adviseer je te beperken tot de kettlebell swings. Deze zijn effectief, veelomvattend, maar ook intensief. Je moet natuurlijk wel voldoende overhouden. Mocht e.e.a. je interesseren; wel effe de techniek van een goede swing aanleren! (YouTube/ Pavel Tsatsouline). Gr. Geert.
  6. Introductie

    Welkom Ramon. Op deze site zul je vast en zeker de gewenste kennis op doen. Succes!
  7. Vetverbranding / Krachttraining

    Klopt helemaal Shorty. Bij deze vorm duurt de 'naverbranding' ook het langst. Verder uiteraard meer kalorieën verbruiken dan je inneemt!
  8. introductie en advies

    Hoi Kris. Allereerst welkom op dit forum! Voor iedereen in het algemeen en voor jou in 't bijzonder geldt: luister naar je lichaam, ken je grenzen maar heb vooral plezier in wat je doet. Plezier is de beste motivator die er is. Zoek oefeningen die je aankunt maar ook leuk vindt om te doen. Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd. Het is prima om te googelen, maar niet te veel, anders zie je door de bomen het bos niet meer. Maak een eenvoudig basis schema dat bij je past en breid dit gaandeweg uit. Eerste doel is de algehele versterking van je hele lijf. Indien mogelijk beginnen met de basis van de krachtsport: deadlift, bench press en squat. Op dit moment zul je niet veel belasting aan kunnen maar laat je lijf alvast wennen aan de beweging/ uitvoering van de genoemde grote 3. Na verloop van tijd 'weet' je lichaam de bewegingen te herkennen (spiergeheugen), reageert 't daarop en verloopt de oefening steeds efficiënter. Dan kun je overgaan tot een zwaardere belasting. Niets belet je om een door jou samengesteld schema op dit forum te laten inschatten. Er zijn op deze site nog al wat mensen die veel expertise hebben en jou gegarandeerd kunnen adviseren! In ieder geval respecteer ik je keuze zeer. Ben ervan overtuigd dat je met de juiste instelling een overtuigd krachtsporter wordt. Weliswaar binnen de grenzen van je mogelijkheden, maar hoe je het ook draait of keert, welkom in de ijzeren wereld!
  9. LGD-4033 Ervaring

  10. Ik ben er klaar mee

    Begrijp 't helemaal mensen. Ik ben nu op een leeftijd dat e.e.a. toch allemaal wat langzamer, minder spannend en in 't algemeen wat bedaarder wordt. Voor jonge mensen, het overgrote deel op dit forum, is deze situatie veel moeilijker te verteren. Sociale contacten, uitgaan, sportschool en zo verder maken dan een groot en belangrijk deel van je leven uit. Ik wens jullie allemaal op korte termijn een hoop positiviteit. Dat je weer kunt doen wat je wil zonder gehinderd te worden. Dat je je spontaan kunt begeven waar je wil en dat deze corona tijd nog slechts als een herinnering in je geheugen ligt opgeslagen. Allemaal veel sterkte, houd je veerkracht en tot betere tijden!
  11. Geen spierpijn??

    Ik ook niet Rob. Maar in mijn geval heeft dat hoogstwaarschijnlijk met m'n focus te maken. Wanneer ik train ben ik volledig 'in' de oefening. Strak geconcentreerd en in een tempo dat ik prettig vind. Daarbij komt dat ik enige jaren geleden al begonnen ben met wat 'huiswerk' omdat ik baalde van de wisselende openingstijden van de sportscho(o)l(en). Verder zijn er de feestdagen, carnaval, schoolvakanties en dergelijke die weer een verandering in m'n trainingsdiscipline veroorzaakten. Kortom, ik train nu al heel wat jaartjes thuis en heb net zo veel en weinig spierpijn als vroeger op de sportschool. Wat ik wel mis aan de sportscholen en gym's zijn de sociale contacten en de uitwisseling van wetenswaardigheden.
  12. Vitamine D en Covid

    Sinds de lockdown bestel ik m'n supplementen ook online. Voordeel vind ik vooral dat je op je gemak kunt vergelijken en het koren van het kaf scheiden. Om het bij m'n magnesium te houden; wat is het werkelijke percentage citraat (okay) t.o.v. het percentage oxide (crap). Verder kun je uiteraard ook rustig vergelijken.
  13. Vitamine D en Covid

    Ik denk dat die 'iemand' het helemaal bij het rechte eind had Peter. 'Me-search' is voor ieder mens belangrijk omdat 't ook bijdraagt aan je welzijn. Me-search is op alle geledingen van je bestaan van toepassing; je beroep, sport, relaties en ga zo maar door. Wanneer je je keuzes baseert op hetgeen bij je past (en voor jou prettig is), maakt dit je leven een stuk aangenamer!
  14. Vitamine D en Covid

    Dank je voor deze waardevolle info Peter. Persoonlijk geen ervaring met vitamine D; echter wel met magnesium. Sedert geruime tijd neem ik magnesium als supplement. Op aanraden destijds. Had regelmatig last van een flauwe lusteloosheid gepaard met lichte 'zwervende' krampen (onvoorspelbaar patroon). Sinds het gebruik van magnesium behoort dit tot het verleden.
  15. All the best!

    Van hetzelfde kerel!!