Advertentie:



Sign in to follow this  
Peter Wouters

Sport, lichaamsbeweging en COVID-19, de ziekte veroorzaakt door het SARS-CoV-2 coronavirus

Recommended Posts

Belangrijk document van Henning Wackerhage en collega's met aanbevelingen over hoe veilig terug te keren naar de fitnesszaal en sporten tijdens de pandemie.

 

In this review, we will answer five questions in relation to COVID-19 fromthe perspective of sport and exercise. The questions deal with 1) how SARS-CoV-2 targets ACE2-expressing human cells via its spike protein, 2) the COVID-19 disease caused by it, 3) the COVID-19 pandemic and attempts to control it, 4) how the immune system responds to SARS-CoV-2 and how the immune system is affected byexercise training, 5) advice for exercise during the pandemic for healthy adults, athletes and elderly, and possible control measures to help to return to normal sport and exercise at the end of the pandemic before herd immunity or mass vaccination has been achieved.

 

https://www.germanjournalsportsmedicine.com/archiv/archive-2020/issue-5/sport-exercise-and-covid-19-the-disease-caused-by-the-sars-cov-2-coronavirus/?fbclid=IwAR3LIJtqh-NsiqVP2OkKFWuTnwihz9ygjrHF9GKhVs0csqQWBlfWr9eZ-14

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Flinke pil Peter, maar zeker 't lezen waard. De doorgewinterde (kracht)sporter die zich in meer dan alleen de kwantiteit en kwaliteit van de workouts verdiept, is zich tot op zekere hoogte al bewust van de kern van dit rapport. Overreaching en overtraining zijn een gevaar dat altijd op de loer ligt. Met name beginnende, obsessieve en ongeperioseerde sporters kan dit overkomen. Het is bekend dat genoemde fenomenen het lichaam in een "survival status" brengen. Constante (spier)spanning, verhoogde (rust)hartslag, voortdurende vermoeidheid en een hogere vatbaarheid voor virale en bacterieële besmetting; ergo: afgenomen weerstand. 

Hieruit blijkt met name het belang van rust en periodisering van de trainingen. In dit verband is af te leiden dat het corona virus minder heftig kan verlopen bij een uitgebalanceerde leefwijze, niet alleen qua sportmomenten maar in de gehele leefwijze: structuur, voeding en dergelijke. Blijft natuurlijk overeind dat een gepaste onderlinge afstand van kracht blijft, naast een grondige persoonlijke hygiëne en het signaleren van mogelijke corona gerelateerde gezondheidsmanco's. Je bent niet alleen voor jezelf maar ook voor je naasten verantwoordelijk. Ook dát heeft te maken met sportmanschap.

Op 28-5-2020 at 19:24 zei Peter Wouters:

Belangrijk document van Henning Wackerhage en collega's met aanbevelingen over hoe veilig terug te keren naar de fitnesszaal en sporten tijdens de pandemie.

 

In this review, we will answer five questions in relation to COVID-19 fromthe perspective of sport and exercise. The questions deal with 1) how SARS-CoV-2 targets ACE2-expressing human cells via its spike protein, 2) the COVID-19 disease caused by it, 3) the COVID-19 pandemic and attempts to control it, 4) how the immune system responds to SARS-CoV-2 and how the immune system is affected byexercise training, 5) advice for exercise during the pandemic for healthy adults, athletes and elderly, and possible control measures to help to return to normal sport and exercise at the end of the pandemic before herd immunity or mass vaccination has been achieved.

 

https://www.germanjournalsportsmedicine.com/archiv/archive-2020/issue-5/sport-exercise-and-covid-19-the-disease-caused-by-the-sars-cov-2-coronavirus/?fbclid=IwAR3LIJtqh-NsiqVP2OkKFWuTnwihz9ygjrHF9GKhVs0csqQWBlfWr9eZ-14

 

 

 

4 minuten geleden zei geert gielissen:

Flinke pil Peter, maar zeker 't lezen waard. De doorgewinterde (kracht)sporter die zich in meer dan alleen de kwantiteit en kwaliteit van de workouts verdiept, is zich tot op zekere hoogte al bewust van de kern van dit rapport. Overreaching en overtraining zijn een gevaar dat altijd op de loer ligt. Met name beginnende, obsessieve en ongeperiodiseerde sporters kan dit overkomen. Het is bekend dat genoemde fenomenen het lichaam in een "survival status" brengen. Constante (spier)spanning, verhoogde (rust)hartslag, voortdurende vermoeidheid en een hogere vatbaarheid voor virale en bacterieële besmetting; ergo: afgenomen weerstand. 

Hieruit blijkt met name het belang van rust en periodisering van de trainingen. In dit verband is af te leiden dat het corona virus minder heftig kan verlopen bij een uitgebalanceerde leefwijze, niet alleen qua sportmomenten maar in de gehele leefwijze: structuur, voeding en dergelijke. Blijft natuurlijk overeind dat een gepaste onderlinge afstand van kracht blijft, naast een grondige persoonlijke hygiëne en het signaleren van mogelijke corona gerelateerde gezondheidsmanco's. Je bent niet alleen voor jezelf maar ook voor je naasten verantwoordelijk. Ook dát heeft te maken met sportmanschap.

 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Sterk bezig Geert en hoe ziet je split programma er uit over een week gezien ? Ben wel eens benieuwd.
    • Yo, zou jij voor mij deze enquête willen invullen? Je zou mij enorm mee helpen!👇🏾
      https://docs.google.com/forms/d/1NzERixigbCnLhXiqyOK0kMcdvQZU_F0i50r1uiDBlYc/edit?fbzx=5925666009961714656
    • Een tijdje na m'n 'back to basics' zijn de gevolgen al weer merk- en zichtbaar. Het spiergeheugen en de ergens opgeslagen 'oude kennis' doen 't prima. De bekende trainingsroutine is weer terug en bevalt me meer dan uitstekend.  M'n gewicht schommelt nu rond de 90 kg, bij een lengte van 1.73. Het body fat gehalte zal nog niet ideaal zijn maar de kilo's zijn goed verdeeld. Begonnen met 3x wekelijks een total body workout, is het split schema een meer voor de hand liggende optie geworden. Meer aandacht voor de individuele spiergroepen, minder blessure risico door 't afraffelen van oefeningen bij vermoeidheid en een meer uitgebalanceerd geheel. Ben dus erg tevreden met de destijds gemaakte keuze. Hoop nog veel van jullie te leren op deze site net zoals ik jullie met raad en daad zal proberen te ondersteunen.   Hou je haaks en tot gauw!
  • Sponsors