Advertentie:



Sign in to follow this  
Peter Wouters

Sport, lichaamsbeweging en COVID-19, de ziekte veroorzaakt door het SARS-CoV-2 coronavirus

Recommended Posts

Belangrijk document van Henning Wackerhage en collega's met aanbevelingen over hoe veilig terug te keren naar de fitnesszaal en sporten tijdens de pandemie.

 

In this review, we will answer five questions in relation to COVID-19 fromthe perspective of sport and exercise. The questions deal with 1) how SARS-CoV-2 targets ACE2-expressing human cells via its spike protein, 2) the COVID-19 disease caused by it, 3) the COVID-19 pandemic and attempts to control it, 4) how the immune system responds to SARS-CoV-2 and how the immune system is affected byexercise training, 5) advice for exercise during the pandemic for healthy adults, athletes and elderly, and possible control measures to help to return to normal sport and exercise at the end of the pandemic before herd immunity or mass vaccination has been achieved.

 

https://www.germanjournalsportsmedicine.com/archiv/archive-2020/issue-5/sport-exercise-and-covid-19-the-disease-caused-by-the-sars-cov-2-coronavirus/?fbclid=IwAR3LIJtqh-NsiqVP2OkKFWuTnwihz9ygjrHF9GKhVs0csqQWBlfWr9eZ-14

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Flinke pil Peter, maar zeker 't lezen waard. De doorgewinterde (kracht)sporter die zich in meer dan alleen de kwantiteit en kwaliteit van de workouts verdiept, is zich tot op zekere hoogte al bewust van de kern van dit rapport. Overreaching en overtraining zijn een gevaar dat altijd op de loer ligt. Met name beginnende, obsessieve en ongeperioseerde sporters kan dit overkomen. Het is bekend dat genoemde fenomenen het lichaam in een "survival status" brengen. Constante (spier)spanning, verhoogde (rust)hartslag, voortdurende vermoeidheid en een hogere vatbaarheid voor virale en bacterieële besmetting; ergo: afgenomen weerstand. 

Hieruit blijkt met name het belang van rust en periodisering van de trainingen. In dit verband is af te leiden dat het corona virus minder heftig kan verlopen bij een uitgebalanceerde leefwijze, niet alleen qua sportmomenten maar in de gehele leefwijze: structuur, voeding en dergelijke. Blijft natuurlijk overeind dat een gepaste onderlinge afstand van kracht blijft, naast een grondige persoonlijke hygiëne en het signaleren van mogelijke corona gerelateerde gezondheidsmanco's. Je bent niet alleen voor jezelf maar ook voor je naasten verantwoordelijk. Ook dát heeft te maken met sportmanschap.

Op 28-5-2020 at 19:24 zei Peter Wouters:

Belangrijk document van Henning Wackerhage en collega's met aanbevelingen over hoe veilig terug te keren naar de fitnesszaal en sporten tijdens de pandemie.

 

In this review, we will answer five questions in relation to COVID-19 fromthe perspective of sport and exercise. The questions deal with 1) how SARS-CoV-2 targets ACE2-expressing human cells via its spike protein, 2) the COVID-19 disease caused by it, 3) the COVID-19 pandemic and attempts to control it, 4) how the immune system responds to SARS-CoV-2 and how the immune system is affected byexercise training, 5) advice for exercise during the pandemic for healthy adults, athletes and elderly, and possible control measures to help to return to normal sport and exercise at the end of the pandemic before herd immunity or mass vaccination has been achieved.

 

https://www.germanjournalsportsmedicine.com/archiv/archive-2020/issue-5/sport-exercise-and-covid-19-the-disease-caused-by-the-sars-cov-2-coronavirus/?fbclid=IwAR3LIJtqh-NsiqVP2OkKFWuTnwihz9ygjrHF9GKhVs0csqQWBlfWr9eZ-14

 

 

 

4 minuten geleden zei geert gielissen:

Flinke pil Peter, maar zeker 't lezen waard. De doorgewinterde (kracht)sporter die zich in meer dan alleen de kwantiteit en kwaliteit van de workouts verdiept, is zich tot op zekere hoogte al bewust van de kern van dit rapport. Overreaching en overtraining zijn een gevaar dat altijd op de loer ligt. Met name beginnende, obsessieve en ongeperiodiseerde sporters kan dit overkomen. Het is bekend dat genoemde fenomenen het lichaam in een "survival status" brengen. Constante (spier)spanning, verhoogde (rust)hartslag, voortdurende vermoeidheid en een hogere vatbaarheid voor virale en bacterieële besmetting; ergo: afgenomen weerstand. 

Hieruit blijkt met name het belang van rust en periodisering van de trainingen. In dit verband is af te leiden dat het corona virus minder heftig kan verlopen bij een uitgebalanceerde leefwijze, niet alleen qua sportmomenten maar in de gehele leefwijze: structuur, voeding en dergelijke. Blijft natuurlijk overeind dat een gepaste onderlinge afstand van kracht blijft, naast een grondige persoonlijke hygiëne en het signaleren van mogelijke corona gerelateerde gezondheidsmanco's. Je bent niet alleen voor jezelf maar ook voor je naasten verantwoordelijk. Ook dát heeft te maken met sportmanschap.

 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Is hier nog wel eens dieper op in gegaan? Ik kom het onderwerp zelden tegen. 
        Net een BFR training gehad op biceps en triceps. 

      Ik weet dat het veilig is, maar ik vond het toch even heel eng... De aderen in mijn biceps werden dermate groter en zichtbaar dat ik de elastieken uit angst heb af gedaan. 

      Ik heb 3 goede sets van 15 herhalingen op m’n biceps gedaan (barbell curl) en 3 goede sets van 25 herhalingen op triceps (cable pushdown). 

      Ik denk dat ik deze vorm van training pas serieus aandurf als ik een echte set bands met drukmeter heb aangeschaft. Om die uitgave te rechtvaardigen wil ik mij wel eerst even goed inlezen over de positieve effecten van deze vorm van trainen. Wellicht dat hier iemand wat over kan vertellen? 

      Mijn persoonlijke ervaring tijdens de beperkte trainingsduur onder BFR is wel positief. Je merkt inderdaad dat je training zwaarder voelt. Als de pomp komt is de pijn bijna ondraaglijk. Let wel: ik kan tegen deze pijn, ik presteer goed onder pijn, maar het voelde ietwat gevaarlijk en daarom ben ik gestopt en zonder elastieken verder gaan trainen. De elastieken zaten duidelijk te strak, want de armen begonnen instant gruwelijk koud aan te voelen. Elastieken iets losser gedaan en toen was het hele effect juist weg.... dus te strak vs te los.

      Ben benieuwd hoe de armen er morgen bij staan    @Shorty heeft ook zijn vraagtekens bij de effectiviteit van de training. Ik kan meerdere bronnen opzoeken die dan beiden het tegenovergestelde ‘aantonen’....   Lastig onderwerp? Mensen met praktijkervaring? 
    •   Hey, bedankt voor antwoord   Ja het is eigenlijk specifiek voor de kracht/aggressie toename voor krachtsport over een zeer korte tijd, niet om massa te bouwen. Als je een bron hebt mag je die altijd doorgeven. Ik vind echt niets meer   Grts  
    • Hey man! Daar kan ik een lang en moeilijk verhaal van maken maar:   Dat is BIJNA niet te krijgen, maar het is mogelijk en duur. Ik heb een bron voor je eventueel, maar het ding is ook dat Halotestin geen spiermassa bouwt en echt alleen pre-contest gebruikt wordt.   Groeten!
  • Sponsors