Advertentie:

Recommended Posts

Hoi,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. 

Al een paar jaar ben ik lekker aan het fitnessen. In eerste instantie omdat ik het 1) fijn vind om te bewegen en 2) toch iets wilde afvallen (ik had een vetophoping rondom mijn navel en middel. 

Sindsdien ben goed aan het sporten en zie ik okk de nodige resultaten. Het enige dat blijft is de vetophoping rond mijn navel en midden. 

Nu ben ik niet dik te noemen. Ik ben 1,96 lang en weeg 86 kilo. Volgens de weegschaal heb ik 14,9% vet. Ik krijg mijn vetpercentage niet verder naar beneden of omhoog. Omdat ik hier tegenaan loop heb ik de huisarts geraadpleegd. Deze zei dat ik aanleg heb om meer vet cast te houden (aangezien mijn ouders en broer toch aan de stevige kant zijn).

Als ik kleding aan heb zie je het vetrandje niet. Maar het stoort mij wel. 

Ik sport 5x in de week. Hierbij doe ik een splitschema (push-dag, pull-dag, benen, rust, push-dag, pull-dag, rust). Nu ben ik er recent drie keer per week 25 minuten bij gaan hardlopen. En eet ik ongeveer 2500 ckal (omdat ik toch dat vet kwijt wil ben ik vanuit het tdee 3081 naar 2581 gegaan). Ik krijg genoeg eiwitten binnen (+/- 220 gram).

Toch lukt het mij niet om mijn vetpercentage naar beneden te krijgen en het vetrandje weg te krijgen. Kan iemand mij advies/raad bieden en mij helpen?

Groeten,

Mick

Advertentie:

Hoi Mick!

Dat vetlaagje krijg jij weg! Het enige wat je nodig hebt is eten in een deficiet. Dus als je nu niet afvalt, eet je toch nog teveel kcal. (of je verbrandt te weinig, het werkt twee kanten op.)

Je eet teveel eiwitten, niet nodig zo veel, dus die kunnen omlaag. Ook van teveel eiwitten kan je dik worden, die bevatten gewoon kcal natuurlijk. 4 kcal per gram. Dus schroef die gerust met 70 omlaag. 150 is voldoende, ZEKER op je huidige gewicht en lengte. Geen zorgen!

70 gram eiwit x 4 kcal per gram = 280 kcal. Als je die dus even een week niet eet, dan nog eens op de weegschaal gaan staan. En het is ook niet 1,2,3 weg, het duurt helaas lang! En dan klote randje op je navel en heupen, gaat als laatste meestal...

Geen stress en gewoon even die eiwitjes omlaag, dat scheelt bijna 300kcal. Dat moet te zien zijn in je vetpercentage.

Welkom op het forum trouwens! Succes!

Welkom,

Volgens verschillende hobby blogs zou roeien effectiever zijn dan hardlopen voor vetverbranding. Of dat wetenschappelijk onderbouwt wordt weet ik niet. Online vind je wel zeer interessante roeiprogramma's.

Edited by Hansie

Een kleine nuance op wat Shorty zegt. Het klopt dat je in een energiedeficit moet gaan om vet te verliezen maar ik zou de focus niet te hard op die eiwitten gaan leggen. Verschillende studies hebben al uitgewezen dat de proteine inname voldoende hoog moet zijn om 1) vet te verliezen 2) behoud van spieren. Brad Schoenfeld raad aan om dit ten minste op 2gr per kilogram te houden van het lichaamsgewicht waar je naar streeft. In Mick zijn geval is 150gr een absoluut minimum.

Proteine heeft een veel groter thermisch effect dan koolhydraten en vet. Dit fenomeen wordt het Thermic Effect of Food(TEF) genaamd en beschrijft de energetische kost die er nodig is bij de vertering. Bij proteine is dit 25-30% van de calorieen terwijl dit bij koolhydraten minder dan 10% bedraagt. Bij vetten is dit verwaarloosbaar. Verminder je die eiwitten dan ga je dit voordeel ook verminderen.

Hier komt nog bij dat wanneer je in een calorie deficit gaat bij een gewone proteine inname, elke kilogram die je verliest daar 1/3 van afkomstig is van de afbraak van spieren. Deze wordt beinvloed door de netto dagelijkse proteine balans. Deze is gelijk aan Muscle Protein Synthesis(MPS) min Muscle Protein Breakdown(MPB). Bij MPS lijkt er een plafond te bestaan met toenemende proteine inname maar de afremming van MPB blijkt nog door te gaan. Dus verlaag je die proteine dan gaat MPB omhoog en MPS omlaag. Verhoog je die proteine dan gebeurd het tegengestelde. Hogere proteine inname is zeker niet slechter.

Als je dan toch je energie inname wilt verlagen zou ik me eerder focussen op een vermindering van koolhydraten en vetten.

Kijk ook eens naar deze topic van een paar dagen geleden.  https://krachtforum.nl/topic/1031-spiergroei-en-vetverlies-met-een-hoog-proteine-dieet/?tab=comments#comment-7183

• Like 1

Klopt Peter, Eiwitten kosten meer werk om te verteren, maar dit gaat echt om misschien 30kcal over een hele dag die je dan meer verbrandt en daar gaan de resultaten van fatloss niet op spaak lopen haha. :P

Hij moet gewoon kijken naar de videos van Greg Doucette op Youtube. Dan is alles duidelijk. 100%. Iedereen kan makkelijk vet verliezen, iedereen.

Videos zijn delen 1 en 2.