Advertentie:

Fit

Hoe pak je sporten op na corona?

Recommended Posts

Hoe pak je sporten op na corona?

Dit is een vraag wat ik veel voorbij hoor komen, hoe kom je weer het snelst op je oude niveau? Houd er sowieso rekening mee dat dit minimaal de helft van de tijd gaat duren dat je niet getraind hebt. Heb je 3 maanden niet getraind? Denk dan zeker aan 1.5 maanden voordat je weer op oude niveau zit.

Wanneer de sportscholen op 1 juli weer open gaan zullen mensen weer voluit aan de slag gaan, no pain no gain right? In dit geval is dit niet verstandig... wanneer je direct 100% geeft zal je je lichaam zo erg belasten dat een enorme hersteltijd nodig hebt en dus niet direct je train doelen haalt. Wanneer je dus weer aan de slag gaat kun je dus het beste 2 weken beginnen op maximaal 60% van voor dat je stopte, op deze manier overbelast je je lichaam niet en is je hersteltijd niet te lang waardoor je wel je hele schema kunt doen. Uiteraard speelt voeding ook een grote rol voor je herstel, maar dit gaat vooral om je trainen weer op gang te helpen.

Even een voorbeeld:

Zit bankdrukken in je schema en deed je dit eerst op 100kg? Dan begin je nu op 60kg en bouw je dit langzaam weer op naar je oude niveau. Je zult zien dat dit erg snel gaat. Ook heb je op deze manier je lichaam niet overbelast en kun je gewoon 2 x per week een spiergroep trainen. ( wat optimaal is voor opbouw en in dit geval snel terug komen op je oude niveau ).

Wat gebeurt er als je wel direct maximaal gaat?

Hoogst waarschijnlijk overbelast je je lichaam, heb je 2 weken spierpijn en kun je de rest van de week je overige oefeningen niet meer doen. Dit heeft dus niet enkel effect op de spiergroep die je al gedaan hebt en dus niet 2x die week kunt doen, maar ook op de oefeningen die je nog moet doen. Zoals je hier al uit zult begrijpen is dit totaal niet optimaal.

Wanneer je nog meer vragen hebt, stel ze hieronder!

Advertentie:

Fit,

Helemaal eens met deze instructie.. top geschreven..

Zoals een aantal weten, is mijn GYM alweer een maand open (dan wel Buiten).

Sinds hij open is, ben ik er weer vol tegenaan gegaan, wat wel resulteerde in dat het volume langzaam weer terug komt. Biceps worden weer biceps ;), etc

MAAR:

Kan ik onderstaande ECHT bevestigen, dan geen twee weken maar een week overal spierpijn en een gevoel dat alles is opgeblazen, kon haast niet meer lopen..

Heb in de tweede week, daarom ook mijn schema compleet aangepast, om te starten met lichter te trainen..

Nu zit ik weer redelijk op oude gewicht (nu denk 95%, ook met wat hulpB|).

Ook mijn advies, start LICHT

31 minuten geleden zei Fit:

Hoogst waarschijnlijk overbelast je je lichaam, heb je 2 weken spierpijn en kun je de rest van de week je overige oefeningen niet meer doen. Dit heeft dus niet enkel effect op de spiergroep die je al gedaan hebt en dus niet 2x die week kunt doen, maar ook op de oefeningen die je nog moet doen. Zoals je hier al uit zult begrijpen is dit totaal niet optimaal.

Haha iedereen wil natuurlijk fanatiek starten om weer snel terug te komen! Echter werkt dat helaas tegengesteld in dit geval! Met hulp heb je iedegeval iets minder last hiervan :) 

Yes. 100% mee eens. Opwarmen goed, nog 2 extra opwarm sets voor de zekerheid en echt dan pas iets van gewichten pakken. En dan dus idd nowhere near waar je was...

Anders verhuizen we allemaal naar "snap-city" :P

Voorzichtig doen is fuuuuuucking kut, maar we moeten heel ff want anders kunnen we helemaal niks meer doen na de eerste keer dat we gegaan zijn...!

1 uur geleden zei Shorty:

Anders verhuizen we allemaal naar "snap-city" :P

hahaha,

Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.

• Like 1