Advertentie:



Sign in to follow this  
Peter Wouters

Omkeerbaar hypogonadotroop mannelijk hypogonadisme als gevolg van energietekort

Recommended Posts

Hypogonadotroop hypogonadisme kan optreden in de context van een energietekort bij jonge, anderszins jonge gezonde mannen, en wordt mogelijk niet herkend. Het bewijs suggereert dat onderdrukking van de gonadale as en daarmee samenhangende hormonale afwijkingen een adaptieve reactie vormen op verhoogde fysiologische stress en een tekort aan totale lichaamsenergie. De pathofysiologie omvat waarschijnlijk hypothalamusonderdrukking als gevolg van ontregeling van leptine, ghreline en pro-inflammatoire cytokines. De onderdrukking van de gonadale as is functioneel, omdat deze omkeerbaar is met gewichtstoename. De behandeling moet gericht zijn op het omkeren van het bestaande energietekort om een gezond lichaamsgewicht te bereiken, inclusief psychiatrische input waar nodig.

 

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cen.13973?fbclid=IwAR0mqspgZFWi077T3_cBhTZ2YO-XTLadclZ58pJ05A-LqHK5pUYq9TYMGhU

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Is hier nog wel eens dieper op in gegaan? Ik kom het onderwerp zelden tegen. 
        Net een BFR training gehad op biceps en triceps. 

      Ik weet dat het veilig is, maar ik vond het toch even heel eng... De aderen in mijn biceps werden dermate groter en zichtbaar dat ik de elastieken uit angst heb af gedaan. 

      Ik heb 3 goede sets van 15 herhalingen op m’n biceps gedaan (barbell curl) en 3 goede sets van 25 herhalingen op triceps (cable pushdown). 

      Ik denk dat ik deze vorm van training pas serieus aandurf als ik een echte set bands met drukmeter heb aangeschaft. Om die uitgave te rechtvaardigen wil ik mij wel eerst even goed inlezen over de positieve effecten van deze vorm van trainen. Wellicht dat hier iemand wat over kan vertellen? 

      Mijn persoonlijke ervaring tijdens de beperkte trainingsduur onder BFR is wel positief. Je merkt inderdaad dat je training zwaarder voelt. Als de pomp komt is de pijn bijna ondraaglijk. Let wel: ik kan tegen deze pijn, ik presteer goed onder pijn, maar het voelde ietwat gevaarlijk en daarom ben ik gestopt en zonder elastieken verder gaan trainen. De elastieken zaten duidelijk te strak, want de armen begonnen instant gruwelijk koud aan te voelen. Elastieken iets losser gedaan en toen was het hele effect juist weg.... dus te strak vs te los.

      Ben benieuwd hoe de armen er morgen bij staan    @Shorty heeft ook zijn vraagtekens bij de effectiviteit van de training. Ik kan meerdere bronnen opzoeken die dan beiden het tegenovergestelde ‘aantonen’....   Lastig onderwerp? Mensen met praktijkervaring? 
    •   Hey, bedankt voor antwoord   Ja het is eigenlijk specifiek voor de kracht/aggressie toename voor krachtsport over een zeer korte tijd, niet om massa te bouwen. Als je een bron hebt mag je die altijd doorgeven. Ik vind echt niets meer   Grts  
    • Hey man! Daar kan ik een lang en moeilijk verhaal van maken maar:   Dat is BIJNA niet te krijgen, maar het is mogelijk en duur. Ik heb een bron voor je eventueel, maar het ding is ook dat Halotestin geen spiermassa bouwt en echt alleen pre-contest gebruikt wordt.   Groeten!
  • Sponsors