Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

Cacaopolyfenolen en darmmicrobiota-interactie: biologische beschikbaarheid, prebiotisch effect en impact op de menselijke gezondheid

Recommended Posts

Cacao en zijn afgeleide produkten zijn rijke bronnen van polyfenolen zoals flavanolen. Deze verbindingen oefenen antioxiderende en ontstekingsremmende activiteiten uit, die verantwoordelijk zijn voor de gezondheidsbevorderende effecten van cacao. Cacaopolyfenolen worden echter slecht opgenomen in de darmen en de meeste van hen kunnen de systemische circulatie in hun natuurlijke vorm niet bereiken. In plaats daarvan zijn hun secundaire bioactieve metabolieten biologisch wel beschikbaar. In feite, zodra ze de darm bereiken, werken cacaopolyfenolen bidirectioneel samen met de darmflora. Deze verbindingen kunnen de samenstelling van de darmflora moduleren door prebiotische mechanismen uit te oefenen. Ze bevorderen de groei van nuttige darmbacteriën, zoals Lactobacillus en Bifidobacterium, en verminderen het aantal pathogene bacteriën, zoals Clostridium perfringens. Aan de andere kant kunnen bioactieve cacaometabolieten de darmgezondheid verbeteren, ontstekingsremmende activiteiten vertonen, de immuniteit positief beïnvloeden en het risico op verschillende ziekten verminderen. Deze review heeft tot doel de beschikbare kennis van de bidirectionele interactie tussen cacaopolyfenolen en darmmicrobiota samen te vatten met hun verschillende gezondheidsresultaten.

Bron:https://www.mdpi.com/2072-6643/12/7/1908/htm 

• Like 1

Advertentie:

Als ik 't goed begrijp Peter, betreft 't een vorm van symbiose. Een samenwerking in beider voordeel, met dien verstande dat alleen de darmflora het gewenste effect kan triggeren. Niet andersom. 

2 uur geleden zei geert gielissen:

Als ik 't goed begrijp Peter, betreft 't een vorm van symbiose. Een samenwerking in beider voordeel, met dien verstande dat alleen de darmflora het gewenste effect kan triggeren. Niet andersom. 

Ik denk dat je het zo wel kan stellen. Het komt er op neer dat we de optimale voedingsbodem dienen te creeren om de groei van voordelige bacterieen te stimuleren. Dit is een boeiende wereld en dankzij @Hansie heeft dit mijn aandacht gekregen. Wist je dat onze hormonen een wisselwerking hebben met onze darmbacterieen? Als het bij de ene niet goed gaat gaat het bij de andere ook niet goed. Wat te denken dan van een ernstige dysbiose wat veel voorkomt bij obese mensen. Dat legt de leydig cellen gedeeltelijk lam waardoor ze bijna geen testosteron produceren. Vanavond ga ik enkele interessante stukjes posten over dit onderwerp.

• Upvote 1

Guest Hansie
36 minuten geleden zei Peter Wouters:

Ik denk dat je het zo wel kan stellen. Het komt er op neer dat we de optimale voedingsbodem dienen te creeren om de groei van voordelige bacterieen te stimuleren. Dit is een boeiende wereld en dankzij @Hansie heeft dit mijn aandacht gekregen. Wist je dat onze hormonen een wisselwerking hebben met onze darmbacterieen? Als het bij de ene niet goed gaat gaat het bij de andere ook niet goed. Wat te denken dan van een ernstige dysbiose wat veel voorkomt bij obese mensen. Dat legt de leydig cellen gedeeltelijk lam waardoor ze bijna geen testosteron produceren. Vanavond ga ik enkele interessante stukjes posten over dit onderwerp.

Interessante link gevonden over de interactie van de darmbacteriën en gelukshormonen zoals serotonine en dopamine. Zoals @Peter al aanhaalt. Hoogstwaarschijnlijk is er een verband tussen depressie en darmflora voor de mensen die dit interessant zouden vinden.

Check this out: https://radio1.be/vlaamse-wetenschappers-vinden-langverwachte-link-tussen-darmflora-en-depressie

Inderdaad interessante link Hansie. Ook de artikels die in de zijbalk verschijnen. Een sleutelwoord dat je dikwijls tegenkomt rond dit thema is 'onsteking'. Ontstoken darmen,, onsteking van het zenuwstelsel, onstoken brein.

Op 3-7-2020 at 12:25 zei Peter Wouters:

Thnx. Geert.