Advertentie:



Sign in to follow this  
Peter Wouters

Cacaopolyfenolen en darmmicrobiota-interactie: biologische beschikbaarheid, prebiotisch effect en impact op de menselijke gezondheid

Recommended Posts

Cacao en zijn afgeleide produkten zijn rijke bronnen van polyfenolen zoals flavanolen. Deze verbindingen oefenen antioxiderende en ontstekingsremmende activiteiten uit, die verantwoordelijk zijn voor de gezondheidsbevorderende effecten van cacao. Cacaopolyfenolen worden echter slecht opgenomen in de darmen en de meeste van hen kunnen de systemische circulatie in hun natuurlijke vorm niet bereiken. In plaats daarvan zijn hun secundaire bioactieve metabolieten biologisch wel beschikbaar. In feite, zodra ze de darm bereiken, werken cacaopolyfenolen bidirectioneel samen met de darmflora. Deze verbindingen kunnen de samenstelling van de darmflora moduleren door prebiotische mechanismen uit te oefenen. Ze bevorderen de groei van nuttige darmbacteriën, zoals Lactobacillus en Bifidobacterium, en verminderen het aantal pathogene bacteriën, zoals Clostridium perfringens. Aan de andere kant kunnen bioactieve cacaometabolieten de darmgezondheid verbeteren, ontstekingsremmende activiteiten vertonen, de immuniteit positief beïnvloeden en het risico op verschillende ziekten verminderen. Deze review heeft tot doel de beschikbare kennis van de bidirectionele interactie tussen cacaopolyfenolen en darmmicrobiota samen te vatten met hun verschillende gezondheidsresultaten.

 

Bron:https://www.mdpi.com/2072-6643/12/7/1908/htm 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Als ik 't goed begrijp Peter, betreft 't een vorm van symbiose. Een samenwerking in beider voordeel, met dien verstande dat alleen de darmflora het gewenste effect kan triggeren. Niet andersom. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei geert gielissen:

Als ik 't goed begrijp Peter, betreft 't een vorm van symbiose. Een samenwerking in beider voordeel, met dien verstande dat alleen de darmflora het gewenste effect kan triggeren. Niet andersom. 

 

Ik denk dat je het zo wel kan stellen. Het komt er op neer dat we de optimale voedingsbodem dienen te creeren om de groei van voordelige bacterieen te stimuleren. Dit is een boeiende wereld en dankzij @Hansie heeft dit mijn aandacht gekregen. Wist je dat onze hormonen een wisselwerking hebben met onze darmbacterieen? Als het bij de ene niet goed gaat gaat het bij de andere ook niet goed. Wat te denken dan van een ernstige dysbiose wat veel voorkomt bij obese mensen. Dat legt de leydig cellen gedeeltelijk lam waardoor ze bijna geen testosteron produceren. Vanavond ga ik enkele interessante stukjes posten over dit onderwerp.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuten geleden zei Peter Wouters:

 

Ik denk dat je het zo wel kan stellen. Het komt er op neer dat we de optimale voedingsbodem dienen te creeren om de groei van voordelige bacterieen te stimuleren. Dit is een boeiende wereld en dankzij @Hansie heeft dit mijn aandacht gekregen. Wist je dat onze hormonen een wisselwerking hebben met onze darmbacterieen? Als het bij de ene niet goed gaat gaat het bij de andere ook niet goed. Wat te denken dan van een ernstige dysbiose wat veel voorkomt bij obese mensen. Dat legt de leydig cellen gedeeltelijk lam waardoor ze bijna geen testosteron produceren. Vanavond ga ik enkele interessante stukjes posten over dit onderwerp.

Interessante link gevonden over de interactie van de darmbacteriën en gelukshormonen zoals serotonine en dopamine. Zoals @Peter al aanhaalt. Hoogstwaarschijnlijk is er een verband tussen depressie en darmflora voor de mensen die dit interessant zouden vinden.

Check this out: https://radio1.be/vlaamse-wetenschappers-vinden-langverwachte-link-tussen-darmflora-en-depressie

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad interessante link Hansie. Ook de artikels die in de zijbalk verschijnen. Een sleutelwoord dat je dikwijls tegenkomt rond dit thema is 'onsteking'. Ontstoken darmen,, onsteking van het zenuwstelsel, onstoken brein.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 3-7-2020 at 12:25 zei Peter Wouters:

 

Ik denk dat je het zo wel kan stellen. Het komt er op neer dat we de optimale voedingsbodem dienen te creeren om de groei van voordelige bacterieen te stimuleren. Dit is een boeiende wereld en dankzij @Hansie heeft dit mijn aandacht gekregen. Wist je dat onze hormonen een wisselwerking hebben met onze darmbacterieen? Als het bij de ene niet goed gaat gaat het bij de andere ook niet goed. Wat te denken dan van een ernstige dysbiose wat veel voorkomt bij obese mensen. Dat legt de leydig cellen gedeeltelijk lam waardoor ze bijna geen testosteron produceren. Vanavond ga ik enkele interessante stukjes posten over dit onderwerp.

Thnx. Geert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hey,   Weet niet of jd inmiddels al handvaten oid hebt aangeschaft als hulpmiddel bij push ups. Maar deze kunnen je zeker helpen. Zelf heb ik ook last gehad van mijn polsen en dan helpt dit zeker. Je kan evt op je vuisten aankijken of dit beter gaat dan heeft je pols dezelfde houding.
    • Beginnen met krachttraining is natuurlijk top.   Ik ben geen coach, Maar het is allereerst belangrijk voor jezelf om te bepalen hoeveel calorieen je nu dagelijks verbruikt en wat je eet (gezond/ongezond). Ga ervan uit dat je door het sporten meer calorieen nodig zult hebben. Hoe jou lijf reageert op een paar honderd calorieen meer of minder is aankijken.    Ga hiernaast bedenken wat je wilt bereiken en in hoeverre je bereid bent een strikt voedingsschema aan te houden. Sommige beginnen en gaan gelijk all inn en nemen een strikt dieet met kip, rijst, groente noten etc) en stoppen na een half jaar omdat ze het zat zijn.. dit is zonde. Andere beginnen met een schema welke je voorziet van de belangrijkste bouwstoffen en daarnaast gewoon aardappels met groente en een boterham eten, zij zullen de eerste periode ook zeker resultaten zien en gaan om meer te bereiken met een hogere motivatie hun voeding steeds verder aanpassen voor meer resultaat.   Het is in ieder geval belangrijk om de juiste voedingsstoffen binnen krijgen zoals groente/fruit(vitamines), eiwitten(kip, eieren, vis) en mineralen(noten, granen etc).   Een flink deel vet verliezen in die eerste periode is natuurlijk wel prettig, dit zal er ook voor zorgen dat de vordering in de spiergroei beter zichtbaar is.   Vrijwel iedereen welke begint met trainen zal in eerste instantie wat vet verliezen en tegelijk spier opbouwen, maar op den duur zal je moeten kiezen tussen het bouwen van spieren of verliezen van vet. Voor beide geld dat het belangrijk is om niet van de juiste voeding te wijken, maar je inname calorieen te verhogen of verlagen.   En dan zeker niet onbelangrijk voor een beginner. De oefeningen juist uitvoeren zal in het begin niet gemakkelijk zijn, je motoriek is dit niet gewend. Dus leg hier de focus op. De kilos komen later. Informeer je goed hierover en probeer dmv een spiegel of dergelijke ervoor te zorgen dat je houding en uitvoering goed is.   Veel succes,      
    • Ik ben een leek in krachttraining en wil hiermee starten. Ik weet alleen niet hoe ik er aan moet beginnen want het is erg overweldigend. Is er iemand die me op weg kan helpen? Ik heb een bankje en wat halters liggen en moet het daarmee doen tot ik naar de sportschool kan. Mijn grootste vraagteken is hoe ik een voedingsschema kan maken? Is dat in verhouding met lengte en gewicht? Ik zit wat over mijn ideaal gewicht die ik zou moeten hebben. Moet ik dan eerst afvallen en dan starten of kan dit gaande weg?
  • Sponsors