Advertentie:



Sign in to follow this  
Peter Wouters

Cacaopolyfenolen en darmmicrobiota-interactie: biologische beschikbaarheid, prebiotisch effect en impact op de menselijke gezondheid

Recommended Posts

Cacao en zijn afgeleide produkten zijn rijke bronnen van polyfenolen zoals flavanolen. Deze verbindingen oefenen antioxiderende en ontstekingsremmende activiteiten uit, die verantwoordelijk zijn voor de gezondheidsbevorderende effecten van cacao. Cacaopolyfenolen worden echter slecht opgenomen in de darmen en de meeste van hen kunnen de systemische circulatie in hun natuurlijke vorm niet bereiken. In plaats daarvan zijn hun secundaire bioactieve metabolieten biologisch wel beschikbaar. In feite, zodra ze de darm bereiken, werken cacaopolyfenolen bidirectioneel samen met de darmflora. Deze verbindingen kunnen de samenstelling van de darmflora moduleren door prebiotische mechanismen uit te oefenen. Ze bevorderen de groei van nuttige darmbacteriën, zoals Lactobacillus en Bifidobacterium, en verminderen het aantal pathogene bacteriën, zoals Clostridium perfringens. Aan de andere kant kunnen bioactieve cacaometabolieten de darmgezondheid verbeteren, ontstekingsremmende activiteiten vertonen, de immuniteit positief beïnvloeden en het risico op verschillende ziekten verminderen. Deze review heeft tot doel de beschikbare kennis van de bidirectionele interactie tussen cacaopolyfenolen en darmmicrobiota samen te vatten met hun verschillende gezondheidsresultaten.

 

Bron:https://www.mdpi.com/2072-6643/12/7/1908/htm 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Als ik 't goed begrijp Peter, betreft 't een vorm van symbiose. Een samenwerking in beider voordeel, met dien verstande dat alleen de darmflora het gewenste effect kan triggeren. Niet andersom. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei geert gielissen:

Als ik 't goed begrijp Peter, betreft 't een vorm van symbiose. Een samenwerking in beider voordeel, met dien verstande dat alleen de darmflora het gewenste effect kan triggeren. Niet andersom. 

 

Ik denk dat je het zo wel kan stellen. Het komt er op neer dat we de optimale voedingsbodem dienen te creeren om de groei van voordelige bacterieen te stimuleren. Dit is een boeiende wereld en dankzij @Hansie heeft dit mijn aandacht gekregen. Wist je dat onze hormonen een wisselwerking hebben met onze darmbacterieen? Als het bij de ene niet goed gaat gaat het bij de andere ook niet goed. Wat te denken dan van een ernstige dysbiose wat veel voorkomt bij obese mensen. Dat legt de leydig cellen gedeeltelijk lam waardoor ze bijna geen testosteron produceren. Vanavond ga ik enkele interessante stukjes posten over dit onderwerp.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuten geleden zei Peter Wouters:

 

Ik denk dat je het zo wel kan stellen. Het komt er op neer dat we de optimale voedingsbodem dienen te creeren om de groei van voordelige bacterieen te stimuleren. Dit is een boeiende wereld en dankzij @Hansie heeft dit mijn aandacht gekregen. Wist je dat onze hormonen een wisselwerking hebben met onze darmbacterieen? Als het bij de ene niet goed gaat gaat het bij de andere ook niet goed. Wat te denken dan van een ernstige dysbiose wat veel voorkomt bij obese mensen. Dat legt de leydig cellen gedeeltelijk lam waardoor ze bijna geen testosteron produceren. Vanavond ga ik enkele interessante stukjes posten over dit onderwerp.

Interessante link gevonden over de interactie van de darmbacteriën en gelukshormonen zoals serotonine en dopamine. Zoals @Peter al aanhaalt. Hoogstwaarschijnlijk is er een verband tussen depressie en darmflora voor de mensen die dit interessant zouden vinden.

Check this out: https://radio1.be/vlaamse-wetenschappers-vinden-langverwachte-link-tussen-darmflora-en-depressie

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad interessante link Hansie. Ook de artikels die in de zijbalk verschijnen. Een sleutelwoord dat je dikwijls tegenkomt rond dit thema is 'onsteking'. Ontstoken darmen,, onsteking van het zenuwstelsel, onstoken brein.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 3-7-2020 at 12:25 zei Peter Wouters:

 

Ik denk dat je het zo wel kan stellen. Het komt er op neer dat we de optimale voedingsbodem dienen te creeren om de groei van voordelige bacterieen te stimuleren. Dit is een boeiende wereld en dankzij @Hansie heeft dit mijn aandacht gekregen. Wist je dat onze hormonen een wisselwerking hebben met onze darmbacterieen? Als het bij de ene niet goed gaat gaat het bij de andere ook niet goed. Wat te denken dan van een ernstige dysbiose wat veel voorkomt bij obese mensen. Dat legt de leydig cellen gedeeltelijk lam waardoor ze bijna geen testosteron produceren. Vanavond ga ik enkele interessante stukjes posten over dit onderwerp.

Thnx. Geert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Niks mis met je oefenselectie. Ziet er zeer goed uit met alle (belangrijke) compound oefeningen erin verwerkt. Voor beginners zeer belangrijk om deze in je schema te verwerken om zo de basis van je lichaamsmotoriek etc te verbeteren. Verder sluit ik me bij @Hansie aan. Voorkeur ligt voor mijzelf ook bij minimaal 2 keer per week frequentie. Je zou dit schema dus kunnen opsplitsen in een upper/lower maar dit is persoonsgebonden. Oefenselectie is in ieder geval top  zou ik niks tot weinig aan veranderen
    • Persoonlijk prefereer ik een full body schema of upper/lower body voor de eenvoudige reden dat je meer frequentie per spiergroep hebt i.p.v. één maal per week een spiergroep aan te pakken. Meer frequentie zou meer spiergroei stimuleren maar hier is dikwijls discussie over bij mensen die zweren bij een split programma. Als je beginner bent heb je volgens mij het meeste baat bij een full body schema. Veel mensen spiegelen zich aan de  schema's van de pro's met naam en faam maar vergeten dat velen, en we moeten daar niet flauw over doen, artificiële hulpmiddelen gebruiken die toelaten een geweldig volume te halen tijdens hun training daar waar de meeste stervelingen niet aan toe komen. Wil ik daarmee zeggen dat je schema niet zal werken: neen. In het begin zal je hoe dan ook spieren aanzetten omdat elke prikkel helpt, ze noemen dat ook wel eens newbie gains. Je hebt zeker goede basisoefeningen gekozen en de grote 3 zijn er in opgenomen: bench press, squat en deadlift. Dit zijn naast military press en pull ups zowat de belangrijkste compound oefeningen, dit zijn oefeningen waar je met één oefening verschillende spieren aan het werk zet. Daarbij zorgen de meeste compound oefeningen voor een hormonale opstoot van testosteron wat dan weer positief is voor spiergroei. Zeker benen zwaar trainen wordt aangeraden en daar zal raar maar waar je bovenlichaam baat bij hebben, net door die hormonale respons. Zelfs met het weinige materiaal dat je hebt kan je een goed schema in één boksen. Online voorbeelden zat.   Succes
  • Sponsors