Advertentie:



Michael84

Hoe beginnen / trainingsschema

Recommended Posts

Beste leden,

 

Als eerste wil ik jullie alvast bedanken voor de hulp en voor de reacties!

 

Ik ben sinds kort weer begonnen met fitness, met als doel om flink af te vallen en toch maar eens dat bierbuikje kwijt te raken.

Alles wat erbij komt (spieren kweken) is uiteraard mooi meegenomen, maar vooral wil ik flink afvallen en weer een goed figuur krijgen.

Ik ben inmiddels 35 en dat heeft me aangespoord om toch na jaren niet gesport te hebben weer het fitness op te pakken.

Ik weet echter niet waar ik moet beginnen en welk schema hierbij het beste is om te volgen.

 

Ik ga gemiddeld 3x per week sporten, ben pas sinds vorige week begonnen.

Is het goed om voornamelijk cardio te doen of krachttraining?

 

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

 

Groet,

 

Michael

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hallo Michael, 

Welkom op dit forum. Er wordt wel eens gezegd dat als je je buik wil kwijtraken dit alleen in de keuken kan. Ik denk dat je vooral moet beginnen met je calorie inname te verminderen. Ikzelf heb een hekel aan calorieen tellen en een systeem dat ik toepas is brood schrappen uit mijn dagelijkse voeding. Eventueel kan je ook aardappelen en rijst schrappen. Hetgene wat overblijft om te eten is alleen maar gezond en minder calorierijk. Bijvoorbeeld havermout, diverse groenten, fruit etc. Geloof me, je gaat snel gewicht verliezen. 

 

Een ander punt dat moet benadrukt worden is dat je je proteine inname zo hoog mogelijk moet zijn. 2gr/kg van het gewicht waar je naar streeft is voldoende. Het voordeel hiervan is dat je spiermassa toenneemt terwijl je afvalt.

 

Wat cardio en krachttraining betreft heb ik een lichte voorkeur voor krachttraining. In de eerste plaats omdat dit de spieren doet toenemen. Meer spiermassa betekend meer calorieen die verbrand worden. Bovendien activeer je proteinesynthese dewelke op zijn beurt ook weer energie vraagt(lees calorieen). De enige vereiste is wel dat je met zware gewichten dient te trainen. Bijvoorbeeld tussen de 60 en 80% van 1 maximale repetitie(1RM).

 

Je mag ook cardio combineren maar ik zou dit dan doen op niet-krachttrainingsdagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Peter Wouters Thanks, hier heb ik zeker weten iets aan!

De boosdoener bij mij was altijd s’avonds snacken voor de TV. Dat ben ik nu achterwege aan het laten. Ook probeer ik het avondeten alleen maar gezond te doen en drink ik zo weinig mogelijk frisdrank.

 

Dan nog beginnen met proteïne Shakes in combinatie met fitness moet dit wel goed komen toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden zei Michael84:

Dan nog beginnen met proteïne Shakes in combinatie met fitness moet dit wel goed komen toch?

 

Dit zal zeker helpen. Probeer ook eens wat vette vis zoals Tonijn of Makreel in je dieet te verwerken. Dit bevat omega 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Misschien heb je hier wat aan   
    • Hoi allemaal,   Nu met de quarantaine leek me het een mooi moment om thuis wat te gaan sporten, alleen ik heb het idee dat ik dit niet helemaal goed aanpak. Ook raak ik vaak in de war door alle verschillende termen voor verschillende handelingen dus bij deze alvast excuses als ik iets verkeerd benoem.   Daarnaast ben ik nogal lang en vraag ik me af of ik het goed doe, en of iemand misschien tips heeft voor bepaalde oefeningen of een simpel trainingsschema?   Ik ben 1,99m en weeg op dit moment 89kg. Ik doe sinds een paar weken minimaal 4 dagen per week thuis het volgende:   - 3x 15 situps - 4x 15 bicep curls (6KG) - 3x 10 tricep extensions (6KG) - 3x 15 dumbell floor press (6KG) - 3x 15 squats   Heeft iemand misschien tips, verbeterpunten, bepaalde oefeningen die ik wel/niet moet doen? Ik zou het erg op prijs stellen!   
    • Persoonlijk zou ik er voor de benen nog wat single leg oefeningen in doen, bijv bulgarian split squat en Lunges, en misschien nog iets voor de kuiten. Voor de bicep nog een cheat Curl met een (EZ) barbell.   Edit: zie nu dat je om en om traint met barbell en dumbells dus dan vervalt me laatste zin
  • Sponsors