Advertentie:

Lochness

Net begonnen

Recommended Posts

Goedeavond allemaal,

Ik ben een man van 33. 172 cm lang en 78 kg.

Ik heb van de week mijn lang verwachte halterstang en gewichten binnen gekregen. 

Al mijn hele leven ben ik geïnteresseerd in krachttraining, strongman e.d.

Maar 1 x in mijn leven in de sportschool geweest, en dat beviel me niks eigenlijk met al die mensen om me heen. 

Nu dacht ik dus, ik koop het gewoon zelf en ga lekken in de mancave aan de gang met trainen. Dan kom je er ineens achter dat half Nederland tijdens de lockdown dat ook bedacht heeft en echt alles uitverkocht is en 2 maanden levertijd heeft.

Maargoed, ik heb het spul eindelijk in huis. 

Ik ben dus gelijk maar gaan proberen waar m'n max ligt om daarna een trainingschema te kunnen maken. 

Benchpress viel me vies tegen. Ik kreeg 60 kg met moeite terug omhoog. 

Met de deadlift ging het veel beter. 70 was geen probleem. Dat had ik wel verwacht want ik til mijn vrouw ook met gemak op. 

100 kg ging ook verassend goed. Daarna 110, 120. Bij 130 kg lag wel echt de max. 

Ik heb eens naar wat grafiekjes gekeken om te kijken wat nu normaal is. https://dedicatedtolife.nl/hoe-sterk-gevorderd-ben-ik-krachtstandaard/#mannen

Kwa benchpress dus precies volgens verwachting op ongetraind niveau. Maar kwa deadlift aanzienlijk erboven. 

Zou het komen omdat ik al anderhalf hardloop? Of omdat ik voor mijn werk dagelijks met meubels sjouw?

Ik zie er verder echt niet gespierd uit. Zou het dan kunnen dat (heb ik ook alvast uitgezocht) er myofibrillaire hypertrofie heeft plaatsgevonden in mijn benen en rugspieren?

Ik had de dag erna ook voornamelijk spierpijn in armen en schouders en niet zozeer in mijn benen en rug. 

Advertentie:

Dat je voornamelijk met meubels sjouwt zal hiermee te maken hebben, dan pak je ook je rug en benen mee en nagenoeg geen borst. Persoonlijk zou ik mij niet blind staren op die grafieken, lekker doen wat voor jou fijn voelt en steeds een stapje omhoog dan kom je er vanzelf. Succes kerel! :) 

• Like 1

Al het bovenstaande!

En daarbij zeg ik ook:

Vergelijk jezelf niet met anderen en grafiekjes. Wat belangrijk is, is wat jij van je eigen lijf vind. En of iemand anders dat mooi, vet, awesome, fit of iets anders vindt... is totaal onbelangrijk...

Je hebt zo van die mensen die van nature uit iets meer hebben dan een ander. Ik herinner me nog de eerste keer dat ik een bench press moest uitvoeren. De trainer adviseerde mij om te beginnen met enkel de barbell(20kg). Ik vond het redelijk vernederend om vast te stellen dat dit zwaar aanvoelde. Zo was er in die tijd ook iemand in de gym, een echte natuurmens, met een band in zijn haren. Hij vond dat gedoe met shake's, vitaminen en supplementen maar niks. Hij duwde wel 140kg op de bench, 100kg small grip. Je kon verder aan niets zien dat hij aan krachttraining deed.