Advertentie:



Lochness

Net begonnen

Recommended Posts

Goedeavond allemaal,

 

Ik ben een man van 33. 172 cm lang en 78 kg.

Ik heb van de week mijn lang verwachte halterstang en gewichten binnen gekregen. 

Al mijn hele leven ben ik geïnteresseerd in krachttraining, strongman e.d.

Maar 1 x in mijn leven in de sportschool geweest, en dat beviel me niks eigenlijk met al die mensen om me heen. 

Nu dacht ik dus, ik koop het gewoon zelf en ga lekken in de mancave aan de gang met trainen. Dan kom je er ineens achter dat half Nederland tijdens de lockdown dat ook bedacht heeft en echt alles uitverkocht is en 2 maanden levertijd heeft.

Maargoed, ik heb het spul eindelijk in huis. 

Ik ben dus gelijk maar gaan proberen waar m'n max ligt om daarna een trainingschema te kunnen maken. 

Benchpress viel me vies tegen. Ik kreeg 60 kg met moeite terug omhoog. 

Met de deadlift ging het veel beter. 70 was geen probleem. Dat had ik wel verwacht want ik til mijn vrouw ook met gemak op. 

100 kg ging ook verassend goed. Daarna 110, 120. Bij 130 kg lag wel echt de max. 

Ik heb eens naar wat grafiekjes gekeken om te kijken wat nu normaal is. https://dedicatedtolife.nl/hoe-sterk-gevorderd-ben-ik-krachtstandaard/#mannen

Kwa benchpress dus precies volgens verwachting op ongetraind niveau. Maar kwa deadlift aanzienlijk erboven. 

Zou het komen omdat ik al anderhalf hardloop? Of omdat ik voor mijn werk dagelijks met meubels sjouw?

Ik zie er verder echt niet gespierd uit. Zou het dan kunnen dat (heb ik ook alvast uitgezocht) er myofibrillaire hypertrofie heeft plaatsgevonden in mijn benen en rugspieren?

Ik had de dag erna ook voornamelijk spierpijn in armen en schouders en niet zozeer in mijn benen en rug. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Dat je voornamelijk met meubels sjouwt zal hiermee te maken hebben, dan pak je ook je rug en benen mee en nagenoeg geen borst. Persoonlijk zou ik mij niet blind staren op die grafieken, lekker doen wat voor jou fijn voelt en steeds een stapje omhoog dan kom je er vanzelf. Succes kerel! :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al het bovenstaande!

 

En daarbij zeg ik ook:

Vergelijk jezelf niet met anderen en grafiekjes. Wat belangrijk is, is wat jij van je eigen lijf vind. En of iemand anders dat mooi, vet, awesome, fit of iets anders vindt... is totaal onbelangrijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt zo van die mensen die van nature uit iets meer hebben dan een ander. Ik herinner me nog de eerste keer dat ik een bench press moest uitvoeren. De trainer adviseerde mij om te beginnen met enkel de barbell(20kg). Ik vond het redelijk vernederend om vast te stellen dat dit zwaar aanvoelde. Zo was er in die tijd ook iemand in de gym, een echte natuurmens, met een band in zijn haren. Hij vond dat gedoe met shake's, vitaminen en supplementen maar niks. Hij duwde wel 140kg op de bench, 100kg small grip. Je kon verder aan niets zien dat hij aan krachttraining deed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Hoi geert wellicht leuk om er nog wat foto's bij te plaatsen ben benieuwd hoe je plekje eruit ziet!
    • Eindelijk, m'n sporthonk is zoals ik 't wilde hebben. In het verleden alles geprobeerd. Allerlei zin en onzin om e.e.a. zo compleet en effectief mogelijk te maken. Puzzelmatten, barbells, dumbbells en een stuk of wat stootzakken. Maar uiteindelijk bleek MINDER = MEER het meest voldoening gevende resultaat op te leveren. Eerst maar 'ns alle 'troep', de in de jaren verzamelde trainingsbenodigdheden (?), gesorteerd en op effectieve waarde beoordeeld. Geloof me, je houdt dan al een stuk minder over. De puzzelmatten waren niet datgene wat ik van een goede ondergrond verwacht. Na een tijdje wikken en wegen naar een houthandel gegaan en geïmpregneerde vloerdelen aangeschaft. Goed spul voor een redelijke prijs en uitstekend geschikt voor m'n savate / boxe francaise training. De puzzelmatten laten liggen voor de demping en de vloerplanken met dwarsbalkjes op die matten laten rusten. Fantastisch resultaat! De vloer biedt voldoende grip, egaliteit en weerstand t.b.v. het savate terwijl de onderliggende matten voor een gepaste demping zorgen. Op wat 'handvoorraad' schijven na, hebben m'n kettlebells (waar ik toch 't meeste mee werk als 't om specifieke krachttraining gaat) een vaste plek gekregen, buiten de werkcirkel rond de heavy bag. Zo kan ik de gewenste training (stootzak/kracht/what ever) op elk moment beginnen zonder eerst een tijd bezig te zijn met plaats maken.  Gezien de beperkte afmetingen van de ruimte heb ik zoveel mogelijk materiaal verticaal ingeruimd. Oogt een stuk netter, ruimtelijker en professioneler. Al met al de moeite waard van het werk. Voor de thuiswerkers onder ons heb ik nog wel wat tips als je voor eenzelfde project staat.    Wens ik jullie allemaal veel (hernieuwd) trainingsplezier, groet, Geert
  • Sponsors