Advertentie:

Sign in to follow this  
Scato89

Vernieuwen thuis gym

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Na 7 jaar met goedkoop, en te snel aangekochte spullen te hebben getraind, word het tijd voor vernieuwing.

Nu ben ik al geruime tijd op zoek naar wat ik wil of nodig heb.

Ik ben uitgekomen op de Pivot squat&press rack;

https://www.helisports.nl/products/429182/Pivot-Fitness-HR3250-Heavy-Duty-Half-Rack.html

Dit voor uiteraad de grote Compound oefeningen, met een goed bankje;

https://www.helisports.nl/products/427840/BodyCraft-F601-Adjustable-Bench.html

En is me oog gevallen op de Bodycraft Cable machine;

https://www.helisports.nl/products/427879/BodyCraft-HFT-Home-Functional-Trainer.html

Voor de kleinere, maar niet onbelangrijke oefeningen.

En mocht vrouwlief er geen bezwaren mee hebben wil ik ook een hyperextension bank;

https://www.helisports.nl/products/427966/BodyCraft-F670-Roman-Chair.html

Verder wil ik ook een olympische halterstang met de daarbij horende gewichten.

Ik behoud ook mijn 30mm gewichten en stangen voor de niet Compound oefeningen.

Uiteraad is ruimte een beperking, maar wou jullie toch vragen of jullie misschien nog suggesties hadden, of andere ideeën 

Ik wil het graag nu in 1 keer goed aanpakken zodat ik komende 30+ jaar hier nog profijt van kan hebben ;)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Scato.

Advertentie:

Guest Hansie
3 uur geleden zei Scato89:

Hallo allemaal,

Na 7 jaar met goedkoop, en te snel aangekochte spullen te hebben getraind, word het tijd voor vernieuwing.

Nu ben ik al geruime tijd op zoek naar wat ik wil of nodig heb.

Ik ben uitgekomen op de Pivot squat&press rack;

https://www.helisports.nl/products/429182/Pivot-Fitness-HR3250-Heavy-Duty-Half-Rack.html

Dit voor uiteraad de grote Compound oefeningen, met een goed bankje;

https://www.helisports.nl/products/427840/BodyCraft-F601-Adjustable-Bench.html

En is me oog gevallen op de Bodycraft Cable machine;

https://www.helisports.nl/products/427879/BodyCraft-HFT-Home-Functional-Trainer.html

Voor de kleinere, maar niet onbelangrijke oefeningen.

En mocht vrouwlief er geen bezwaren mee hebben wil ik ook een hyperextension bank;

https://www.helisports.nl/products/427966/BodyCraft-F670-Roman-Chair.html

Verder wil ik ook een olympische halterstang met de daarbij horende gewichten.

Ik behoud ook mijn 30mm gewichten en stangen voor de niet Compound oefeningen.

Uiteraad is ruimte een beperking, maar wou jullie toch vragen of jullie misschien nog suggesties hadden, of andere ideeën 

Ik wil het graag nu in 1 keer goed aanpakken zodat ik komende 30+ jaar hier nog profijt van kan hebben ;)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Scato.

Gorilla sports zou wel meer betaalbaar materiaal leveren maar ach als  je éénmalig wil  investeren zal helisports natuurlijk wel super zijn.

Hoi Hansie, dank je wel voor je reactie.

Ik heb nu me materiaal van gorilla sport en mijn ervaring is, dat het allemaal niet erg professioneel is, me Lat pulley loopt erg stroef, bankje staat vrij scheef. Me squat rack wankelt enz enz.

Dus vandaar dat ik nu inderdaad goed wil investeren :)

Guest Hansie
3 minuten geleden zei Scato89:

Hoi Hansie, dank je wel voor je reactie.

Ik heb nu me materiaal van gorilla sport en mijn ervaring is, dat het allemaal niet erg professioneel is, me Lat pulley loopt erg stroef, bankje staat vrij scheef. Me squat rack wankelt enz enz.

Dus vandaar dat ik nu inderdaad goed wil investeren :)

Ja dat ken ik en de zitplaats op die lat pulley is rampzalig, heb die ook gehad. Neen man dan ben je beter af met Helisports.

Hoi Scato. Als je een beetje handig en creatief bent kun je met weinig materiaal een uiterst effectieve gym bouwen. Vraag me af waarom 't altijd pasklaar uit een shop moet komen. Met wat katrollen (met swivel) kom je al een heel eind. Even effectief EN ruimtebesparend.

Zet je eigen ideeën over welke eisen jij stelt op papier en ga aan de slag.  Basis materiaal aan passen aan je eigen eisen, wensen en voorkeuren. Waarom persé een bankje als je kunt volstaan met een stevige kruk, plyobox of de oefening gewoon staand/knielend uit kunt voeren. Want daar gaat 't immers om, de uitvoering, niet het aanzien. 

Om verder (trainings)ruimte te besparen kun je je materiaal verticaal opbergen. Geef alles een vaste plek, en in de loop der tijd leer je al doende om efficiënter met je beschikbare ruimte om te gaan.

Voor wat betreft de vorm en benaming van je materiaal; spieren reageren op weerstand en de uitvoering van je workouts, niet op hoe de weerstand er uit ziet. Een kilo ijzer is even zwaar als een kilo goud; zal je biceps een worst wezen. Zèlf denken Scato: bespaart je een hoop geld en frustratie.

@geert gielissen Ik ben ook van dat principe. Ik volg al jaren Ross Enamait. Velen zullen hem herkennen als de boxing coach van Katie Taylor. Ik denk dat er weinig materiaal is in zijn gym waar hij veel geld heeft voor moeten geven. Een wiel van een grasmachine, ducttape, teflonglijders voor meubelen, een tractorwiel enz. Hij doet er wel iets mee. Spijtig dat zijn forum is verdwenen. Het stond vol met handleidingen om zelf eenvoudig gymmateriaal te maken. Maar op youtube kan je nog inspiratie doen.

21 minuten geleden zei Peter Wouters:

@geert gielissen Ik ben ook van dat principe. Ik volg al jaren Ross Enamait. Velen zullen hem herkennen als de boxing coach van Katie Taylor. Ik denk dat er weinig materiaal is in zijn gym waar hij veel geld heeft voor moeten geven. Een wiel van een grasmachine, ducttape, teflonglijders voor meubelen, een tractorwiel enz. Hij doet er wel iets mee. Spijtig dat zijn forum is verdwenen. Het stond vol met handleidingen om zelf eenvoudig gymmateriaal te maken. Maar op youtube kan je nog inspiratie doen.

Exact waar ik naar toe wil Peter. Heb ooit bij een kringloopwinkel twee beugels gekocht die bestemd zijn als steun bij het opstaan (o.a. toilet e.d.). Deze dingen kun je ook nog opklappen zodat je ruimte bespaart. Zo zie je dat je met wat creativiteit een heel eind komt. Overigens zijn remschijven van sommige automerken uitermate geschikt als halterschijf. Effe het asgat aanpassen aan de barbell diameter en gaan! Voor alle duidelijkheid wil ik benadrukken dat ik hier de home gyms niet promoot als zaligmakend en enige waarheid. Voor mensen die niet over voldoende ruimte beschikken en/of beginnend zijn in met name de krachtsport, raad ik met klem een GOEDE sportschool aan. Hiermee bedoel ik er met ervaren, gemotiveerde instructeurs die met je mee (kunnen) denken en adequate sturing geven. Mocht je niet over voldoende middelen beschikken en gebruik maakt van een budget gym, vraag je advies dan bij gerenommeerde krachtsporters als op deze site. Googelen is funest voor beginners. Teveel hits, teveel diversiteit; gekmakend dus. Leer de basis principes en -technieken en ga langzaam maar zeker je eigen weg op.

36 minuten geleden zei Peter Wouters:

Sterk ventje. Ga d'r liever mee eten dan vechten!

• Upvote 1

Hoi Geert Gielissen, dank je voor je bericht!

Mijn zoldermuren & plafond bestaat alleen maar uit gips plaat met stucwerk, daar dingen aan ophangen is geen optie.

ik ben al 7 jaar thuis aan het  trainen dus dat geld hebik ook al aardig bespaard

Dat het me een hoop geld scheelt ben ik met je eens, maar frustratie niet ;) irriteer me nu ook al aan het materieel wat ik heb, en wil liever "professionele" spullen.

Wat je zegt over mijn eisen, de volgende oefeningen wil ik graag kunnen doen;

(Waarbij apparatuur is vereist)

Bench press (power rack)

Squat (power rack)

Pull/Chin up (power rack)

Face pulls (cable machine)

Lat pull down (cable machine)

X crossover (cable machine)

Focus tension (cable machine)

Tricep extension (cable machine)

Dips (power rack)

Dit zijn oefeningen die ik toch wel graag in een schema heb.

Ben er vast nog wel wat vergeten, maar vandaar dat ik voor de bovenstaande spullen aan het kijken ben.

Iemand ervaring met de apparatuur die ik wil kopen?

Edited by Scato89

Guest Hansie
Op 16-8-2020 at 10:47 zei geert gielissen:

Exact waar ik naar toe wil Peter. Heb ooit bij een kringloopwinkel twee beugels gekocht die bestemd zijn als steun bij het opstaan (o.a. toilet e.d.). Deze dingen kun je ook nog opklappen zodat je ruimte bespaart. Zo zie je dat je met wat creativiteit een heel eind komt. Overigens zijn remschijven van sommige automerken uitermate geschikt als halterschijf. Effe het asgat aanpassen aan de barbell diameter en gaan! Voor alle duidelijkheid wil ik benadrukken dat ik hier de home gyms niet promoot als zaligmakend en enige waarheid. Voor mensen die niet over voldoende ruimte beschikken en/of beginnend zijn in met name de krachtsport, raad ik met klem een GOEDE sportschool aan. Hiermee bedoel ik er met ervaren, gemotiveerde instructeurs die met je mee (kunnen) denken en adequate sturing geven. Mocht je niet over voldoende middelen beschikken en gebruik maakt van een budget gym, vraag je advies dan bij gerenommeerde krachtsporters als op deze site. Googelen is funest voor beginners. Teveel hits, teveel diversiteit; gekmakend dus. Leer de basis principes en -technieken en ga langzaam maar zeker je eigen weg op.

Sterk ventje. Ga d'r liever mee eten dan vechten!

Wat een beest ! 4 pijlers van fitheid bereikt: snelheid, lenigheid, kracht en uithouding. Iets anders dan opgespoten show muscles.

Edited by Hansie

Het is maar net waar je hart ligt Hansie. 'Opgespoten show muscles" is een benaming die niet past in de sportieve sfeer. Mensen die hun hart verloren hebben aan bodybuilding hebben van mij net zoveel respect als ieder ander in wat voor tak van sport dan ooit. Body building

(ik neem aan dat je opmerking daarop betrekking heeft) is niet effe wat spuiten en ijzer smijten. Deze klojo's verprutsen het voor de echte body builder die een zeer strak voedings- en trainings regiem moet hanteren om succesvol te zijn. Body building is een zwaar onderschatte sport. Als je je er meer in verdiept raak je versteld wat deze mensen zich moeten ontzeggen om hun doel te bereiken. De concurrentie is moordend en de kritiek groot. Als je een ander respecteert, houd dat ook in dat je diens of haar bezigheden waardeert. Alle facetten die een mens vormen dragen bij aan het karakter; en daar draait 't om: de persoonlijkheid.

Maar goed, ik wil geen belerend praatje houden Hansie. Doe wat je doen moet en doe dat goed en laat je niet leiden door iemands uiterlijk maar hoe degene als mens is.

20 uur geleden zei Scato89:

Hoi Geert Gielissen, dank je voor je bericht!

Mijn zoldermuren & plafond bestaat alleen maar uit gips plaat met stucwerk, daar dingen aan ophangen is geen optie.

ik ben al 7 jaar thuis aan het  trainen dus dat geld hebik ook al aardig bespaard

Dat het me een hoop geld scheelt ben ik met je eens, maar frustratie niet ;) irriteer me nu ook al aan het materieel wat ik heb, en wil liever "professionele" spullen.

Wat je zegt over mijn eisen, de volgende oefeningen wil ik graag kunnen doen;

(Waarbij apparatuur is vereist)

Bench press (power rack)

Squat (power rack)

Pull/Chin up (power rack)

Face pulls (cable machine)

Lat pull down (cable machine)

X crossover (cable machine)

Focus tension (cable machine)

Tricep extension (cable machine)

Dips (power rack)

Dit zijn oefeningen die ik toch wel graag in een schema heb.

Ben er vast nog wel wat vergeten, maar vandaar dat ik voor de bovenstaande spullen aan het kijken ben.

Iemand ervaring met de apparatuur die ik wil kopen?

Ah, duidelijk. Googel 'ns naar veilingen en opkopers. Met regelmaat zijn er zo goed als nieuwe apparaten uit faillisementen te koop. Dumpzaken hebben meer dan eens goed materiaal te koop staan. Succes!

Guest Hansie
15 uur geleden zei geert gielissen:

Het is maar net waar je hart ligt Hansie. 'Opgespoten show muscles" is een benaming die niet past in de sportieve sfeer. Mensen die hun hart verloren hebben aan bodybuilding hebben van mij net zoveel respect als ieder ander in wat voor tak van sport dan ooit. Body building

(ik neem aan dat je opmerking daarop betrekking heeft) is niet effe wat spuiten en ijzer smijten. Deze klojo's verprutsen het voor de echte body builder die een zeer strak voedings- en trainings regiem moet hanteren om succesvol te zijn. Body building is een zwaar onderschatte sport. Als je je er meer in verdiept raak je versteld wat deze mensen zich moeten ontzeggen om hun doel te bereiken. De concurrentie is moordend en de kritiek groot. Als je een ander respecteert, houd dat ook in dat je diens of haar bezigheden waardeert. Alle facetten die een mens vormen dragen bij aan het karakter; en daar draait 't om: de persoonlijkheid.

Maar goed, ik wil geen belerend praatje houden Hansie. Doe wat je doen moet en doe dat goed en laat je niet leiden door iemands uiterlijk maar hoe degene als mens is.

Neen, bodybuilding op zich is één van de zwaarste sporten die er zijn. Heb mij hier zelf al in verdiept 25 jaar geleden. Persoonlijk ben ik geen voorstander van doping ook niet als het is om mee te kunnen met de concurrentie. De weg om mooie spieren te bouwen is verschrikkelijk hard en lang en de ontberingen zijn inderdaad groot. Het menselijk lichaam heeft zijn grenzen en ik vind persoonlijk dat je die moet respecteren. Als je training gewijs en genetisch aan je plafond zit kan je dat gaan forceren maar dat vind ik de waarheid geweld aan doen. Het oogt voor mij onnatuurlijk aan maar dat is ieder zijn mening. Voor de rest respecteer ik iedereen en ben ik zelf heel tolerant. Moest ik met mijn citaat mensen geraakt hebben, spijt me dat.

5 minuten geleden zei Hansie:

Neen, bodybuilding op zich is één van de zwaarste sporten die er zijn. Heb mij hier zelf al in verdiept 25 jaar geleden. Persoonlijk ben ik geen voorstander van doping ook niet als het is om mee te kunnen met de concurrentie. De weg om mooie spieren te bouwen is verschrikkelijk hard en lang en de ontberingen zijn inderdaad groot. Het menselijk lichaam heeft zijn grenzen en ik vind persoonlijk dat je die moet respecteren. Als je training gewijs en genetisch aan je plafond zit kan je dat gaan forceren maar dat vind ik de waarheid geweld aan doen. Het oogt voor mij onnatuurlijk aan maar dat is ieder zijn mening. Voor de rest respecteer ik iedereen en ben ik zelf heel tolerant. Moest ik met mijn citaat mensen geraakt hebben, spijt me dat.

Was niet persoonlijk Hansie, maar in het algemeen. De kern is de vooroordelen. Als vechtsporter ben je bij voorbaat al crimineel, agressief en weet ik wat al niet meer. Als body builder een patser en ga zo maar door. Deze 'meningen' worden het meest gebezigd door mensen die niet of nauwelijks sporten en dit als een mooi excuus gebruiken om zelf vooral maar niet naar de sportschool te hoeven. Of je voor of tegen ondersteunende middelen/supplementen of what ever bent is idd persoonlijk. 

Nogmaals Hansie, absoluut niet persoonlijk. Misschien had ik e.e.a. wat genuanceerder moeten brengen. 

Guest Hansie
3 uur geleden zei geert gielissen:

Was niet persoonlijk Hansie, maar in het algemeen. De kern is de vooroordelen. Als vechtsporter ben je bij voorbaat al crimineel, agressief en weet ik wat al niet meer. Als body builder een patser en ga zo maar door. Deze 'meningen' worden het meest gebezigd door mensen die niet of nauwelijks sporten en dit als een mooi excuus gebruiken om zelf vooral maar niet naar de sportschool te hoeven. Of je voor of tegen ondersteunende middelen/supplementen of what ever bent is idd persoonlijk. 

Nogmaals Hansie, absoluut niet persoonlijk. Misschien had ik e.e.a. wat genuanceerder moeten brengen. 

Heb vroeger Shaolin Kempo en judo gedaan. Neen vooroordelen over vechtsporten heb ik niet in tegendeel. Geest en lichaam zijn één en nooit moet je afgaan op het uiterlijk. Een gezonde geest in een gezond lichaam is ook mijn moto, hoewel daar bij mij  nog wel wat werk aan is. Zelfrelativering is het begin van alle wijsheid :D. Verder interesseer ik mij in Oosterse fylosophie  en Boedisme. Ook ben ik niet tegen ondersteunende supplementen zolang ze ondersteunend blijven en het lichaam niet overnemen, als je begrijpt wat ik bedoel. Zelf moet ik wel toegeven dat de idolen uit mijn jeugd zoals Schwarzie en Zane niet vies waren van opdrijvende middelen maar zou dat zelf niet bezigen. Een persoonlijkheid valt of staat ook niet met al dan niet "gebruiken". En natuurlijk kijk ik op naar mensen die de wilskracht hebben voor verandering ook al ben ik daar zelf nog niet zo sterk in af en toe.

Mijn uitspraak "show muscles" is inderdaad misschien wat ongelukkig gekozen en mag niet als beledigend beschouwd worden. Mea culpa.

Oef en nu laten rusten die zaak haha.

Edited by Hansie

3 uur geleden zei Hansie:

Heb vroeger Shaolin Kempo en judo gedaan. Neen vooroordelen over vechtsporten heb ik niet in tegendeel. Geest en lichaam zijn één en nooit moet je afgaan op het uiterlijk. Een gezonde geest in een gezond lichaam is ook mijn moto, hoewel daar bij mij  nog wel wat werk aan is. Zelfrelativering is het begin van alle wijsheid :D. Verder interesseer ik mij in Oosterse fylosophie  en Boedisme. Ook ben ik niet tegen ondersteunende supplementen zolang ze ondersteunend blijven en het lichaam niet overnemen, als je begrijpt wat ik bedoel. Zelf moet ik wel toegeven dat de idolen uit mijn jeugd zoals Schwarzie en Zane niet vies waren van opdrijvende middelen maar zou dat zelf niet bezigen. Een persoonlijkheid valt of staat ook niet met al dan niet "gebruiken". En natuurlijk kijk ik op naar mensen die de wilskracht hebben voor verandering ook al ben ik daar zelf nog niet zo sterk in af en toe.

Mijn uitspraak "show muscles" is inderdaad misschien wat ongelukkig gekozen en mag niet als beledigend beschouwd worden. Mea culpa.

Oef en nu laten rusten die zaak haha.

Yep, zand er over!!!

Wat is de meer waarde van een dubbele cable machine t.o.v. een enkele cable machine?

Dubbele;

Enkele;

https://www.helisports.nl/products/428002/BodyCraft-Cable-Pull-Station.html

Wat zouden jullie persoonlijk kiezen?

Zou ik bij de enkele ook een Lat pull down e.d. kunnen doen?

9 minuten geleden zei Scato89:

Wat is de meer waarde van een dubbele cable machine t.o.v. een enkele cable machine?

Dubbele;

Enkele;

https://www.helisports.nl/products/428002/BodyCraft-Cable-Pull-Station.html

Wat zouden jullie persoonlijk kiezen?

Zou ik bij de enkele ook een Lat pull down e.d. kunnen doen?

Lat pull down kan zeker bij een enkele. Zelf ga ik zijwaarts naar de pully toe zitten. Afwisselend links en rechts de lats onder handen nemen. Bijkomend voordeel is dat de oefening dan unilateraal uitgevoerd wordt. Er wordt meer aanspraak gemaakt op core stability.

Als afwisseling zou je ook standing cable rows kunnen doen in de unilaterale uitvoering.

Dubbele heeft mijn voorkeur, simpelweg omdat het de mogelijkheid bied om 1 kant hoog in te stellen en 1 kant laag. Waardoor je bijvoorbeeld biceps en triceps door elkaar kunt trainen zonder te verstellen.

Ook heb je de dubbele nodig voor cable flyes. Geloof me als je dat op een enkele probeert sta je zelf in de weg en de hele tijd die kabels tegen je aan, dat werkt gewoon simpelweg niet fijn. Als je dan toch van plan bent zoveel geld uit te geven ga dan echt voor de dubbele.

Hoi Fit,

Bedankt voor je reactie. Ik neig zelf ook inderdaad naar de dubbele, bied wat meer mogenlijk heden.

Wat ook in me hoofd speelt is 2 enkele, omdat het iets minder ruimte in beslag neemt, en je kan ze dan iets verder uit elkaar zetten.

50 minuten geleden zei Scato89:

Hoi Fit,

Bedankt voor je reactie. Ik neig zelf ook inderdaad naar de dubbele, bied wat meer mogenlijk heden.

Wat ook in me hoofd speelt is 2 enkele, omdat het iets minder ruimte in beslag neemt, en je kan ze dan iets verder uit elkaar zetten.

Zou dan nog voor de dubbele gaan, de enkele kan je namelijk niet makkelijk verschuiven want je moet ze vastmaken aan de muur anders trek je ze om bij bepaalde oefeningen.

Enkele maanden verder en dan is het zover, afgelopen zaterdag werden me spullen geleverd,

Pivot half rack met lat pulley d.m.v. weight stack (90kg)

Dip station

Pivot bankje

Olympische halterstang

Hex bar

120kg aan schijven

En 4 1x1m vloermatten 

:D

Maandag en dinsdag de middagen besteed aan het in elkaar zetten van alles met dit als resultaat 

Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.

Vandaag me eerste training ermee gehad. Was topp!!!!

:D