Advertentie:

Sign in to follow this  
geert gielissen

Mind set.

Recommended Posts

Mind set. Wat nu weer? Nieuw? Nee! Belangrijk? Ja!. Wat je in je leven ook doet of laat, er gaat altijd een gedachte aan vooraf. Om niet al te veel uit te wijden hou ik 't bij de sport in het algemeen en 'onze'sport in het bijzonder. Het al of niet slagen van je voornemens en/of het behalen van je doelen hangt voor een groot deel af van je geestelijke back up.

Hiermee bedoel ik niet alleen de kracht van de wil om iets te bereiken maar ook de veerKRACHT om teleurstellingen op te vangen, verwerken en de draad weer op te pikken. Vooral de laatste factor is van doorslaggevend belang. Van iedere -vooral- beginnende sporter is de wil aanwezig om in de voetsporen van hun idool te treden. De begintijd van hun inspanningen kenmerkt zich dan vooral door excessief trainen, bulken en door gebrek aan kennis van het ene naar het andere schema hoppen. Gaandeweg blijkt dat dit niet het - te snel- gewenste resultaat oplevert en volgt de frustratie. Een bijna voorspelbaar patroon dat ik gedurende vele jaren heb waargenomen; uitzonderingen daargelaten.

Als na een tijd de eigen beperkingen tegen je wensdenken gaan werken, wordt de wil ondergeschikt aan de mind set:  de kracht om je wil te relativeren, herzien en te transformeren naar een realistisch haalbaar doel. Hoe sterk is je psyche om je doel te bereiken en hoeveel veerkracht heb je om aanpassingen en veranderingen te accepteren die je daarbij helpen; ook wanneer deze niet overeenkomen met je eigen visie en 'plan van aanpak'. Dezelfde mind set die maakt dat de ene atleet bij een eerste optreden z'n zenuwen de baas is omdat ie het doel voor ogen houdt tegenover de atleet die bij dat zelfde eerste optreden 'bevriest' en überhaupt niet eens aan het podium,  de ring of what ever toe komt. De mind set bepaald voor een groot deel of je faalt of slaagt.

Is mind set te trainen? M.i. wel. Focus je niet te veel op kleine zaken die kleine tegenslagen veroorzaken. Neem ze ter harte maar stap er over heen met je nieuwe inzichten. Kijk over minder prettige dingen heen en zoek het grotere plaatje. Laat negatieve ervaringen je niet uit het lood slaan maar probeer (evt. met hulp van collega sporters) deze ervaringen om te buigen naar een meer positieve kijk.

Alles wat je in het licht van je sport doet zijn LEERmomenten; ook de slechte kanten. Ze horen bij het groeiproces. Je weet pas wanneer iets goed voelt als je uit eigen ervaring kunt vergelijken met slechte ervaringen. Zoals bij veel zaken: de aanhouder wint. Train body EN mind!!!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Heel beknopt! Ik volg je!
    • Hmm... inbox is toch echt praktisch leeg nu.
      Ik stuur je een mail. Komt ie aan.  
    • Vanochtend dus die Inbody meting gedaan. Zodat ik weet hoe ik er nu voorsta. En meer inzicht krijg over mijn lichaam.   Ik ben dus op 9 September begonnen met krachttraining. Na dik 8+ jaar zonder krachttraining. Wel deed ik vanaf April fysio. Ivm hernia en spieruitval rechterbeen. Waar ik sinds me 23ste mee loop. Dus veel rek en strek oefeningen en langzaam opbouwend op lichaams gewicht en extra gewicht.   Op 9 September begon ik met een bodyfat percentage van 23%. Vandaag 12 weken later op 2 December een bodyfat percentage gemeten van 18%. Een vermindering van 5%. Meer dan ik verwacht had. Aangezien je jezelf toch altijd anders ziet in de spiegel.   Gister toch nog herberekend en gekeken naar hoeveel kcal ik nou binnen moet krijgen. Ik zat de laatste 2 weken op 2000 +/- en zat ervoor op 2300/2400. Wel met 160-200gram protiene uiteraard.   Ik zag vandaag dus dat mijn lichaamsonderhoud 2000kcal is. Dus zonder activiteiten etc. Ik kwam gister al tot de conclusie dat ik rond de 2500kcal wil zitten en was daar gister al mee begonnen. Dit omdat ik voelde met 2000 zat ik echt low on energie en had moeite om mijn setjes te voltooien. Had gewoon extra rust nodig tussen setjes.   Dus dat pak ik op, ik zal wat oefening veranderen in mijn workout.   Verder nog te zien dat mijn rechterbeen nog was minder is kwa volume en spiermassa. Dit is al erg bijgetrokken voor een been dan jaren niet echt gebruikt is en met een forse achterstand begon.   Ik zal na elke 4 weken die meting weer doen en bijhouden het gaat. Ook een goede motivatie en geeft gewoon duidelijk inzicht.   Edit: Hier nog de restultaten van de laatste 4 weken:   Gewicht: 92.4 - 92.2 (18% bodyfat) • Latt pulldown: 54kg
      • Seated row: 50kg - 60kg
      • Shrugs: 16kg - 22kg
      • Shoulder press: 25kg - 30kg
      • Reverse fly: 28kg - 35kg
      • Bankdrukken (incline): 55kg - 65kg
      • Dumbell chestpress: 20kg - 22kg
      • Chest fly: 49kg - 63kg
      • Bicep cable curl: 35kg - 40kg
      • Triceps pushdown: 35kg - 40kg
      • Tricep pressdown rope: 30kg
      • Squad: 60kg
      • Leg press: 65kg
      • Leg extension: 25kg
      • Hamstrings: 52.5kg
      • Hip abductors: 45kg
      • Calf raises: 30kg   Benen op behoud getraind. Niet zwaarder gegaan, dit omdat ik me best vermoeid voelde in de benen. Aankomende weken weer pushen.   Gister 91.8, vanochtend 92.2 dat schommelt toch altijd wel van dag tot dag. Op de Inbody meting was na ontbijt en met joggingsbroek en tshirt + trui aan. Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.
  • Sponsors