Advertentie:



Sign in to follow this  
geert gielissen

Mind set.

Recommended Posts

Mind set. Wat nu weer? Nieuw? Nee! Belangrijk? Ja!. Wat je in je leven ook doet of laat, er gaat altijd een gedachte aan vooraf. Om niet al te veel uit te wijden hou ik 't bij de sport in het algemeen en 'onze'sport in het bijzonder. Het al of niet slagen van je voornemens en/of het behalen van je doelen hangt voor een groot deel af van je geestelijke back up.

Hiermee bedoel ik niet alleen de kracht van de wil om iets te bereiken maar ook de veerKRACHT om teleurstellingen op te vangen, verwerken en de draad weer op te pikken. Vooral de laatste factor is van doorslaggevend belang. Van iedere -vooral- beginnende sporter is de wil aanwezig om in de voetsporen van hun idool te treden. De begintijd van hun inspanningen kenmerkt zich dan vooral door excessief trainen, bulken en door gebrek aan kennis van het ene naar het andere schema hoppen. Gaandeweg blijkt dat dit niet het - te snel- gewenste resultaat oplevert en volgt de frustratie. Een bijna voorspelbaar patroon dat ik gedurende vele jaren heb waargenomen; uitzonderingen daargelaten.

Als na een tijd de eigen beperkingen tegen je wensdenken gaan werken, wordt de wil ondergeschikt aan de mind set:  de kracht om je wil te relativeren, herzien en te transformeren naar een realistisch haalbaar doel. Hoe sterk is je psyche om je doel te bereiken en hoeveel veerkracht heb je om aanpassingen en veranderingen te accepteren die je daarbij helpen; ook wanneer deze niet overeenkomen met je eigen visie en 'plan van aanpak'. Dezelfde mind set die maakt dat de ene atleet bij een eerste optreden z'n zenuwen de baas is omdat ie het doel voor ogen houdt tegenover de atleet die bij dat zelfde eerste optreden 'bevriest' en überhaupt niet eens aan het podium,  de ring of what ever toe komt. De mind set bepaald voor een groot deel of je faalt of slaagt.

Is mind set te trainen? M.i. wel. Focus je niet te veel op kleine zaken die kleine tegenslagen veroorzaken. Neem ze ter harte maar stap er over heen met je nieuwe inzichten. Kijk over minder prettige dingen heen en zoek het grotere plaatje. Laat negatieve ervaringen je niet uit het lood slaan maar probeer (evt. met hulp van collega sporters) deze ervaringen om te buigen naar een meer positieve kijk.

Alles wat je in het licht van je sport doet zijn LEERmomenten; ook de slechte kanten. Ze horen bij het groeiproces. Je weet pas wanneer iets goed voelt als je uit eigen ervaring kunt vergelijken met slechte ervaringen. Zoals bij veel zaken: de aanhouder wint. Train body EN mind!!!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Weeral iets bijgeleerd. Denk ook dat medial head (misschien daarom) niet zo vaak getraind wordt als long head.
    • Ik ga even de contrarian uithangen met onderstaande link die ik vond met Brad Schoenfeld. De triceps zijn aangehecht aan de Ulna. Voel maar eens aan het uitstekende knobbeltje aan je elleboog. Daar zit de tricep aangehecht. Terwijl je daar voelt roteer je pols dan eens. Beweegt die aanhechting van plaats? Nee, alleen de spieren van de voorarm bewegen. Dus, ik denk dat het geen enkele toegevoegde waarde heeft. https://twitter.com/BradSchoenfeld/status/676034580789501953  
    • I am starting an Ostarine cycle (my first Sarm cycle) & I need help deciding on dosage and cycle length. 20 mg of Ostarine for 12 weeks or 30 mg of Ostarine for 8 weeks?? Which one will be better for bulking? Also, what is recommended for PCT, or do I even need PCT?
  • Sponsors