Advertentie:

Sign in to follow this  
geert gielissen

60+ en krachttraining.

Recommended Posts

De positieve reactie van Hansie bij de topic 'Ready to roll' heeft me gemotiveerd om m'n ervaringen als oudere actieve kracht-/vechtsporter 'ns nader uit te diepen. Dit om meer ouderen te motiveren maar ook de jonge garde te ondersteunen bij hun sport activiteiten. Dit laatste met het oog op de gunstige invloed die met name krachttraining heeft op je functioneren nu en in de toekomst.

Met respect naar diverse onderzoeken door diverse wetenschappelijke disciplines, schrijf ik dit stukje op persoonlijke titel. Eigen ervaringen dus, los van zin en onzin van anderen.

 

M'n interesse voor krachttraining was al vroeg gewekt, zo rond m'n veertiende. Schwarzenegger was een rising star en body building was een ver-weg-begrip uit de States. Materiaal was er niet of nauwelijks, net zoals relevante literatuur. Zeker niet in het dorp waar ik woonde. Daarbij werd krachtsport al gauw door de alwetende grijze massa als een duistere schemersport bestempeld; beoefend door even schemerachtige individuen. Maar goed, vooroordelen zijn van alle tijden en blijven ook altijd dom, dus genoeg daar van.

 

Ondanks gebrekkige middelen en kennis ben ik met een groepje even bevlogen kameraden aan de slag gegaan met alternatieve weerstanden. Zelf gelaste 'dumbbells', zandzakken, stangen met flenzen en zo voort. Onze creativiteit kende geen grenzen; ook niet voor wat betreft de vorm en uitvoering van de oefeningen. Alles was 'ongeveer' en iedere zotte inval werd serieus genomen en in het schema opgenomen. Dat we überhaupt nog rechtop kunnen lopen is een klein wondertje. We deden zo'n beetje alles wat heden ten dage direct in de ban gedaan wordt.

 

In ieder geval groeide onze verbondenheid met de sport en dit is tot op heden zo gebleven. Een stuk slimmer, meer verwend met een oneindig assortiment aan materiaal en voorzien van de beste, wetenschappelijk onderbouwde, informatie. Maar zijn dit de kern voorwaarden voor een goede fysiek tot op latere leeftijd en daarna? Absoluut NIET!

Motivatie, vasthoudendheid, (zelf)discipline en vooral GEZOND VERSTAND zijn de pijlers waar 't om draait. Niet alleen voor krachsporters, maar voor iedereen!

 

Feit is dat je op latere leeftijd minder snel hersteld, sommige oefeningen niet meer haalbaar zijn en hypertrofie meer inspanning vereist. Verander je instelling dus meer van HARD exercising naar SMART exercising. Meer compound i.p.v. geïsoleerde oefeningen, sets met lichtere weerstanden en meer herhalingen en meer oefeningen gericht op functionaliteit.

Ook de vorm en samenstelling van je voeding wordt meer en meer belangrijk. Neem de vertraagde stofwisseling serieus en gebruik hoogwaardige en gevarieerde voeding. Geen biertje en patatje meer?

Tuurlijk wel! Ontspanning is net zo belangrijk als inspanning.

Hou wel voor ogen dat je  niet meer zo flexibel als vroeger bent. Niet alleen fysisch maar ook psychisch. Hou dus je basis oefeningen vast; die zijn immers verankerd in je spiergeheugen, maar ga geen al te grote uitdagingen meer aan. Je lijf gaat protesteren; met mogelijk een hogere blessure gevoeligheid en een veel langer durende absorptie van lactaat.. 

 

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat krachttraining tot het einde van je dagen mogelijk en zelfs aan te raden is. Wetenschappers zijn hier steeds meer van overtuigd. Hetgeen dus wil zeggen dat wij verder zijn dan de wetenschap, want wij wisten het al lang :)!

En hoe om te gaan met je zeurende en klagende leeftijdsgenoten die elk argument aangrijpen om maar niet te hoeven trainen? Glimlach maar een keer en adviseer in het uiterste geval een cosmetische ingreep. Is die te duur? Probeer eens een strijkbout!

 

Veel succes met deze mooie en belofte volle sport!

 

P.S.: Hoe 't met m'n maten van weleer gaat? Alive, kicking and STILL HUNGRY!

Edited by geert gielissen
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Knap geschreven Geert. Ik herken mezelf er volledig in. Ben ook begonnen zo ergens rond mijn 14e met alternatieve middelen. Mijn eerste toestel was de koperen voetpomp die mijn vader gebruikte om zijn autobanden op te pompen. Ik duwde die met zoveel mogelijk herhalingen bij elkaar. Al gouw kreeg ik reacties op mijn ontwikkelde armen. Dit sterkte mij om door te gaan met gelijk wat ik vond  om te kunnen trainen. Een aantal jaren later, begin 80tiger jaren ging er een sportschool open in mijn buurt. Ik heb me toen direct ingeschreven. De laatste jaren train ik thuis met dezelfde vindingrijkheid als waar het mee begon

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Hansie

Bemoedigend stukje proza Geert. Ben ook van kleine pagadder geïnteresseerd in krachtsport. Als snotneus van 12 jaar keek ik met mond open naar de Swarzies en Stallones van hun tijd. Was niet gezegend met de goede genen. Ectomorphe lichaamsbouw en een klein, tenger maar toch dapper ventje. Ouders waren niet zo sportief aangelegd, mijn grootvader langs vaders kant echter wel en die had een kathedraal van een lichaam. Op de judo vocht ik altijd met de sterkste jongens, deze die met kop en schouders boven mij uitstaken, allicht uit compensatie voor mijn "klein lichaam" Krachttraining op mijn 16 werd niet gestimuleerd door thuis dus bleef het als braaf manneke altijd bij dromen. Zeer laat, op mijn 20 jaar toch met krachttraining begonnen, eerder circuittraining tot uitputting, naast Shaolin Kempo wat ik vooral deed om mij weerbaarder te maken en meer zelfvertrouwen te kweken. Rond mijn 22 à 23 trainde ik als een bezetene vooral op massa gericht. Veel te veel gewicht op mijn vork en vooral op karakter. Ik propte me vol met weightgainer en veel te weinig eiwitten. Obsessie om zwaar te worden, wist toen nog niet veel beter. Daar ik weinig tot geen vet had vielen de resultaten nogal mee. Zag er zowat uit als Bruce Lee. Trainingsmaatje zei dat mijn rug meer een W was dan een V. De muscles en fitness boekjes in die tijd las ik van voor tot vanachter. Vooral de massamonsters van die tijd: El Sonbatty, Yates, Coleman, Levrone staken mijn ogen uit. Later viel mijn leven echter niet meer in de juiste plooi en verdween mijn fysiek als sneeuw voor de zon. Verkeerde partner en beroepskeuze hadden hun invloed. Ongewild, zonder te willen zeuren, ziek geworden (syndroom van menière) en de motivatie verloren. Nu zoveel decennia later, probeer ik met vallen en opstaan terug de draad op te pakken maar onverklaarbare pees- en gewrichtsproblemen blijven roet in het eten gooien. Het is door zo'n verhalen als Geert Gielissen dat ik schuchter denk: dat moet ik toch ook nog kunnen. Daar probeer ik me aan op te trekken.

 

Sportieve groeten,

 

Hansie

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuten geleden zei Peter Wouters:

Knap geschreven Geert. Ik herken mezelf er volledig in. Ben ook begonnen zo ergens rond mijn 14e met alternatieve middelen. Mijn eerste toestel was de koperen voetpomp die mijn vader gebruikte om zijn autobanden op te pompen. Ik duwde die met zoveel mogelijk herhalingen bij elkaar. Al gouw kreeg ik reacties op mijn ontwikkelde armen. Dit sterkte mij om door te gaan met gelijk wat ik vond  om te kunnen trainen. Een aantal jaren later, begin 80tiger jaren ging er een sportschool open in mijn buurt. Ik heb me toen direct ingeschreven. De laatste jaren train ik thuis met dezelfde vindingrijkheid als waar het mee begon

Top Peter. Was een prachtige tijd, ondanks de beperkingen. I know what you feel cause I've been there.

23 minuten geleden zei Hansie:

Bemoedigend stukje proza Geert. Ben ook van kleine pagadder geïnteresseerd in krachtsport. Als snotneus van 12 jaar keek ik met mond open naar de Swarzies en Stallones van hun tijd. Was niet gezegend met de goede genen. Ectomorphe lichaamsbouw en een klein, tenger maar toch dapper ventje. Ouders waren niet zo sportief aangelegd, mijn grootvader langs vaders kant echter wel en die had een kathedraal van een lichaam. Op de judo vocht ik altijd met de sterkste jongens, deze die met kop en schouders boven mij uitstaken, allicht uit compensatie voor mijn "klein lichaam" Krachttraining op mijn 16 werd niet gestimuleerd door thuis dus bleef het als braaf manneke altijd bij dromen. Zeer laat, op mijn 20 jaar toch met krachttraining begonnen, eerder circuittraining tot uitputting, naast Shaolin Kempo wat ik vooral deed om mij weerbaarder te maken en meer zelfvertrouwen te kweken. Rond mijn 22 à 23 trainde ik als een bezetene vooral op massa gericht. Veel te veel gewicht op mijn vork en vooral op karakter. Ik propte me vol met weightgainer en veel te weinig eiwitten. Obsessie om zwaar te worden, wist toen nog niet veel beter. Daar ik weinig tot geen vet had vielen de resultaten nogal mee. Zag er zowat uit als Bruce Lee. Trainingsmaatje zei dat mijn rug meer een W was dan een V. De muscles en fitness boekjes in die tijd las ik van voor tot vanachter. Vooral de massamonsters van die tijd: El Sonbatty, Yates, Coleman, Levrone staken mijn ogen uit. Later viel mijn leven echter niet meer in de juiste plooi en verdween mijn fysiek als sneeuw voor de zon. Verkeerde partner en beroepskeuze hadden hun invloed. Ongewild, zonder te willen zeuren, ziek geworden (syndroom van menière) en de motivatie verloren. Nu zoveel decennia later, probeer ik met vallen en opstaan terug de draad op te pakken maar onverklaarbare pees- en gewrichtsproblemen blijven roet in het eten gooien. Het is door zo'n verhalen als Geert Gielissen dat ik schuchter denk: dat moet ik toch ook nog kunnen. Daar probeer ik me aan op te trekken.

 

Sportieve groeten,

 

Hansie

Mooi gezegd Hansie. Dank hiervoor. Voor wat betreft tegenslagen: de aanhouder wint en de beloning is dan des te groter. Waar een wil is, is een weg!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei Mrmtty20:

Chapeau Geert, heel veel respect voor de oude garde!

Dank je. Dat pionieren had beslist z'n charme. Niemand wist iets dus we konden ook niets verkeerd doen ;)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Berichten

    • @Shorty ik heb je een bericht gestuurd. Alvast bedankt!
    • Nếu bạn muốn biết thêm về nó, bạn sẽ có thể xem nó sau. một sự kiện phụ thực sự cần thiết. Bạn có muốn xem cái này sau không? Bây giờ đã đến lúc quay trở lại làm việc, đã đến lúc phải sớm đi trước khi chúng ta bắt tay vào việc có lẽ Citizen EM0734-56D là một lựa chọn đơn giản.   Đây là chiếc Citizen của bạn, hiện đang sử dụng EM0734-56D.   Bạn không thể chờ đợi để xem bạn đang làm gì bây giờ, đây là ngày mai, Citizen sẽ ở lại, ngày mai, ngày mai sản phẩm Bây giờ bạn có thể thấy bạn đang làm gì bây giờ.   Cách để xem  tại đây  nhé   Đây là đồng hồ Citizen EM0734-56D của bạn.   Đây là chiếc xe công dân đầu tiên của tôi, EM0734-56D.   Nếu bạn muốn biết thêm về Citizen EM0734-56D, bạn sẽ sớm có cơ hội xem thông tin chi tiết hơn ở phần sau. Đã đến lúc mua ngay rồi!   Từ 4 ngày trước, từ 12 giờ, 3 giờ, 6 giờ từ 9 giờ, đã đến lúc phải lấy, đã đến lúc phải lấy rồi, bây giờ bạn biết cách làm rồi đấy. Sau đó bạn sẽ có thể thấy nó sau.   Bạn có thể xem nó ngay tại đây với Citizen EM0734-56D. Nếu bạn muốn biết thêm về nó, bạn sẽ có thể xem sau.   Đây là ngày tiếp theo của bạn, Công dân EM0734-56D   Ngày cuối cùng của Ngày Công dân của bạn, ngày hôm sau bạn sẽ ở đây, ngày cuối cùng bạn ở đây. Tôi vẫn muốn biết điều gì sẽ xảy ra tiếp theo. Dây đeo vẫn được làm theo phong cách Demi cực kỳ thời thượng.   Nếu bạn muốn tìm hiểu thêm về Citizen EM0734-56D   Đây là chiếc Citizen Eco Drive tiếp theo của bạn ngay bây giờ! thành công bộ máy này thì tất cả các trường máy đếm gần như là nổ, như vậy mới có thể thấy được sự đặc biệt của bộ máy này.     Bộ máy của chiếc đồng hồ được đánh giá là vô cùng chất lượng   Đây là chiếc đồng hồ Citizen EM0734-56D dành cho bạn.   Thương hiệu: Công dân Số Hiệu Sản Phẩm: EM0734-56D Xuất Xứ: Nhật Bản Giới Tính: Nữ Kính: Tinh thể khoáng (Kính cứng) Máy chủ: Eco-Drive (Năng Lượng Ánh Sáng) Bảo Hành Quốc Tế: 1 Năm Bảo Hành Tại Hải Triều: 5 Năm Đường Kính Mặt Số: 28 mm X Dày Mặt Số: 8 mm Nắc: Thép Không Dây chuyền: Thép Không Màu Mặt Số: Nước: 3 ATM Chức vụ:  Nơi sản xuất (Tùy từng lô hàng): Trung Quốc   Đây là công dân đầu tiên của bạn EM0734-56D   Nếu bạn có bản sao của Citizen EM0734-56D, bạn có thể sử dụng nó tại 3ATM, hoặc bạn có thể sử dụng ngay bây giờ. Hãy xem nào, giờ bạn đã ở đây rồi!   Thông tin bảo vệ của đồng hồ Citizen EM0734-56D   Đây ạ, Công dân Chính EM0734-56D, quý vị có thể xem trước 1 giờ chiều.   Tôi nóng lòng muốn xem bạn đang làm gì bây giờ. định mua hàng đúng nhé!   Cách để xem  tại đây  nhé   Giá bán đồng hồ Citizen EM0734-56D   Nếu bạn muốn biết thêm thông tin về đồng hồ Citizen EM0734-56D: 9.185.000 VNĐ   20261306MTPTHAO
    • Ik deel graag mijn ervaring na twee bestellingen bij Precision Peptides: alles verliep soepel van begin tot eind en het hele proces voelde betrouwbaar aan. De levering was ook indrukwekkend snel: de eerste bestelling arriveerde de volgende dag en de tweede bestelling (een bulkbestelling) werd binnen 2 dagen geleverd. Zonder twijfel een betrouwbare leverancier met geteste producten. Dus als je op zoek bent naar een goede leverancier, dan heeft Precision Peptides peptiden, HGH en SARMs van topkwaliteit tegen goede prijzen en met snelle verzending.   Telegram: https://t.me/precisionpeptides02   Telegram gebruikersnaam: @precisionpeptides02   Telegramgroep: https://t.me/precisionpeptides01  
  • Sponsors