Advertentie:

Sign in to follow this  
geert gielissen

Ademen, om eens even bij stil te staan.

Recommended Posts

Blog Geert GBlog Geert Gelissen, ademen….een luchtige toelichting.html

 

Dit stukje heb ik ooit 'ns voor de Nederlandse Boksbond geschreven. Via een omweg naar "Gaan voor goud". Hoewel het geschreven is in de context van de bokssport, is het zeer zeker van toepassing op de krachtsport. Vervang bijvoorbeeld het "uitademen bij het uitstoten" door "uitademen bij het inzetten van de rep".

Edited by geert gielissen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Mooi stukje Geert. Je kan dit op alles toepassen. Wij leerden dit in de Aikido ook. Het wordt zelfs gebruikt in het boog/geweerschieten. Je bent stabieler tijdens de uitademing. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuten geleden zei Peter Wouters:

Mooi stukje Geert. Je kan dit op alles toepassen. Wij leerden dit in de Aikido ook. Het wordt zelfs gebruikt in het boog/geweerschieten. Je bent stabieler tijdens de uitademing. 

Je moest 'ns weten Peter hoeveel mensen in het dagelijkse leven 'verkeerd' ademen. Oppervlakkige ademhaling, vaak veroorzaakt door een vorm van spanning (stress), leidt meer dan eens tot hyperventilatie.

Inspanningen van betekenis zijn in de huidige maatschappij schaars. Allerlei hulpmiddelen en de aard van de werkzaamheden nemen de noodzaak van het effectief ademhalen een heel eind weg. Bij fysieke arbeid (dus ook sport) heb je geen andere keuze dan je ademhaling zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Alleen al daarom is regelmatige sportbeoefening een must.

 

Fijn weekend.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Hansie
3 uur geleden zei geert gielissen:

Je moest 'ns weten Peter hoeveel mensen in het dagelijkse leven 'verkeerd' ademen. Oppervlakkige ademhaling, vaak veroorzaakt door een vorm van spanning (stress), leidt meer dan eens tot hyperventilatie.

Inspanningen van betekenis zijn in de huidige maatschappij schaars. Allerlei hulpmiddelen en de aard van de werkzaamheden nemen de noodzaak van het effectief ademhalen een heel eind weg. Bij fysieke arbeid (dus ook sport) heb je geen andere keuze dan je ademhaling zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Alleen al daarom is regelmatige sportbeoefening een must.

 

Fijn weekend.

Interessant stuk Geert. Alles begint bij een goede neus-buikademhaling anders ga je inderdaad lijden aan chronische hyperventilatie wat resulteert in ijlhoofdigheid, CO2 opstapeling en zelfs verzuring in de spieren. 's Nachts door de neus ademen zou ook zorgen dat je meer uitgerust wakker wordt. Over het algemeen zou je heel de dag door door je neus moeten ademhalen behalve bij zware sportinspanningen natuurlijk De theorie is mij wel gekend maar zou het zelf ook nog in praktijk moeten omzetten.:/

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik me niet vergis is een hond het enige dier dat niet door zijn neus ademt. In de neus en sinussen wordt stikstof(NO) afgegeven aan de ingeademde lucht. Dit gas is kiemdodend en relaxeerd de luchtwegen en bloedvaten. Je heb er dus baat bij dat je je mond zoveel mogelijk dicht houd. Je kan dit trainen bij inspanningen ook. Ik rijd elke dag met de fiets naar mijn werk en ben jaren geleden beginnen op te letten of ik mijn mond kon dicht houden de hele rit. Ondertussen is dat een automatisme geworden. Bijkomend voordeel is ook dat je niet per ongeluk 1 of ander insect inslikt :) 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei Hansie:

Interessant stuk Geert. Alles begint bij een goede neus-buikademhaling anders ga je inderdaad lijden aan chronische hyperventilatie wat resulteert in ijlhoofdigheid, CO2 opstapeling en zelfs verzuring in de spieren. 's Nachts door de neus ademen zou ook zorgen dat je meer uitgerust wakker wordt. Over het algemeen zou je heel de dag door door je neus moeten ademhalen behalve bij zware sportinspanningen natuurlijk De theorie is mij wel gekend maar zou het zelf ook nog in praktijk moeten omzetten.:/

Dank je Hansie. Dat 'goed' ademen valt nog niet mee. Wanneer je tijden lang niet correct geademd hebt, is 't een zware opgave om dit ten goede te keren. Niet te moeilijk maken; zo af en toe een stukje zelfcorrectie doet al veel.

Bijvoorbeeld bij het bankdrukken diep inademen vóór het uitstoten en gelijk met de inspanning (uitstoten) krachtig uitademen. Gaat bijna vanzelf, verhoogt de prestatie en brengt je spelenderwijs op de juiste (lucht)weg.

 

2 uur geleden zei Peter Wouters:

Als ik me niet vergis is een hond het enige dier dat niet door zijn neus ademt. In de neus en sinussen wordt stikstof(NO) afgegeven aan de ingeademde lucht. Dit gas is kiemdodend en relaxeerd de luchtwegen en bloedvaten. Je heb er dus baat bij dat je je mond zoveel mogelijk dicht houd. Je kan dit trainen bij inspanningen ook. Ik rijd elke dag met de fiets naar mijn werk en ben jaren geleden beginnen op te letten of ik mijn mond kon dicht houden de hele rit. Ondertussen is dat een automatisme geworden. Bijkomend voordeel is ook dat je niet per ongeluk 1 of ander insect inslikt :) 

Dank je wel voor deze aanvulling. 't Bovenstaande was mij niet bekend maar zeker de moeite waard. Weer een stukje kennis dat aangeeft hoe poly functioneel de ademhaling is.

En voor wat betreft die insecten: wetenschappers wijzen op de voedingswaarde en beschikbaarheid van insecten als toekomstige voedingsbron. Dus helaas kerel :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik deel graag mijn ervaring na twee bestellingen bij Precision Peptides: alles verliep soepel van begin tot eind en het hele proces voelde betrouwbaar aan. De levering was ook indrukwekkend snel: de eerste bestelling arriveerde de volgende dag en de tweede bestelling (een bulkbestelling) werd binnen 2 dagen geleverd. Zonder twijfel een betrouwbare leverancier met geteste producten. Dus als je op zoek bent naar een goede leverancier, dan heeft Precision Peptides peptiden, HGH en SARMs van topkwaliteit tegen goede prijzen en met snelle verzending. Telegram: https://t.me/precisionpeptides02 Telegram gebruikersnaam: @precisionpeptides02 Telegramgroep: https://t.me/precisionpeptides01
    • Hi allemaal, Check www.coachcorrie.nl - Je kent het vast wel: iemand loopt de gym binnen, kijkt wat rond, pakt een paar willekeurige apparaten, doet wat setjes en gaat weer naar huis. Geen plan. Geen opbouw. Geen idee of het ergens toe leidt. Precies daarom hebben we Coach Corrie ontwikkeld.   Coach Corrie helpt sporters stoppen met aanklooien en starten met slimmer trainen. Het idee is simpel: chat, plan, train. Je bespreekt je doel met de app, krijgt een persoonlijk trainingsschema en kunt onderweg bijsturen. Gebouwd met AI, maar gebaseerd op sportwetenschap, periodisering en trainingsdata.   We zoeken nu mensen die de app 30 dagen gratis willen testen voor bijvoorbeeld: Powerlifting CrossFit Bodybuilding Hybrid training   Daarnaast sta ik ook open voor samenwerkingen met ondernemers, coaches, gyms of contentmakers die hier iets in zien.   Lijkt het je leuk om te testen of mee te denken? Stuur me vooral een berichtje of reageer hieronder!      
    • Ik was op zoek als beginner naar iets om mijn insulineresistentie onder controle te krijgen daar ik zeer moeilijk kan afvallen. Ben 61 en weeg 122kg en train 3 a 4 keer in de week. Nu kwam ik Mots-C tegen. Kunnen jullie zeggen dat alles klopt in deze link? https://www.perfectb.com/mots-c-dosage-protocol/#:~:text=Each MOTS-c dose is,of 4 injections per cycle.&text=The 5-day spacing between,signals at the mitochondrial level.
  • Sponsors