Advertentie:

Sign in to follow this  
geert gielissen

Goed werk heeft tijd nodig!

Recommended Posts

Sportvrienden.

Eigenlijk een oud maar nog steeds actueel gegeven: haastige spoed is zelden goed. Zeker voor wat betreft de sportbeoefening in het algemeen en de krachtsport in het bijzonder. Zolang ik me kan herinneren word er bij krachtsporters een beeld gewekt van -vooral- stevige schouders met een paar kolossale armen daaronder. Inderdaad indrukwekkend; maar de rest dan?

Wil je een sterk, uitgebalanceerd en harmonieus lichaam ontwikkelen, begin dan ook met de basis. Deze basis is al heel lang bekend en als zodanig erkend maar wordt door allerlei oorzaken meer dan eens niet serieus genomen. Nog steeds zie ik -vooral beginnende- atleten met een schema werken dat zo ongeveer een universitaire opleiding vraagt om daar chocola van te maken.

Wat die basis is? De drie fundamentele oefeningen: SQUAT, BENCH PRESS en DEADLIFT. Dat is al heel lang zo geweest, is nog steeds actueel en zolang wij niet in een split second een totaal ander lijf krijgen, zal dit voorlopig ook zo blijven.

De genoemde drie-eenheid heeft meerdere functies. Ten eerste zijn het oefeningen bij uitstek om je vertrouwd te maken met de principe werking van de krachtsport. Niet het domweg tillen van zoveel mogelijk gewicht, maar aan den lijve voelen hoe je op weerstandstraining reageert. Je technische vaardigheden en 'ijzergevoel' ontwikkelen. Daarbij zijn de squat, de bench press en de deadlift ook nog eens compound oefeningen; je zet dus meerdere spiergroepen aan het werk tijdens één beweging. Je genereert meer motor units en de onderlinge communicatie binnen je spierstelsel krijgt een positieve boost. Je gaat dus efficiënter trainen. Hierdoor bespaar je energie die je weer kunt gebruiken om het aantal reps, sets of de weerstand te verhogen.

Last but not least leggen de 'grote drie' de basis voor alle oefeningen die betrekking hebben op de ontwikkeling van je body. Bouw een mooi huis, maar zorg eerst voor een solide fundament!

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Zoals allemaal gezegd hierboven: Zomaar een kuur beginnen (zeker in pilvorm alleen) is pure stommiteit.    Sorry, ik heb geen filter Het is gewoon echt dom geweest, maar dat is nu te laat. Ook van die "gains" die je had, is nu niets meer over, en anders ga je het nog verliezen. Dat is de realiteit.   Het goede advies is al gegeven: Kcal omlaag, dan zal je zien dat je afvalt in vetpercentage. Die fase kan best een half jaar duren, bij mij duurt cutten ook lang. Dat is nou eenmaal hoe mijn lichaam werkt.   Een harde workout tot zwetends toe, dat zegt ons ook eigenlijk niets. Het zegt jouzelf ook niets. Het zegt je pas iets als je letterlijk teveel pijn in je armen, borst of whatever hebt om je om te kleden bij de gym. Of dat je de leuning van de trap NODIG hebt om uberhaupt beneden te komen na legday. DAN heb je hard getraind.   Maar terugkomend op het buikje wegtrainen: Kcal omlaag met 300, dan een week dat aantal kcal eten. (Niet teveel in koolhydraten droppen, daar wordt je loom en moe van. Op koolhydraten draaien je spieren EN hersenen!) Dan na die week pas weer op de weegschaal... ben je iets kwijt? Dan is 300kcal zat. Niks kwijt? Dan nog iets minder eten. Dan drop je nog eens 150 kcal zeg maar.   Etc. Etc.   En nogmaals; anabolica verbranden GEEN vet. Daar zijn ze gewoonweg niet voor!  
    • Welkom en veel plezier gewenst met je terugkeer naar het ijzer.  Neem je tijd en enjoy.
  • Sponsors