Advertentie:

Roel K

Pijn bij Overhead Shoulder Press (met name beweging omlaag)

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Al sinds 20 jaar heb ik pijn aan één schouder tijdens de Overhead Should Press beweging (vroeger enkel met dumbbells maar tegenwoordig zelfs zonder dumbbells), en uitsluitend tijdens de beweging terug omlaag naar de startpositie. Je hoort dan halverwege (de neerwaardse beweging) een harde knak die na een paar herhalingen behoorlijk pijnlijk wordt. Vervolgens loop ik twee dagen met zeurende pijn rond. Ik kan deze simpele beweging echt geen twee keer achter elkaar meer doen zonder vervolgens met pijn rond te lopen.

Ook in de opwaardse beweging hoor ik een piepkleine knak maar die is niet pijnlijk. Het is echt de neerwaardse beweging omlaag die fors pijn doet en een forse knak geeft..

Als ik de Arnold Press doe heb ik hier veel minder last van, al hoor ik dan ook een kleine knak. Het lijkt erop de startpositie van de Arnold Press met gedraaide polsen/onderarmen voorkomt dat de schouder (hard) knakt...

De laatste twee jaar kan ik zelfs bijna geen push-ups meer doen. Na twintig push-ups voel ik tijdens de laaste reps dezelfde pijn (en knak) in mijn schouder en loop ik vervolgens ook twee dagen met zeurende pijn rond.

Herkend iemand deze klachten en hoe kom je er vanaf?

Alvast enorm bedankt voor enige tips over wat te doen.

Groet,

Roel

Advertentie:

Guest Hansie

Welkom,

Dikwijls kan de hoek van waaruit je shoulder presses doet al veel oplossen. Sommigen doen shoulder presses onder een hoek van 90° (zodat schouders, bovenarmen en borst in één lijn staan) wat zeer oncomfortabel is voor het schouder gewricht. Beter is een hoek van 45 ° te nemen. Zelfde is voor push ups. Met de juiste push ups staat je bovenlichaam van bovenaf gezien in een pijl en met de bovenarmen in een hoek van 45° t.o.v. de romp.

Verder kan je je licht eens opsteken op you tube bij athlean x, is een personal trainer en fysiotherapeut die aardige kennis heeft van shoulder issues.

Groetjes

Edited by Hansie

Op 9-10-2020 at 17:37 zei Hansie:

Welkom,

Dikwijls kan de hoek van waaruit je shoulder presses doet al veel oplossen. Sommigen doen shoulder presses onder een hoek van 90° (zodat schouders, bovenarmen en borst in één lijn staan) wat zeer oncomfortabel is voor het schouder gewricht. Beter is een hoek van 45 ° te nemen. Zelfde is voor push ups. Met de juiste push ups staat je bovenlichaam van bovenaf gezien in een pijl en met de bovenarmen in een hoek van 45° t.o.v. de romp.

Verder kan je je licht eens opsteken op you tube bij athlean x, is een personal trainer en fysiotherapeut die aardige kennis heeft van shoulder issues.

Groetjes

Dit heeft echt mijn ogen geopend.. Ik was die tip om de armen in verhouding tot de schouders in een hoek van 45 graden te plaatsen nog niet eerder tegengekomen. Na wat verder speurwerk (tevens bedankt voor de tip voor Athlean X) heb ik enkele simpele oefeningen gevonden om mijn verwaardloosde kleine spiertjes in de schouders te trainen en aan te sterken; allemaal onder 'n hoek van 45 graden... Ik kan zo (met in achtneming van die hoek) gemakkelijk 100 reps doen (vooralsnog zonder gewicht) - zónder enige pijn... Als ik die hoek niet in acht neem kan ik er slechts 2-3 zonder pijn. Een hele verbetering dus!

Kortom, het lijkt erop dat dit de gouden tip is waar ik al jaren naar op zoek ben.... De eerste reactie, meteen raak! :-)

Hartelijk dank (!!!!!) en sportieve groet,

Roel

• Like 1

Guest Hansie
18 uur geleden zei Roel K:

Dit heeft echt mijn ogen geopend.. Ik was die tip om de armen in verhouding tot de schouders in een hoek van 45 graden te plaatsen nog niet eerder tegengekomen. Na wat verder speurwerk (tevens bedankt voor de tip voor Athlean X) heb ik enkele simpele oefeningen gevonden om mijn verwaardloosde kleine spiertjes in de schouders te trainen en aan te sterken; allemaal onder 'n hoek van 45 graden... Ik kan zo (met in achtneming van die hoek) gemakkelijk 100 reps doen (vooralsnog zonder gewicht) - zónder enige pijn... Als ik die hoek niet in acht neem kan ik er slechts 2-3 zonder pijn. Een hele verbetering dus!

Kortom, het lijkt erop dat dit de gouden tip is waar ik al jaren naar op zoek ben.... De eerste reactie, meteen raak! :-)

Hartelijk dank (!!!!!) en sportieve groet,

Roel

Hey man,

super, had en heb gelijkaardig schouder probleem en met de tips van Jef Cavalaire van athlean x toch ook wat verbetering.