Advertentie:



Sign in to follow this  
geert gielissen

Back to basics.

Recommended Posts

De vechtsport sluipt er uit. Steeds vaker blessures. Langere hersteltijd. 't Ouder worden. Heb een behoorlijk aantal maanden lopen vechten met een duivels dilemma; wordt 't òf kracht- òf vechtsport. 

Begonnen rond m'n vijftiende als krachtsporter, heb ik tijdens m'n vechtsportperiode altijd aan ondersteunende krachttraining gedaan.

In eerste instantie was 't ontzettend moeilijk om een keuze te maken. Veel afwegingen  gemaakt over de voor- en nadelen van beide sporten.

Uiteindelijk, in deze corona tijd, heb ik een definitieve keuze kunnen maken. Met m'n naderende 62e verjaardag heb ik gekozen voor de sport waar 't allemaal mee begonnen is: krachttraining. 

De oude kennis en vaardigheden zijn in no time weer actueel en.......geloof me......ik voel me fantastisch. Heerlijk om na de training dat oude vertrouwde gevoel van een soort oerkracht te hebben.

Had me voorgenomen rustig te beginnen............forget it. Na de eerste setjes kwam de bekende energy flow op gang en was er geen houden meer aan. 

Hoewel ik een mooie periode in de vechtsport scene afsluit, heb ik er geen moment spijt van dat ik heb gekozen voor hetgeen altijd deel van me is geweest en zal blijven: de krachttraining.

Ook top op deze site te zijn. Met alle kennis en betrokkenheid op dit forum ben ik er van overtuigd dat ik de goede keuze heb gemaakt: back to basics!

 

 

Edited by geert gielissen
  • Like 1
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Leuk om te horen Geert! Succes met je kracht training!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuten geleden zei Scato89:

Veel succes met je trainingen! Volg je een bepaald schema?

Vooralsnog 3x per week. Tussen de trainingen minimaal 1 rustdag. De opzet ligt 't dichtst in de buurt van een full body workout. Wel rekening houdend met m'n energie reserve en dosering. 

Voorkeur gaat uit naar compound oefeningen; het combineren van meerdere spiergroepen in 1 beweging. Werk nogal wat met kettlebells, dus ben gewend aan samengestelde oefeningen. Verder is er een power bag van 20 kg onderweg; goed voor de grotere spiergroepen.

 

Die grote spiergroepen zijn 't eerst aan de beurt. 4 sets x ca. 10-12 reps. Nog niet te zwaar en te veel nu.

Na de big boys wat meer specifiek werk: shoulder presses, face pulls, shrugs, dipping, curls en extensions voor de armen en dat soort oefeningen.

 

In ieder geval voelt 't erg goed om weer volledig voor de krachttraining te gaan. 't Gevoel na een workout is ongeëvenaard. Tof dat jullie je steun/waardering hebben uitgesproken!

 

Tot gauw op deze site, groet, Geert.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ja dat dacht ik ook al haha, zal ik wel even een Supersetje bicep&tricep bij allebei de trainingen erin lassen  Zal denk ik wel ten koste gaan dan van een bepaalde oefening(en), was nu al ruim uurtje bezig. En merk toch wel dat dat (voor mij) te lang is.   Bedankt voor de Feedback!
    • Yes, altijd doen! Als dat punten zijn die jij wilt verbeteren, die extra pakken.

      Kan op meerdere manieren, met extra gewicht, extra reps of kortere rustpauzes. (intensiteit moet hoog zijn!)
    • Ik zou ze altijd los erbij pakken, met compound oefeningen pak je ze altijd maar een minimaal percentage mee.    Succes! 
  • Sponsors