Advertentie:

Sign in to follow this  
Guest Hansie

schouder training

Recommended Posts

Guest Hansie

Rekening houdend met full body training en wekelijks volume zit ik met een misschien wat belachelijke vraag maar ze laat me niet los.

De schouder spier bestaat dus uit 3 delen: voorkop, zijkop en achterste kop. Is het dan de bedoeling dat je elke kop apart een trainingsvolume geeft van minimaal 12 sets per week of kan het in een full body routine volstaan om elke kop verspreid over 3 dagen met 4 sets te belasten ? Dus bijvoorbeeld maandag 4 sets shoulder presses, woensdag 4 sets lateral raises en vrijdag 4 sets face pulls of bent over dumbell raises ?

Sportieve groeten

Advertentie:

Niet aan te raden imo. Voor maximale hypertrofie train elke spier minimaal 2maal per week. Denk daarnaast ook aan de primary muscle groups en secundaire muscle groups. Compound oefeningen vs isolatie oefeningen voor de ontwikkeling van de deltoid. Ik zou zeker de zijkant en achterkant 2x per week pakken. Voorkant kan wel 1x aangezien je deze ook belast met borst etc. 

ps: als je maar 3x per week traint, zou ik geen gekke face pulls doen. Houd het bij de basis en werk vanuit daar. Zijn overigens effectievere oefeningen ipv de face pull.

Guest Hansie
8 uur geleden zei Pampi:

Niet aan te raden imo. Voor maximale hypertrofie train elke spier minimaal 2maal per week. Denk daarnaast ook aan de primary muscle groups en secundaire muscle groups. Compound oefeningen vs isolatie oefeningen voor de ontwikkeling van de deltoid. Ik zou zeker de zijkant en achterkant 2x per week pakken. Voorkant kan wel 1x aangezien je deze ook belast met borst etc. 

ps: als je maar 3x per week traint, zou ik geen gekke face pulls doen. Houd het bij de basis en werk vanuit daar. Zijn overigens effectievere oefeningen ipv de face pull.

Ok Pampi bedankt voor je input. De voorste schouderkop heeft inderdaad al werk met bankdrukken etc maar was niet zeker van de middelste en achterste schouderkop.

Guest Hansie
29 minuten geleden zei Scato89:

Pak je de achterste niet ook al gedeeltelijk mee als je de Lat puldown uitvoert? 

Ja dat zou inderdaad wel eens goed kunnen Scato ! Als secundaire spiergroep en zo ook bij seated cable row. Het is soms moeilijk een evenwicht te vinden tussen full body of split training om elk spierdeel van schouders optimaal te belasten. Zou middelste en achterste als primaire spiergroep 2x per week kunnen belasten maar vrees dat ik dan met een overladen full body schema zit en als je eerlijk bent kom je haast geen full body schema tegen dat dit promoot. Het is natuurlijk het één of het ander. Probeer gewoon te brainstormen om het beste van 2 werelden te combineren.

Edited by Hansie

9 uur geleden zei Scato89:

Pak je de achterste niet ook al gedeeltelijk mee als je de Lat puldown uitvoert? 

Klopt Scato. Je pakt 'm ook (stevig) bij bend over rowing en t-bar.

Verder wil ik opmerken dat 't verstandig is om de deltoïdeusgroep niet te zwaar aan te pakken en liefst als secundary. Hoewel de delta spieren idd uit 3 'delen' bestaan, zijn ze onderling sterk verbonden. Bij upright rowing, clean & jerk en soortgelijke oefeningen pak je het hele spul al stevig aan.

Aangezien de schouderspieren erg gevoelig zijn voor bv slijmbeursontsteking, raad ik je aan te waken voor overbelasting door zowel gewicht als frequentie.