Advertentie:



Sign in to follow this  
geert gielissen

Back to basics vervolg.

Recommended Posts

Sinds m'n laatste stukje (Back to basics) heb ik m'n krachttraining 'ns op een andere manier bekeken. Theorieën beproeft op praktische uitvoering en waarheidsgehalte. Twee items kwamen daarbij duidelijk naar voren: het spiergeheugen en de reactie van het lichaam op de training.

Hoewel een krachttraining in deze vorm toch al weer een tijdje geleden was en sommige work outs  opnieuw in m'n programma zijn opgenomen, bleek de uitvoering te bevestigen dat je idd over een soort spiergeheugen beschikt. Waar ik verwachtte dat e.e.a. met bloed, zweet en tranen gepaard zou gaan, bleken alle oefeningen relatief soepel te verlopen; ook die van lang geleden. Binnen 'no time' pikte m'n lijf de bewegingen op en zocht zelf de meest ideale stability pose.

Aangenaam verrast probeerde ik wat work outs met de toegevoegde power bag, toch een heel ander middel dan de gebruikelijke materialen. Maar ook hier verliep het positieve proces niet veel anders. Bijna automatisch 'zocht' het lichaam naar informatie, vond en koppelde die en zette deze om in de meest efficiënte en effectieve uitvoering. Geweldige conclusie.

Behalve het spiergeheugen voor wat betreft de uitvoering, blijven ook andere systemen die nà de training van belang zijn in grote mate intact. De verwachte spierpijn en aanverwante ongemakken bleven uit, op een wat stram gevoel na. De afvoer/afbraak van lactaat en andere ongewenste stoffen ligt dus ook opgeslagen en is binnen korte tijd inzetbaar; hoef je niets voor te doen.

Een opsteker voor eenieder die na een lange tijd van inactiviteit de training weer wil oppikken. Laat je niet weerhouden, vertrouw op jezelf en de eerder opgeslagen vaardigheden en go for it. Wederom een evidence based  gegeven dat krachtsport 1 van de meest efficiënte, op lange termijn effectieve  en productieve vorm van sport is.

Edited by geert gielissen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

12 minuten geleden zei geert gielissen:

Sinds m'n laatste stukje (Back to basics) heb ik m'n krachttraining 'ns op een andere manier bekeken. Theorieën beproeft op praktische uitvoering en waarheidsgehalte. Twee items kwamen daarbij duidelijk naar voren: het spiergeheugen en de reactie van het lichaam op de training.

Hoewel een krachttraining in deze vorm toch al weer een tijdje geleden was en sommige work outs  opnieuw in m'n programma zijn opgenomen, bleek de uitvoering te bevestigen dat je idd over een soort spiergeheugen beschikt. Waar ik verwachtte dat e.e.a. met bloed, zweet en tranen gepaard zou gaan, bleken alle oefeningen relatief soepel te verlopen; ook die van lang geleden. Binnen 'no time' pikte m'n lijf de bewegingen op en zocht zelf de meest ideale stability pose.

Aangenaam verrast probeerde ik wat work outs met de toegevoegde power bag, toch een heel ander middel dan de gebruikelijke materialen. Maar ook hier verliep het positieve proces niet veel anders. Bijna automatisch 'zocht' het lichaam naar informatie, vond en koppelde die en zette deze om in de meest efficiënte en effectieve uitvoering. Geweldige conclusie.

Behalve het spiergeheugen voor wat betreft de uitvoering, blijven ook andere systemen die nà de training van belang zijn in grote mate intact. De verwachte spierpijn en aanverwante ongemakken bleven uit, op een wat stram gevoel na. De afvoer/afbraak van lactaat en andere ongewenste stoffen ligt dus ook opgeslagen en is binnen korte tijd inzetbaar; hoef je niets voor te doen.

Een opsteker voor eenieder die na een lange tijd van inactiviteit de training weer wil oppikken. Laat je niet weerhouden, vertrouw op jezelf en de eerder opgeslagen vaardigheden en go for it. Wederom een evidence based  gegeven dat krachtsport 1 van de meest effectieve, op lange termijn effectieve  en productieve vorm van sport is.

Mooi stukje weeral Geert. Wat mij ook begeesterd is dat krachtsport steeds in verandering is, spierontwikkeling, al dan niet wetenschappelijk onderbouwd, blijft evolueren. Altijd kan je iets nieuws leren, de honger naar informatie blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden zei Hansie:

Mooi stukje weeral Geert. Wat mij ook begeesterd is dat krachtsport steeds in verandering is, spierontwikkeling, al dan niet wetenschappelijk onderbouwd, blijft evolueren. Altijd kan je iets nieuws leren, de honger naar informatie blijft.

Klopt helemaal Hansie. Never a dull moment. Dat is ook 1 van de pijlers van motivatie. 

Zoals bij iedere sport ervaren starters vaak het gevoel dat hun nieuwe uitdaging saai en/of eentonig is. Lastige fase. Hierin is een taak weggelegd voor meer ervaren collega sporters en (goede!) instructeurs.

Eenmaal voorbij de basale periode gaat 't om stimuleren van eigen inzicht, experimenteren en aan den lijve ondervinden wat een bepaalde oefening met je doet. Vanaf dit moment is de nieuwe krachtsporter geboren. 

Idd Hansie, een sport met oneindig veel mogelijkheden en uitkomsten. Behalve je lijf wordt ook je creativiteit geprikkeld. Letterlijk een sport voor het leven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hallo Joost, ik heb zelf geen ervaring met zulke supplementen maar heb volgende nevenwerkingen al zien voorbij komen. Insuline resistentie>verhoogd suiker in het bloed verhoogd hongergevoel slaperigheid Waterretentie gynaecomastie
    • Hey! Ik gebruik nu 3 weken mk677. Mijn lichaam reageert er erg goed op, ik neem 20mg per dag. Ik zie best wel wat resultaat en merk eigenlijk geen bijwerkingen. Ik denk dat dit bijna te goed is om waar te zijn. Waar halen jullie jullie mk677? Ik heb het van europsupps.nl gehaald, maar ik zou niet weten of dit wel echten sarms zijn... Misschien is het placebo effect, of zit er gewoon allemaal rommel in.  Ik ben zelf 184, 80kg 10,3% bodyfat.    Hoor graag jullie mening over mk677 en/of waar jullie het halen!    
    • Misschien had je het zelf al gevonden, maar: Recepten met cottage cheese Natuurlijk kun je hüttenkäse gewoon op je boterham doen, maar wie minder koolhydraten probeert te eten, zal waarschijnlijk liever voor een andere optie kiezen. Probeer dan bijvoorbeeld eens plakjes komkommer met hüttenkäse, of maak bijvoorbeeld courgetterolletjes met een vulling van cottage cheese en kruiden. Ook als dressing in een salade kan cottage cheese een heerlijk frisse smaak geven! En wil je een zoete snack wat eiwitrijker maken? Probeer dan bijvoorbeeld eens een portie aardbeien of partjes appel met een lepel cottage cheese en wat kaneel – een heerlijk tussendoortje waar je zonder schuldgevoelens van kunt genieten.   Bron; Www.drogespieren.nl
  • Sponsors