Advertentie:

Sign in to follow this  
marko

Hoe trainen en eten? Bulken of cutten?

Recommended Posts

Beste krachthelden,

Ik zit met enkele vragen en start normaal gesproken nooit echt een forum maar nu kan ik wel wat raad gebruiken van meer ervaren mensen in dit vakgebied.
Ik ben 23 jaar, ongeveer 188 cm en ben op mijn 17de ongeveer gestart met fitness/bodybuilding. Heel mijn leven voetbal ik al dus ik houd van sporten. Zoals meerdere mensen het denk ik hadden, begon ik heel fanatiek met sporten en zag ik snel verschil en groeide ik hard. Daarvoor was ik altijd heel erg dun maar iemand met een grote maag. Door het sporten groeide ik veel, maar zowel in spiermassa als in vetmassa omdat ik alles at wat ik wilde (heel veel Nutella....).
Fitness ging ik altijd met pieken en dalen, want na bijvoorbeeld een week carnaval kwam ik bijna niet meer terug in het ritme (erg slecht ik weet het). Inconsistentie is een van de grootste kwalen om een doel te bereiken.
Nu ben ik weer een tijdje goed aan het sporten in een Push- en pullschema.
Het probleem is echter, ik weeg ongeveer 88 kilo en heb ongeveer een vetpercentage van 18 tot 22%. Ik heb wel een gespierde bouw en de vormen, maar de armen zijn relatief een stuk kleiner geworden. Vet zit ongeveer gelijkmatig verdeeld over mijn lichaam met wat extra's op de love handles. Als je dus van de zijkant kijkt zie je een best breed/lang lichaam met smalle armpjes eraan en als ik ga zitten komt het vet goed te voorschijn.
Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen volgens jullie? Trainen in bijvoorbeeld een fullbody workout en aparte dagen voor cardio en dus onder mijn caloriebehoeften gaan, of toch push en pull. Misschien zelfs bulken wegens de afgenomen spiermassa (of absoluut niet? :P).
Ik ben redelijk open minded en heb niet bepaalde voorkeuren maar ben benieuwd naar andermans inzichten.
Wel spreekt een split schema mij het minste aan denk ik. Verder houd ik van touwtje springen en wil ik het liefst wel een beetje atletisch en lenig zijn. Dus niet te veel herhalingen geloof ik of zit ik fout?
Ik doe thuis wel eens aan yoga en stretchen wat voornamelijk goed is voor de lenigheid. Dus atletisch sterk is een beetje het vooruitzicht.

Succes met lezen en ik ben benieuwd naar jullie inzichten!

mvg,
Marco

Edited by marko

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

1 uur geleden zei marko:

Beste krachthelden,

Ik zit met enkele vragen en start normaal gesproken nooit echt een forum maar nu kan ik wel wat raad gebruiken van meer ervaren mensen in dit vakgebied.
Ik ben 23 jaar, ongeveer 188 cm en ben op mijn 17de ongeveer gestart met fitness/bodybuilding. Heel mijn leven voetbal ik al dus ik houd van sporten. Zoals meerdere mensen het denk ik hadden, begon ik heel fanatiek met sporten en zag ik snel verschil en groeide ik hard. Daarvoor was ik altijd heel erg dun maar iemand met een grote maag. Door het sporten groeide ik veel, maar zowel in spiermassa als in vetmassa omdat ik alles at wat ik wilde (heel veel Nutella....).
Fitness ging ik altijd met pieken en dalen, want na bijvoorbeeld een week carnaval kwam ik bijna niet meer terug in het ritme (erg slecht ik weet het). Inconsistentie is een van de grootste kwalen om een doel te bereiken.
Nu ben ik weer een tijdje goed aan het sporten in een Push- en pullschema.
Het probleem is echter, ik weeg ongeveer 88 kilo en heb ongeveer een vetpercentage van 18 tot 22%. Ik heb wel een gespierde bouw en de vormen, maar de armen zijn relatief een stuk kleiner geworden. Vet zit ongeveer gelijkmatig verdeeld over mijn lichaam met wat extra's op de love handles. Als je dus van de zijkant kijkt zie je een best breed/lang lichaam met smalle armpjes eraan en als ik ga zitten komt het vet goed te voorschijn.
Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen volgens jullie? Trainen in bijvoorbeeld een fullbody workout en aparte dagen voor cardio en dus onder mijn caloriebehoeften gaan, of toch push en pull. Misschien zelfs bulken wegens de afgenomen spiermassa (of absoluut niet? :P).
Ik ben redelijk open minded en heb niet bepaalde voorkeuren maar ben benieuwd naar andermans inzichten.
Wel spreekt een split schema mij het minste aan denk ik. Verder houd ik van touwtje springen en wil ik het liefst wel een beetje atletisch en lenig zijn. Dus niet te veel herhalingen geloof ik of zit ik fout?
Ik doe thuis wel eens aan yoga en stretchen wat voornamelijk goed is voor de lenigheid. Dus atletisch sterk is een beetje het vooruitzicht.

Succes met lezen en ik ben benieuwd naar jullie inzichten!

mvg,
Marco

Welkom,

 

Je hebt verschillende push/pull schema's. Hoeveel trainingsdagen heb je ? Als je elke spiergroep 2 keer per week aanpakt zit je goed. Een full body schema kan ook prima werken. Dat je armen niet goed groeien kan allerlei redenen hebben. Met push oefeningen komen je triceps goed aan bod en het omgekeerde geld voor biceps. Armen zijn geen grote spiergroep en zeker biceps zijn vlug verzadigd, dat is mijn mening. Triceps die 2/3e van je armomvang bepalen kunnen dan weer iets meer hebben. Is je lichaam voldoende herstelt voor je de volgende training aanvat ? Juiste voeding is naast trainen minstens even belangrijk. Probeer zo weinig mogelijk waardeloze caloriën te eten d.w.z. snelle suikers en slechte vetten. Veel calorieoverschot gaan generen zou ik gezien je stats precies nog niet doen en zwaar gaan cutten ook niet. Denk persoonlijk dat als je proper eet met voldoende eiwitten (zo'n 2 gram/kilo lichaamsgewicht), juiste vetten en voldoende koolhydraten je wel beter resultaat zal bekomen.

Vriendelijke cardio is wel een goed idee maar dan inderdaad op rustdagen. De combinatie van krachttraining en cardio is uiterst doeltreffend en zal je vetverbranding zowiezo ten goede komen.

 

Succes met je doelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een aanvulling op wat Hansie zei. Probeer cardio en krachttraining toch op aparte dagen te doen. Dit schijnt beter te werken voor vetverlies. Wat het mechanisme hierachter is weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou persoonlijk eerst gaan cutten ivm je vetpercentage. Richting de 10/11% cutten en dan beginnen met een bulk. Zo heb je een prima basis om 4-5 maanden te gaan bulken. 

Zou je eventueel je trainingschema kunnen posten? 

 

Ik ben zelf geen voorstander van cardio naast krachttraining. Ik merk dat als ik cut dit mijn herstel in de weg zit en daardoor minder presteer met krachttraining. Ik wandel dagelijks wel veel om toch extra kcal te verbranden.

 

Verder wat al gemeld word zorg dat je voeding in orde is en je slaap ook goed is, dit word enorm onderschat door veel mensen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 23/11/2020 at 10:15 AM, Snelleehv said:

Ik zou persoonlijk eerst gaan cutten ivm je vetpercentage. Richting de 10/11% cutten en dan beginnen met een bulk. Zo heb je een prima basis om 4-5 maanden te gaan bulken. 

Zou je eventueel je trainingschema kunnen posten? 

 

Ik ben zelf geen voorstander van cardio naast krachttraining. Ik merk dat als ik cut dit mijn herstel in de weg zit en daardoor minder presteer met krachttraining. Ik wandel dagelijks wel veel om toch extra kcal te verbranden.

 

Verder wat al gemeld word zorg dat je voeding in orde is en je slaap ook goed is, dit word enorm onderschat door veel mensen. 

 

Hi snelleehv, ik hoor wel vaker dat goed slapen belangrijk is voor je herstel en heb gelezen over CBD olie en het verschil tussen wiet en hennep. Heb jij hier ervaring mee en of dit een bevorderend effect heeft op mijn nachtrust?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi all,

 

Voor mij werkt het idd ook goed om een duidelijke split te doen tussen beide dagen. In het verleden ging ik vaak naar de gym om cardio en krachttraining te doen. Hier ben ik na meer dan twee jaar van afgestapt. Het resultaat? Ik train nu meestal in het weekend met cardio (lekker buiten in de openlucht) en zorg dat ik drie verschillende krachttrainingen doe tijdens de werkweek. Voor mij werkt dit perfect. Hoop dat dit jou ook kan helpen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 23/11/2020 at 10:15 AM, Snelleehv said:

 

 

14 minutes ago, JeffreyB said:

Hi all,

 

Voor mij werkt het idd ook goed om een duidelijke split te doen tussen beide dagen. In het verleden ging ik vaak naar de gym om cardio en krachttraining te doen. Hier ben ik na meer dan twee jaar van afgestapt. Het resultaat? Ik train nu meestal in het weekend met cardio (lekker buiten in de openlucht) en zorg dat ik drie verschillende krachttrainingen doe tijdens de werkweek. Voor mij werkt dit perfect. Hoop dat dit jou ook kan helpen!

 

Thanks voor de tips Jeffrey!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hallo Kyra   Je zou ook eens de Hip Thrust moeten overwegen. Dit is nl DE oefening voor booty growth.     
    • Hoi Kyra, 220cm halterstang is meestal een Olympische maat voor mannen, dit heeft met het gripgedeelte(waar je je handen plaatst) te maken die dan 28mm in diameter is. 200cm halterstang is meestal een gangbare maat voor vrouwen waarvan het gripgedeelte 25mm in diameter is.   Olympische halterstang hebben altijd gewichtschijven nodig met een opening van 50mm, en zijn (meestal) kwalitatief erg goed en fijn om mee aan de slag te gaan, nadeel is wel dat ze duurder zijn dan...   Halterstangen met een schijfopname van  30mm, dit zijn meestal goedkope stangen waarvan de hele stang 30mm is, dus ook je gripmaat. Deze stangen kunnen geen heel groot gewicht aan.   Maar als je net begint met trainen überhaupt, dan is het misschien wel verstandiger om een iets goedkoper setje aan te schaffen om te kijken of je het iets vind.   Je kan bij verschillende sites een kijkje nemen bijv. Gorilla sports Decathlon Helisports Je kan ook op Google zoeken naar complete haltersets, mocht je er één op het oog hebben hier even plaatsen.  
    • Oh fijn dank je voor het reageren. Ik zie bv halterstang van 220 is dat de lang voor squat? 
  • Sponsors