Advertentie:

Sign in to follow this  
marko

Hoe trainen en eten? Bulken of cutten?

Recommended Posts

Beste krachthelden,

Ik zit met enkele vragen en start normaal gesproken nooit echt een forum maar nu kan ik wel wat raad gebruiken van meer ervaren mensen in dit vakgebied.
Ik ben 23 jaar, ongeveer 188 cm en ben op mijn 17de ongeveer gestart met fitness/bodybuilding. Heel mijn leven voetbal ik al dus ik houd van sporten. Zoals meerdere mensen het denk ik hadden, begon ik heel fanatiek met sporten en zag ik snel verschil en groeide ik hard. Daarvoor was ik altijd heel erg dun maar iemand met een grote maag. Door het sporten groeide ik veel, maar zowel in spiermassa als in vetmassa omdat ik alles at wat ik wilde (heel veel Nutella....).
Fitness ging ik altijd met pieken en dalen, want na bijvoorbeeld een week carnaval kwam ik bijna niet meer terug in het ritme (erg slecht ik weet het). Inconsistentie is een van de grootste kwalen om een doel te bereiken.
Nu ben ik weer een tijdje goed aan het sporten in een Push- en pullschema.
Het probleem is echter, ik weeg ongeveer 88 kilo en heb ongeveer een vetpercentage van 18 tot 22%. Ik heb wel een gespierde bouw en de vormen, maar de armen zijn relatief een stuk kleiner geworden. Vet zit ongeveer gelijkmatig verdeeld over mijn lichaam met wat extra's op de love handles. Als je dus van de zijkant kijkt zie je een best breed/lang lichaam met smalle armpjes eraan en als ik ga zitten komt het vet goed te voorschijn.
Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen volgens jullie? Trainen in bijvoorbeeld een fullbody workout en aparte dagen voor cardio en dus onder mijn caloriebehoeften gaan, of toch push en pull. Misschien zelfs bulken wegens de afgenomen spiermassa (of absoluut niet? :P).
Ik ben redelijk open minded en heb niet bepaalde voorkeuren maar ben benieuwd naar andermans inzichten.
Wel spreekt een split schema mij het minste aan denk ik. Verder houd ik van touwtje springen en wil ik het liefst wel een beetje atletisch en lenig zijn. Dus niet te veel herhalingen geloof ik of zit ik fout?
Ik doe thuis wel eens aan yoga en stretchen wat voornamelijk goed is voor de lenigheid. Dus atletisch sterk is een beetje het vooruitzicht.

Succes met lezen en ik ben benieuwd naar jullie inzichten!

mvg,
Marco

Edited by marko

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Guest Hansie
1 uur geleden zei marko:

Beste krachthelden,

Ik zit met enkele vragen en start normaal gesproken nooit echt een forum maar nu kan ik wel wat raad gebruiken van meer ervaren mensen in dit vakgebied.
Ik ben 23 jaar, ongeveer 188 cm en ben op mijn 17de ongeveer gestart met fitness/bodybuilding. Heel mijn leven voetbal ik al dus ik houd van sporten. Zoals meerdere mensen het denk ik hadden, begon ik heel fanatiek met sporten en zag ik snel verschil en groeide ik hard. Daarvoor was ik altijd heel erg dun maar iemand met een grote maag. Door het sporten groeide ik veel, maar zowel in spiermassa als in vetmassa omdat ik alles at wat ik wilde (heel veel Nutella....).
Fitness ging ik altijd met pieken en dalen, want na bijvoorbeeld een week carnaval kwam ik bijna niet meer terug in het ritme (erg slecht ik weet het). Inconsistentie is een van de grootste kwalen om een doel te bereiken.
Nu ben ik weer een tijdje goed aan het sporten in een Push- en pullschema.
Het probleem is echter, ik weeg ongeveer 88 kilo en heb ongeveer een vetpercentage van 18 tot 22%. Ik heb wel een gespierde bouw en de vormen, maar de armen zijn relatief een stuk kleiner geworden. Vet zit ongeveer gelijkmatig verdeeld over mijn lichaam met wat extra's op de love handles. Als je dus van de zijkant kijkt zie je een best breed/lang lichaam met smalle armpjes eraan en als ik ga zitten komt het vet goed te voorschijn.
Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen volgens jullie? Trainen in bijvoorbeeld een fullbody workout en aparte dagen voor cardio en dus onder mijn caloriebehoeften gaan, of toch push en pull. Misschien zelfs bulken wegens de afgenomen spiermassa (of absoluut niet? :P).
Ik ben redelijk open minded en heb niet bepaalde voorkeuren maar ben benieuwd naar andermans inzichten.
Wel spreekt een split schema mij het minste aan denk ik. Verder houd ik van touwtje springen en wil ik het liefst wel een beetje atletisch en lenig zijn. Dus niet te veel herhalingen geloof ik of zit ik fout?
Ik doe thuis wel eens aan yoga en stretchen wat voornamelijk goed is voor de lenigheid. Dus atletisch sterk is een beetje het vooruitzicht.

Succes met lezen en ik ben benieuwd naar jullie inzichten!

mvg,
Marco

Welkom,

 

Je hebt verschillende push/pull schema's. Hoeveel trainingsdagen heb je ? Als je elke spiergroep 2 keer per week aanpakt zit je goed. Een full body schema kan ook prima werken. Dat je armen niet goed groeien kan allerlei redenen hebben. Met push oefeningen komen je triceps goed aan bod en het omgekeerde geld voor biceps. Armen zijn geen grote spiergroep en zeker biceps zijn vlug verzadigd, dat is mijn mening. Triceps die 2/3e van je armomvang bepalen kunnen dan weer iets meer hebben. Is je lichaam voldoende herstelt voor je de volgende training aanvat ? Juiste voeding is naast trainen minstens even belangrijk. Probeer zo weinig mogelijk waardeloze caloriën te eten d.w.z. snelle suikers en slechte vetten. Veel calorieoverschot gaan generen zou ik gezien je stats precies nog niet doen en zwaar gaan cutten ook niet. Denk persoonlijk dat als je proper eet met voldoende eiwitten (zo'n 2 gram/kilo lichaamsgewicht), juiste vetten en voldoende koolhydraten je wel beter resultaat zal bekomen.

Vriendelijke cardio is wel een goed idee maar dan inderdaad op rustdagen. De combinatie van krachttraining en cardio is uiterst doeltreffend en zal je vetverbranding zowiezo ten goede komen.

 

Succes met je doelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een aanvulling op wat Hansie zei. Probeer cardio en krachttraining toch op aparte dagen te doen. Dit schijnt beter te werken voor vetverlies. Wat het mechanisme hierachter is weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou persoonlijk eerst gaan cutten ivm je vetpercentage. Richting de 10/11% cutten en dan beginnen met een bulk. Zo heb je een prima basis om 4-5 maanden te gaan bulken. 

Zou je eventueel je trainingschema kunnen posten? 

 

Ik ben zelf geen voorstander van cardio naast krachttraining. Ik merk dat als ik cut dit mijn herstel in de weg zit en daardoor minder presteer met krachttraining. Ik wandel dagelijks wel veel om toch extra kcal te verbranden.

 

Verder wat al gemeld word zorg dat je voeding in orde is en je slaap ook goed is, dit word enorm onderschat door veel mensen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 23/11/2020 at 10:15 AM, Snelleehv said:

Ik zou persoonlijk eerst gaan cutten ivm je vetpercentage. Richting de 10/11% cutten en dan beginnen met een bulk. Zo heb je een prima basis om 4-5 maanden te gaan bulken. 

Zou je eventueel je trainingschema kunnen posten? 

 

Ik ben zelf geen voorstander van cardio naast krachttraining. Ik merk dat als ik cut dit mijn herstel in de weg zit en daardoor minder presteer met krachttraining. Ik wandel dagelijks wel veel om toch extra kcal te verbranden.

 

Verder wat al gemeld word zorg dat je voeding in orde is en je slaap ook goed is, dit word enorm onderschat door veel mensen. 

 

Hi snelleehv, ik hoor wel vaker dat goed slapen belangrijk is voor je herstel en heb gelezen over CBD olie en het verschil tussen wiet en hennep. Heb jij hier ervaring mee en of dit een bevorderend effect heeft op mijn nachtrust?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi all,

 

Voor mij werkt het idd ook goed om een duidelijke split te doen tussen beide dagen. In het verleden ging ik vaak naar de gym om cardio en krachttraining te doen. Hier ben ik na meer dan twee jaar van afgestapt. Het resultaat? Ik train nu meestal in het weekend met cardio (lekker buiten in de openlucht) en zorg dat ik drie verschillende krachttrainingen doe tijdens de werkweek. Voor mij werkt dit perfect. Hoop dat dit jou ook kan helpen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 23/11/2020 at 10:15 AM, Snelleehv said:

 

 

14 minutes ago, JeffreyB said:

Hi all,

 

Voor mij werkt het idd ook goed om een duidelijke split te doen tussen beide dagen. In het verleden ging ik vaak naar de gym om cardio en krachttraining te doen. Hier ben ik na meer dan twee jaar van afgestapt. Het resultaat? Ik train nu meestal in het weekend met cardio (lekker buiten in de openlucht) en zorg dat ik drie verschillende krachttrainingen doe tijdens de werkweek. Voor mij werkt dit perfect. Hoop dat dit jou ook kan helpen!

 

Thanks voor de tips Jeffrey!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik deel graag mijn ervaring na twee bestellingen bij Precision Peptides: alles verliep soepel van begin tot eind en het hele proces voelde betrouwbaar aan. De levering was ook indrukwekkend snel: de eerste bestelling arriveerde de volgende dag en de tweede bestelling (een bulkbestelling) werd binnen 2 dagen geleverd. Zonder twijfel een betrouwbare leverancier met geteste producten. Dus als je op zoek bent naar een goede leverancier, dan heeft Precision Peptides peptiden, HGH en SARMs van topkwaliteit tegen goede prijzen en met snelle verzending. Telegram: https://t.me/precisionpeptides02 Telegram gebruikersnaam: @precisionpeptides02 Telegramgroep: https://t.me/precisionpeptides01
    • Hi allemaal, Check www.coachcorrie.nl - Je kent het vast wel: iemand loopt de gym binnen, kijkt wat rond, pakt een paar willekeurige apparaten, doet wat setjes en gaat weer naar huis. Geen plan. Geen opbouw. Geen idee of het ergens toe leidt. Precies daarom hebben we Coach Corrie ontwikkeld.   Coach Corrie helpt sporters stoppen met aanklooien en starten met slimmer trainen. Het idee is simpel: chat, plan, train. Je bespreekt je doel met de app, krijgt een persoonlijk trainingsschema en kunt onderweg bijsturen. Gebouwd met AI, maar gebaseerd op sportwetenschap, periodisering en trainingsdata.   We zoeken nu mensen die de app 30 dagen gratis willen testen voor bijvoorbeeld: Powerlifting CrossFit Bodybuilding Hybrid training   Daarnaast sta ik ook open voor samenwerkingen met ondernemers, coaches, gyms of contentmakers die hier iets in zien.   Lijkt het je leuk om te testen of mee te denken? Stuur me vooral een berichtje of reageer hieronder!      
    • Ik was op zoek als beginner naar iets om mijn insulineresistentie onder controle te krijgen daar ik zeer moeilijk kan afvallen. Ben 61 en weeg 122kg en train 3 a 4 keer in de week. Nu kwam ik Mots-C tegen. Kunnen jullie zeggen dat alles klopt in deze link? https://www.perfectb.com/mots-c-dosage-protocol/#:~:text=Each MOTS-c dose is,of 4 injections per cycle.&text=The 5-day spacing between,signals at the mitochondrial level.
  • Sponsors