Advertentie:

Recommended Posts

Beste Krachtforum,

Ik ben nu sinds 3 maanden begonnen met krachttraining.

Ik ben 26 jaar oud

179 cm 

76.5 kilo

Dunne lichaamsbouw.

45.0 spierpercentage

17.5 vetpercentage

Ik hou mijn progressie via een app om mijn workout bij te houden

En daarnaast via een weegschaal die ook vetpercentage meet ( ik weet dat dit niet 100% accuraat geeft maar waarschijnlijk wel een indicatie aangezien je een beginpunt hebt en dan het verschil kan zien?

Daarnaast houd ik elke dag mijn voeding bij.

Ik ben begonnen met 2600 kcal toen ik merkte dat ik geen verschil merkte ben ik gaan verhogen.

Ik zit nu op 3000 kcal maar merk dat ik enkel in vetpercentage aankom.

Met de volgende macros

Koolhydraten 50%

Eiwit 25%

Vet 25%

Als ik omreken met mijn gewicht en spierpercentage ben ik maar ongeveer 1 kilo aangekomen in spiermassa.

Echter ben ik wel veel sterker geworden in mijn trainingen.

Zeker na mijn laatste 7 weken 5x5 stronglift schema.

Begonnen met

55 kilo squat 3x10

30kilo bench 3x10

20 kilo overhead press 5x5

0 kilo deadlift

18 kilo Cable bicep curl met stang 3x10

18 kilo tricep pushdown met driehoek 3x10

Op dit moment.

80 kilo squat 5x5

50 kilo bench press 5x5

35 kilo overhead press 5x5

85 kilo deadlift 5x5

34.3 kilo cable bicep curl met stang 3x10

45 kilo tricep pushdown met driehoek 3x10

Zijn enkele onderdelen die ik laatste tijd veel doe.

Ik word onzeker omdat ik gevoel heb dat er dus geen enkele progressie meer in zit in het spieropbouw.

Heeft iemand hierbij advies, 

Advertentie:

Hee,

Ik weet niet of je financiën het toe laat maar een coach in het begin kan je heel erg op weg helpen. Ik heb eerste 2 jaar ook coach gehad en daar veel van geleerd.De juiste techniek, voeding, slaap en algemene kennis. Mocht je hiervoor openstaan zoek wel een goede coach die aansluit bij je doelstelling.

Ik ben zelf geen voorstander om te kijken naar je vetpercentage. Zeker niet die een weegschaal aangeeft. Zelfs de DECA scan (de meeste acurate op dit moment) zit er soms enkele procenten vanaf. Daarbij is iedereen anders. De 1 lijkt 8% en is 11% en de ander is 8% maar lijkt 11%, is dus voor mij totaal niet belangrijk. Jezelf ook blind staren op je gewicht helpt je ook niks en zal misschien zelf negatief op jezelf werken wat stress opbrengt en stress heeft zeker een negatieve invloed op je progressie. Je gewicht schommelt heel erg van dag tot dag. Ik woog vanochtend 800 gram meer dan gister, betekent niet dat ik 800 gram zwaarder ben maar waarschijnlijk wat meer vocht vasthoud of minder inhoud in de wc gedumpt dan de dag ervoor :p. 

Verder hoe zit je met je voedingschema? Krijg je voldoende eiwitten binnen. 2 gram per kg zit je altijd wel goed. Ik ben persoonlijk fan van een hogere vetinname in de bulk ( 1 - 1.2 gram per kg). Rest vul je aan met koolhydraten. Zorg ook dat je micronutriënten op orde zijn zoals zink, magnesium, vitamines etc).

Weeg jezelf elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip. Beste is direct na het opstaan en je naar de wc bent geweest. Hou dit bij en pak hiervan het weekgemiddelde (tel de 7 dagen bij elkaar op deel door 7). Hou dit weekgemiddelde aan om je progressie bij te houden. Ideaal ergens tussen de 250-750 gram per week aankomen in een bulk is prima. 

Heb je eventueel progressiefoto's die je wilt delen? Zo niet, als je je buikspieren niet meer ziet zelfs als je ze aanspant is het tijd om te cutten tot je tevreden bent met wat je ziet om vervolgens een goede lange bulk in te zetten.

Hou je progessie ook bij door zelf metingen te doen. Omvang van borst biceps heupen etc. Doe dit 1x per week op ongeveer hetzelfde tijdstip en houd dit bij. Hier kan je je progressie goed in zien + je gewicht weekgemiddelde en je hebt een duidelijk beeld bij je progessie

Kan je je exacte trainingschema delen? Ben benieuwd hoe je die in elkaar hebt zitten, hoeveel sets/reps, volume, RIR etc.

En als je je voedingschema kan delen zou ook top zijn om te kijken hoe die in elkaar zit.

Vergeet niet dat slaap enorm belangrijk is voor je progressie en herstel. Ik weet niet hoe je slaapt? Geef dit eens een cijfer. Ergens tussen de 7.5 en 9u vaste diepe slaap is ideaal.

Als laatste ben niet onzeker, we zijn allemaal ooit een beginner geweest. Heb een doel voor jezelf waar je heen wilt werken en ga hiervoor. Zorg dat je een volgende doel hebt voor hierna zodat je hier stil valt en progressie blijft maken maar bovenal geniet ervan en waardeer de sport. Zolang je je goed voelt en plezier hebt in krachttraining komt de progressie vanzelf met de juiste ingrdiënten. 

Hopelijk heb je er wat aan en zien we je voeding/training schema tegemoet en eventueel progressie foto. 

• Upvote 1

Bedankt voor je uitgebreide reactie!!

Ten eerste geniet ook echt van het fitnissen en is een goede uitlaatklep voor me geworden

Echt het geld voor personal training heb ik ook niet direct helaas.

Onderstaande zijn fotos van mijn laatste workout in de sportschool, dit is workout A

Workout b bevat de deadlift en overhead press ipv de row en bench press.

Ook geplaatst de foto van begin, (toen ik net begonnen was) +/- 3 maanden geleden

En de foto van ongeveer week geleden.

Verder weeg ik me dagelijks en is ongeveer te zien hoe me progressie hiermee is verlopen op de screenshots.

Qua voeding is er geloof ik ook echt wat te verbeteren op de screenshot is ongeveer te zien welke macros ik aanhou

Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.

.

+/- 3 maanden terug

Recent

Edited by martijngoertz

He man,

welkom, 

1 uur geleden zei Snelleehv:

Als laatste ben niet onzeker, we zijn allemaal ooit een beginner geweest. Heb een doel voor jezelf waar je heen wilt werken en ga hiervoor. Zorg dat je een volgende doel hebt voor hierna zodat je hier stil valt en progressie blijft maken maar bovenal geniet ervan en waardeer de sport. Zolang je je goed voelt en plezier hebt in krachttraining komt de progressie vanzelf met de juiste ingrdiënten. 

Ter aanvulling wat @Shorty zegt.

Kijk niet al te vaak in de spiegel, je hersenen kunnen je in de maling nemen ;). Laat liever je progressie/fysiek door iemand anders bepalen. Geeft een beter beeld.

Ik heb vaak het idee dat ik aan het afvallen ben:S, als ik een spiegel gebruik.

Ik zou alleen nog de sets van 3 naar 5 verhogen.

en gewoon lekker je ding doen, komt het allemaal vanzelf wel goed. 

En welke app gebruik je????

Edited by jiggie
  • Upvote 1

Bedankt voor je reactie.

Basic fit app voor workout.

Calorieenteller van virtuagym.

Dit zit standaard bij abbonement van basic fit. Volgens mij kosten ze anders geld maar durf ik niet 100% te zeggen misschien voor bepaalde functies

Vitadock+ voor gewicht bijhouden met digitale weegschaal.

Ik ga inderdaad me sets weer verhogen. Bedankt voor de tip.

• Upvote 1

3 minuten geleden zei geert gielissen:

Welkom Martijn. Doe lekker je ding, blijf gemotiveerd, houdt je discipline vast en laat de tijd je beste vriend zijn.

Gr., Geert.

Bedankt voor je reactie!, maar als ik niet alles in orde heb zal er ook niet veel gebeuren toch?

Zojuist zei martijngoertz:

Bedankt voor je reactie!, maar als ik niet alles in orde heb zal er ook niet veel gebeuren toch?

Krachtsport/bodybuilding zijn uitermate breed uitgewaaierd. Wat voor jou werkt, doet bij een ander niets. Gaandeweg zul je ontdekken wat bij je past en waar je goed op reageert. Maar zoals Jiggie eigenlijk ook al zegt, gewoon je ding doen. Klinkt simpel maar zo is het wel. Perfectie bestaat niet, wel 't streven daarnaar. Dit is een heel lange weg die je van tevoren niet kunt uitstippelen. Dat is ook één van de mooie kanten van onze sport; je bent nooit klaar. Heerlijk experimenteren en jezelf niet te veel druk opleggen. Spring en begin te zwemmen!

Op 21-12-2020 at 20:22 zei martijngoertz:

Is snap wat je bedoeld! Erg groot experiment voor een controlfreak als ik! Haha ik ga er maar gewoon van proberen te genieten! Dankjewel

Juist Martijn, daar sla je de spijker op z'n kop. Zo gauw je ambities hebt voor competities ben je een hele tijd verder. Te veel willen controleren is not done. Niet voor de sport, niet voor andere zaken. Voor je 't weet verzand je in een draaikolk van onzekerheden en gebeurt er uiteindelijk niets meer.

Lekker je ding doen en spelenderwijs bouw je kennis, vaardigheden en expertise op. 

Veel succes en vooral veel plezier!