Advertentie:



Sign in to follow this  
Cruz

introductie en advies

Recommended Posts

Bij deze even een introductie over mezelf.
Ik ben bijna 40 jaar, en uiteindelijk de eerste keer in mijn leven dat ik ergens intensief sport. Ik reed wel eens met de fiets vroeger maar dat was het vooral.
Even kort uitleggen wat de reden is dat ik de beslissing maakte om tot krachttraining over te gaan.

Sinds 2 jaar ben ik thuis met chronische pijn (fibromyalgie). Na ruime testen gedaan, werd dus fibromyalgie als diagnose gesteld. Maar door bepaalde testen, werd mij geen toegang verleend tot groepsessies waarin ook mijn fysiek terug op punt werd gesteld. Daarom besliste ik om dit op mezelf te doen. Samen met mijn huisdokter werd er vanuit gegaan dat ik toch een 30 kg beter zou vermageren om zodoende minder belasting op mijn knieën te krijgen.

Even enkele data: bijna 40 jaar, 1m96 , 122.5kg (sinds 1.5maand werk ik aan vermageren en krachttraining waar ik voorheen 129.7 kg woog 1.5mnd geleden)(mijn doel is 100kg)

Wat ik tot nu kan: biceps curls: 10kg - benchpress: 35 kg - diverse oefeningen op lat pulley: 25kg

ik weet dat dit niet veel is, mijn spieren waren tot 2 jaar geleden heel veel sterker (7j in confectie gewerkt waar iedere week 15 ton rollen stof met hand in container moest gooien (mss geen belangrijke info) , en zijn daarmate enorm afgezwakt. Dit ter info: vorig jaar in februari kon ik nog geen leeg bord opheffen met 1 hand, zo zwak waren mijn spieren, maar ik train iedere dag 2u , en wat cardio op de roeier die ik bezit. Tevens heb ik zo een universele halterbank van Gorillasport waar ik thuis op oefen.

 

 

Ik bekijk regelmatig video's op yt hoe bepaalde oefeningen gedaan moeten worden, maar er is zoveel aan info (soms goeie, soms verkeerde aanwezig) , tevens info omtrent hoe men dingen moet aanpakken omtrent mijn chronische ziekte is in heel mindere mate tot nihiel aanwezig. 
Daarmee dat ik zelf eraan wil werken om mijn lichaam terug in conditie en fit en vooral sterk te krijgen, beperkt weliswaar in wat ik kan.


Met mij op dit forum in te schrijven, hoop ik mensen tegen te komen die mij de juiste raad kunnen geven bij oefeningen. Mij te wijzen op fouten die ik bega van oefeningen, en dergelijke meer.

mvg

Kris 


 

Edited by Cruz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hoi  Kris. Allereerst welkom op dit forum!

Voor iedereen in het algemeen en voor jou in 't bijzonder geldt: luister naar je lichaam, ken je grenzen maar heb vooral plezier in wat je doet. Plezier is de beste motivator die er is.

Zoek oefeningen die je aankunt maar ook leuk vindt om te doen. Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd. 

Het is prima om te googelen, maar niet te veel, anders zie je door de bomen het bos niet meer. Maak een eenvoudig  basis schema dat bij je past en breid dit gaandeweg uit. 

Eerste doel is de algehele versterking van je hele lijf. Indien mogelijk beginnen met de basis van de krachtsport: deadlift, bench press en squat. Op dit moment zul je niet veel belasting aan kunnen maar laat je lijf alvast wennen aan de beweging/ uitvoering van de genoemde grote 3.

Na verloop van tijd 'weet' je lichaam de bewegingen te herkennen (spiergeheugen), reageert 't daarop en verloopt de oefening steeds efficiënter. Dan kun je overgaan tot een zwaardere belasting.

Niets belet je om een door jou samengesteld schema op dit forum te laten inschatten. Er zijn op deze site nog al wat mensen die veel expertise hebben en jou gegarandeerd kunnen adviseren! 

In ieder geval respecteer ik je keuze zeer. Ben ervan overtuigd dat je met de juiste instelling een overtuigd krachtsporter wordt. Weliswaar binnen de grenzen van je mogelijkheden, maar hoe je het ook draait of keert, welkom in de ijzeren wereld!

Edited by geert gielissen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this