Advertentie:

Sign in to follow this  
Cuyver

Een beginneling

Recommended Posts

Ik ben een leek in krachttraining en wil hiermee starten. Ik weet alleen niet hoe ik er aan moet beginnen want het is erg overweldigend. Is er iemand die me op weg kan helpen? Ik heb een bankje en wat halters liggen en moet het daarmee doen tot ik naar de sportschool kan. Mijn grootste vraagteken is hoe ik een voedingsschema kan maken? Is dat in verhouding met lengte en gewicht? Ik zit wat over mijn ideaal gewicht die ik zou moeten hebben. Moet ik dan eerst afvallen en dan starten of kan dit gaande weg?

Advertentie:

Beginnen met krachttraining is natuurlijk top.

Ik ben geen coach, Maar het is allereerst belangrijk voor jezelf om te bepalen hoeveel calorieen je nu dagelijks verbruikt en wat je eet (gezond/ongezond). Ga ervan uit dat je door het sporten meer calorieen nodig zult hebben. Hoe jou lijf reageert op een paar honderd calorieen meer of minder is aankijken. 

Ga hiernaast bedenken wat je wilt bereiken en in hoeverre je bereid bent een strikt voedingsschema aan te houden.

Sommige beginnen en gaan gelijk all inn en nemen een strikt dieet met kip, rijst, groente noten etc) en stoppen na een half jaar omdat ze het zat zijn.. dit is zonde.

Andere beginnen met een schema welke je voorziet van de belangrijkste bouwstoffen en daarnaast gewoon aardappels met groente en een boterham eten, zij zullen de eerste periode ook zeker resultaten zien en gaan om meer te bereiken met een hogere motivatie hun voeding steeds verder aanpassen voor meer resultaat.

Het is in ieder geval belangrijk om de juiste voedingsstoffen binnen krijgen zoals groente/fruit(vitamines), eiwitten(kip, eieren, vis) en mineralen(noten, granen etc).

Een flink deel vet verliezen in die eerste periode is natuurlijk wel prettig, dit zal er ook voor zorgen dat de vordering in de spiergroei beter zichtbaar is.

Vrijwel iedereen welke begint met trainen zal in eerste instantie wat vet verliezen en tegelijk spier opbouwen, maar op den duur zal je moeten kiezen tussen het bouwen van spieren of verliezen van vet.

Voor beide geld dat het belangrijk is om niet van de juiste voeding te wijken, maar je inname calorieen te verhogen of verlagen.

En dan zeker niet onbelangrijk voor een beginner. De oefeningen juist uitvoeren zal in het begin niet gemakkelijk zijn, je motoriek is dit niet gewend. Dus leg hier de focus op. De kilos komen later. Informeer je goed hierover en probeer dmv een spiegel of dergelijke ervoor te zorgen dat je houding en uitvoering goed is.

Veel succes,

Edited by JLF3105
  • Upvote 2

Welkom hier Cuyver,

Leuk dat je wilt beginnen.

ik gebruik een app genaamd Food, van virtual gym. Daar kan je invoeren wat je eet en die houd de calorieën aan i.c.m. het aantal eiwitten, koolhydraten en vetten wat je binnenkrijgt. 

Persoonlijk zou ik niet alles in één keer aan passen qua voeding, wat hierboven ook word beschreven door JLF3105, maar steeds beetje bij beetje, anders heb je kans dat je het zat word en er mee stopt.

Qua training is het handig om te beginnen met de grote Compound oefeningen, als de Bench press (borst), Squat(Benen), Bent over Row(Rug), Overhead Press(Schouders), en eventueel de Deadlift (wees daar alleen wel voorzichtig mee, en let op een goede uitvoering).

Je kan op YouTube heel veel filmpjes bekijken over de goede uitvoering van deze oefeningen.

Laatste tip die me te binnen schiet is, mocht de sportschool open gaan en je daar heen gaat, laat je niet "intimideren" door de grote jongens die allemaal zwaar liften.

Doe gewoon je eigen ding, let goed op de uitvoering en ga niet meteen te zwaar.

Veel plezier!