Advertentie:

Gdberghuis

Traps te weinig getraind

Recommended Posts

Ik heb een probleem. Ik ben 19 en ben nu 1.5 jaar sinds corona bezig met krachttraining en bulken. Bulken is tussentijds gestopt dus ik ben niet teveel aangekomen wel een goede 10kg. Nu heb ik dus de afgelopen maanden thuis gesport met te lichte gewichten voor bijvoorbeeld traps wat ik normaal gesproken veel zwaarder kan tillen. Nu zijn mijn traps eig bijna niet aanwezig en ziet het er wat raar uit aan de bovenkant van mn Schouders en vast en zeker ook van de achterkant. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik heb nu zwaardere gewichten en de sportscholen gaan weer open + ik ben op dit moment aan het droogtrainen (min of meer verplicht omdat ik diabetes type 1 heb en mijn bloedwaarde te hoog is door het vele eten). Kan ik nu met deze zwaardere gewichten + droogtrainen de achterstand inhalen of moet ik per see bulken om het goed te maken? Alvast bedankt! Gr gijs

Advertentie:

Wanneer je de trapezius aanpakt gaat ie vroeg of laat op de trainingsprikkel reageren. Het lichaam voorziet in de 'reparatie' van het spierweefsel door 't te voorzien van extra bouwstoffen: de proteïnen. Niet iedereen respondeert hetzelfde op een bepaalde oefening dus kan 't bij aanvang een kwestie van doorzetten zijn. Bulken is niet noodzakelijk; mits je uiteraard wel voldoende gevarieerd eet waarbij je de eiwit inname op peil houdt. De achterzijde van je trapezius wordt voor een belangrijk deel ondersteund door de rhomboïdeus.

Een voor mij goede workout voor de trapezius waarbij de rhomboïdeus meegenomen wordt zijn de face pulls en de bent over lateral raises. Houdt de dumbbells op het hoogste punt even vast waarna je ze langzaam laat zakken (negatieve impuls). Hierdoor verzwaar je de oefening zonder dat je een hoger gewicht hoeft te gebruiken. Upright rowing (zowel wide als close grip), met een seconde fixatie op het hoogste punt, geeft ook een goed resultaat.

Succes.

P.S.: Een gewichtstoename van 10 kilo is een behoorlijke kneiter. Velen zullen jaloers zijn op deze hoeveelheid toegevoegde massa!

14 uur geleden zei geert gielissen:

Wanneer je de trapezius aanpakt gaat ie vroeg of laat op de trainingsprikkel reageren. Het lichaam voorziet in de 'reparatie' van het spierweefsel door 't te voorzien van extra bouwstoffen: de proteïnen. Niet iedereen respondeert hetzelfde op een bepaalde oefening dus kan 't bij aanvang een kwestie van doorzetten zijn. Bulken is niet noodzakelijk; mits je uiteraard wel voldoende gevarieerd eet waarbij je de eiwit inname op peil houdt. De achterzijde van je trapezius wordt voor een belangrijk deel ondersteund door de rhomboïdeus.

Een voor mij goede workout voor de trapezius waarbij de rhomboïdeus meegenomen wordt zijn de face pulls en de bent over lateral raises. Houdt de dumbbells op het hoogste punt even vast waarna je ze langzaam laat zakken (negatieve impuls). Hierdoor verzwaar je de oefening zonder dat je een hoger gewicht hoeft te gebruiken. Upright rowing (zowel wide als close grip), met een seconde fixatie op het hoogste punt, geeft ook een goed resultaat.

Succes.

P.S.: Een gewichtstoename van 10 kilo is een behoorlijke kneiter. Velen zullen jaloers zijn op deze hoeveelheid toegevoegde massa!

Heel erg bedankt voor je nuttige antwoord!

• Upvote 1

10 kilo? Daar geef ik beiden testikels voor!? :P

Allereerst: mega prestatie kerel! Echt trots op wezen.

Ten tweede: trapezius moet je mishandelen voordat die groeit... Geert heeft goeie tip! Zeker doen! Daarnaast zijn ouderwetse Shrugs ook perfect. (Trek ze meer naar achter dan omhoog, je zult in de spiegel zien dat ze dan hevig samentrekken!)

Groeten!!

12 uur geleden zei Shorty:

10 kilo? Daar geef ik beiden testikels voor!? :P

Allereerst: mega prestatie kerel! Echt trots op wezen.

Ten tweede: trapezius moet je mishandelen voordat die groeit... Geert heeft goeie tip! Zeker doen! Daarnaast zijn ouderwetse Shrugs ook perfect. (Trek ze meer naar achter dan omhoog, je zult in de spiegel zien dat ze dan hevig samentrekken!)

Groeten!!

o.O.....................xDxD