Advertentie:

Peter Wouters

Krachttraining vs cardio

Recommended Posts

Krachttraining gelijktijdig met cardio (ook wel concomittant training genoemd) kunnen elkaar aanvullen wat betreft vetverlies. Maar wanneer het de bedoeling is om aan kracht te winnen kunnen we beter spreken van concurrent training. Beiden activeren en onderdrukken bepaalde processen op hun manier. Deze processen interfereren met elkaar waardoor het resultaat voor beiden verslechterd. Cardio lijkt hierbij meer afbreuk te doen aan krachttraining dan andersom. De boosdoener is een enzym genoemd Adenosine MonoFosfaat Kinase. Dit wordt geactiveerd tijdens cardio en stuurt allerlei andere enzymes aan waardoor vet gebruikt wordt als brandstof. Dit is op zich goed nieuws maar AMPK blokkeert ook mTOR, een protein met anabole eigenschappen.

Er is hierover een studie gedaan waarbij rugbyspelers verdeeld werden over 5 groepen. Groep 1 deed een opwarming onmiddellijk gevolgd door krachttraining C-0h, groep 2 cardio 's morgens en krachttraining 's avonds met 6 uur rust ertussen C-6h, groep 3 cardio dag1 en krachttraining 24 uur later C-24h. Krachttraining STR fungeerde als een actieve controlegroep. De passieve controle groep deed helemaal niets en wordt niet vermeld. Alhoewel sommige onderdelen op de grafiek een voordeel lijken te bieden voor C-6h is een rust van 24 uur tussen beide sessies toch de boodschap.

Figuur 1 Bron www.suppversity.com

a.png

Figuur 2 %VO2max  Bron www.suppversity.com

a.png

• Upvote 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Bodylab 10% korting code

Zo nu en dan doe ik cadio puur voor extra conditie, wat weer ten goede komt van mijn kracht trainingen. Verder gebruik ik het niet voor vet verlies o.i.d een goede stevige krachttraining is al goed genoeg voor het verlies van vet. Verder is voeding daarbij natuurlijk het belangrijkste.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Persoonlijk denk ik de ultimate. (2e link)
    • Beste @Fit / lezers,   Na lang zoeken ben ik uiteindelijk op 3 handschoenen uitgekomen. Ik zou graag hulp van jullie hierbij kunnen gebruiken! Geef enkel aan welke jij het er stevigst uit vind zien en geef ook aan waarom. Zo zouden jullie mij erg kunnen helpen!   1: https://www.wehkamp.nl/nike-elemental-lightweight-fitness-handschoenen-16113772/?Ntt=nike fitnesshandschoenen&type=manual&PI=1&NavState={"pl"%3A"C24"%2C"Ntt"%3A"nike fitnesshandschoenen"%2C"type"%3A"manual"%2C"PI"%3A"1"}&Ns=P&PrI=3&Nrpp=96&ms=true   2: https://www.wehkamp.nl/nike-ultimate-heavyweight-fitness-handschoenen-16113735/   3: https://www.perrysport.nl/product/blauw-nike-lock-down-trainingshandschoenen-grijsblauw/749505_perrysport/?cm_mmc=googleshop-_-PPC-_-Google-_-__keyword__&aid=1100&source=plusbox&keyword_id=&remote_ad_id=&matchtype=&keyword=&gclid=Cj0KCQiA3b3gBRDAARIsAL6D-N8TDhxLcp5-CDklhlgizb78FmBgc9HS0AqUwCLJmfFZsAf2CoRjWoYaAoxiEALw_wcB&gclsrc=aw.ds   Met vriendelijke groet, Joris 
    • Hi Joris,   Ik gebruik zelf geen handschoenen, maar ik denk dat dit meer een persoonlijke keuze is. Ik zou als ik jou was even uitzoeken welke gewoon stevig zijn en lang mee gaan. Er zullen vast wel reviews over te vinden zijn.   Succes!  
  • Sponsors

Body en fitshop