Advertentie:

Sign in to follow this  
Gdberghuis

Polsen/onderarmen trainen

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb niet echt een probleem maar ben benieuwd. Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met sporten en meteen bulken en toen vond ik het vervelend dat mijn polsen zo dun waren. Nu heb ik research gedaan en kwam ik erachter dat je je onderarmen alleen kunt trainen en bij je polsen eigenlijk niet, dit is min of meer botstructuur en is dus niet dikker te maken. Nu zijn ze toch gegroeid. Ik kon vroeger mijn hand om mijn pols leggen en dan had ik nog ruimte over (als jullie dat begrijpen) en nu raken mijn vingers elkaar niet meer aan. Kan het zijn dat ik nog aan het groeien ben qua lengte/botten omdat ik 20 ben of kan ik het toch op een of andere manier per ongeluk hebben getraind? Alvast bedankt ! Gr gijs

Advertentie:

Hoi Gijs,

Ieder lichaam is uniek en reageert op specfiieke wijze. Wat bij jou werkt kan bij een ander nutteloos zijn. Gezien je leeftijd denk ik dat de lengte groei wel zo'n beetje afgerond is. De mogelijkheid is zeer waarschijnlijk dat je beenderen wat in omvang toenemen. Het is bekend dat krachtsport een positieve invloed heeft op je botdichtheid. Verder is het niet uitgesloten dat er bij gerichte oefeningen toch sprake is van een vorm van hypertrofie (spiergroei). Weliswaar gering, daar je polsen voornamelijk omgeven worden door pezen en ligamenten (kapsels). Deze zijn arm aan bloedvaten (weinig aanvoer van in dit geval bouwstoffen) en door hun structuur 'groeien' ze moeilijk.

Eén van de hoofdspieren van je onderarm is de brachioradialis. Deze train je vooral met hammer curls en reverse biceps curls. Verder ontkom je niet aan  de fore arm curls en extensions. 

Onderarm training heeft als bijkomend voordeel dat je grip sterker wordt. Dit voorkomt ongemakken wanneer je voor het zware werk gaat. Met name de shrugs, deadlifts en aanverwante oefeningen vergen een boel van je onderarmen.

Succes!