Advertentie:

Sign in to follow this  
Gdberghuis

Hulp nodig met trainen traps/schouders

Recommended Posts

Ik heb niemand om het te vragen helaas dus doe ik het hier. Ik heb 2 foto's toegevoegd om mijn situatie te verduidelijken. Ik ben nu net 20 en sport iets meer dan 6 maanden sinds de kerst, na bulken 10kg bijna aangekomen. Nu verdiep ik me meer in hoe je lichaam echt het mooist krijgt en symmetrisch. Mijn borst train ik al erg goed voor mijn gevoel. Daar was ik ook bang voor aangezien een vriend van mij jarenlang delen van zn borst heeft overgeslagen en een hele rare vorm heeft gekregen. Nu heb ik t gevoel vooral bij de laatste foto dat ik delen van mijn schouders of nek niet train omdat erg ondergetraind lijkt vooral op de laatste foto, of ligt dit gewoon aan de vorm van mijn nek,hoofd of lichaam? Ik doe meestal de oefeningen (nu even thuis straks weer basic-fit) voor schouders: dumbbell shrugs, lateral raises en shoulder press met dumbbells ook. Nogmaals de vraag: ligt dit aan mijn vorm van mijn hoofd/schouders of waar kan ik nog meer op letten tijdens het trainen dat het wat gespierder wordt of mooier/normaler gevormd? Alvast bedankt!

20210604_131806.jpg

20210604_124225.jpg

Advertentie:

Niet te snel Gijs. Je wilt veel in weinig tijd (zie je post van 16 mei jongstleden). Voor je trapezius zou ik in jouw geval een tijdje face pulls adviseren. Goed uitvoeren! Goed zwaar en niet te snel; houdt spanning op je spieren.

Verder zie ik dat je rhomboïdeus wel wat massa kan gebruiken. Deze lopen zo ongeveer aan weerszijden van de ruggengraat tussen de schouderbladen. Bend over lateral raises met op het hoogste punt een moment vasthouden. Uitvoeren met je armen in een hoek van ongeveer 90 graden en de schouderbladen naar elkaar toe trekken.

Met het geïsoleerd trainen van je nek zou ik nog effe wachten tot je trapezius/rhomboïdeus wat meer body hebben. Verkeerd uitgevoerd, kun je van het trainen van je nek lelijke blessures en/of een kneiter van een koppijn overhouden.

Succes!

2 minuten geleden zei geert gielissen:

Niet te snel Gijs. Je wilt veel in weinig tijd (zie je post van 16 mei jongstleden). Voor je trapezius zou ik in jouw geval een tijdje face pulls adviseren. Goed uitvoeren! Goed zwaar en niet te snel; houdt spanning op je spieren.

Verder zie ik dat je rhomboïdeus wel wat massa kan gebruiken. Deze lopen zo ongeveer aan weerszijden van de ruggengraat tussen de schouderbladen. Bend over lateral raises met op het hoogste punt een moment vasthouden. Uitvoeren met je armen in een hoek van ongeveer 90 graden en de schouderbladen naar elkaar toe trekken.

Met het geïsoleerd trainen van je nek zou ik nog effe wachten tot je trapezius/rhomboïdeus wat meer body hebben. Verkeerd uitgevoerd, kun je van het trainen van je nek lelijke blessures en/of een kneiter van een koppijn overhouden.

Succes!

P.S.: shrugs zijn GEEN schouder maar een rug oefening. Je trapezius of monnikskapspier maakt deel uit van de rug groep. Samen met de latissimus dorsii, de rhomboÏdeus en de erector spinae (strekker van de ruggengraat).

Dus u zegt mijn rhomboïdeus is ondertraind of kan ik hem aanpakken? Iets aan mijn achterkant voelt niet natuurlijk of uit balans. Van de voorkant ben ik al best afgetraind maar mijn achterkant blijft niet getraind of nogmaals uit balans. Ligt dit aan mij of moet ik gewoon blijven trainen en zie ik dingen die er niet zijn? Bedankt voor het vorige antwoord ik zou zeker de bend over lateral raises proberen. 

Is heel slecht te beoordelen met enkel fotos van de achterkant, maar kan je verzekeren dat je gewoon lekker door moet trainen en niet te veel moet willen in korte tijd. Hele rug kan nog wel wat massa gebruiken, en dan gaat het er al compleet anders uit zien dan nu. Succes kerel!

54 minuten geleden zei Fit:

Is heel slecht te beoordelen met enkel fotos van de achterkant, maar kan je verzekeren dat je gewoon lekker door moet trainen en niet te veel moet willen in korte tijd. Hele rug kan nog wel wat massa gebruiken, en dan gaat het er al compleet anders uit zien dan nu. Succes kerel!

Sluit me hierbij aan. Met foto's kan je weinig. Ik zie in de gym 75% van de mensen shrugs, face pulls etc verkeerd uitvoeren dus het probleem kan ook bij de uitvoering liggen. Daarbij heeft spieren opbouwen tijd nodig en duurt het jaren voor je een mooi achterkant hebt opgebouwd. 

Enkele tips:

- film jezelf met uitvoeren van de oefening (als je dit niet ongemakkelijk vind) hierdoor kan je beter zien wat je goed/fout doet en verbeteren waar nodig

- kies een aantal oefeningen en hanteer deze voor minimaal een maand en kijk bij welke je betere mind muscle connectie hebt/ je goed en beter voelt in de spier waar je hem wilt voelen. ?bijvoorbeeld reageert mijn borst slecht op dumbells oefeningen maar heel goed op barbell/machine oefeningen. Bij mijn shouders is het precies andersom)

- tijd. Het is een marathon en geen sprint. Geef jezelf tijd om het fysiek te behalen wat je wilt. Ga niet overhaast te werk en zorg voor een goede uitvoering. Dit scheelt veel blessures voornamelijk in de schouders. (Zie bij veel mensen schouderblessures door verkeerde uitvoering).

- kijk niet naar wat voor gewicht andere pakken in de gym. Sommige zijn nu eenmaal verder gevorderd en andere pakken het verkeerde gewicht waardoor de oefening verkeerd uitgevoerd word. Voorbeeld: dumbell lateral side raises. Deze oefening voert 8/10 mensen verkeerd uit. Ze swingen maar een beetje met de dumbells omdat het gewicht te zwaar is en voelen het waarschijnlijk in hun onderarmen ipv in de spier waarvoor de zijn bedoelt. Ik zie liever iemand die met een (te) licht gewicht een oefening (nagenoeg) perfect uitvoerd dan met een (te) zwaar gewicht verkeerd met alle gevolgen van dien. Ook ik was hier in het begin schuldig aan en toen ik mezelf veel meer ben gaan focussen op techniek ben ik flink gegroeid ook al ging het gewicht naar beneden door de betere techniek stimuleerde ik de juiste spieren veel beter.

Tot slot geen tip want ieder lichaam is anders en reageert anders maar mijn oefenselectie voor traps/achterkant schouders is: dumbell shrugs (paar sec bovenin vasthouden), face pulls en upright rows (ez bar of straight bar).

Hopelijk heb je er wat aan