Advertentie:

Gdberghuis

Spieropbouw zonder bulken

Recommended Posts

Hallo, ik ben net 20 en al paar maanden bezig met sporten. Nu maak ik een stap met voetbal en ga ik meer geld verdienen dus moet ik altijd fit zijn. Nu merkte ik na het bulken dat ik gewoon niet meer zo behendig was en snel als daarvoor (wat logisch is na 10-12kg aankomen qua spier en vet). Nu ben ik aan het droogtrainen en merk ik dat als ik op dit niveau wil voetballen ik niet meer zo extreem kan bulken. Ik heb ook niet super veel verstand van sporten. Nu vraag ik me af wat is de beste manier om wel flink spieren op te bouwen maar toch redelijk afgetraind blijven. Het is voetballers zoals memphis depay en lewandowski ook gelukt dus moet het haalbaar zijn. Ik heb zelf nu traps die ondergetraind lijken en eigenlijk gewoon niet zichtbaar zijn dus ben ik bang als ik niet bulk ze niet gaan groeien en ik hiermee blijf lopen. Ik wil mij traps wel binnen 1 jaar zodanig kunnen  verbeteren dat het weer symmetrisch is met de rest van mijn lichaam. Heeft iemand tips of een soortgelijke situatie? Alvast bedankt 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hoi, gefeliciteerd met je promotie naar betaald voetbal!

Persoonlijk zou ik, op een x aantal calorieën gaan zitten, dat je niet afvalt maar ook niet aankomt. Zal rond de 2500 zijn. Maar voornamelijk gezond eten, goed rusten en lekker trainen. Dan blijf je je wel fit voelen denk ik.

Ik zou me ook niet teveel zorgen maken of focus leggen op je traps, dat komt als je je rug blijft trainen vanzelf in orde. Zeker als je de Bent over Row, facepulls, Lat Pull down al regelmatig doet.

Een goed fysiek ontwikkelen gebeurd niet in een paar maanden, dat kost tijd en consequent trainen.

 

Wat voor schema train je?

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed advies van Scato. Daarbij zou ik geen vergelijk trekken met anderen. Ieder mens is uniek en heeft een eigen genetische code. Die code bevat informatie hoe je bent en zult gaan ontwikkelen. Da's voor iedereen anders. Onderzoek wat bij je past en waar je je prettig bij voelt. 

En inderdaad: neem de tijd, blijf gestructureerd trainen en behoud je focus!

 

Veel succes met je carrière!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik dan gewoon op mijn behoefte blijf, wat denk ik rond de 2500 zit inderdaad. Ik moet nu droogtrainen anders ben ik niet fit genoeg bij start van competitie. Ik train nu 2x per week elke spiergroep en ik doe eigenlijk altijd borst triceps schouders of biceps rug op 1 dag en dan benen en buik uiteraard. Benen train ik wel maar 1x per week anders is het niet vol te houden met voetbal. Ik had trouwens nog een vraag weet niet of dat hier kan of beter bij een nieuwe discussie. Het gaat ook om mijn traps je ziet op deze foto's duidelijk t verschil tussen een vriend van mij (die pas 4 maanden traint wel intensief) en bij mij die al 4 jaar traint intensief alleen wel tussentijds aantal keer gestopt en wel gewoon traps getraint. Ik denk namelijk dat ik mijn traps nooit meer goed kan laten aansluiten omdat dit bij mijn genen hoort. Het ziet er zo raar uit aan de achterkant en voorkant alsof ik geen nek heb. Ik vind dit oprecht heel vervelend. Ik train mijn traps wel echt goed (alleen nu thuis met lage gewichten) omdat vrienden van mij echt er veel verstand van hebben en zij misschien ook denken dat het genetisch bepaald is. Wat denken jullie? Foto van donkere jongen is mijn vriend met echt een gebogen aansluiting en ik heb hele kleine aansluiting. Ik span op een foto ook mijn rug aan en dan zie je dat de traps nog steeds niet aansluiten met mijn nek (kan ook aan mijn nek liggen) dus daarom denk ik ook aan genetisch bepaald. Ik train nu schouders en rug met oefeningen: lat pull down (lang niet meer gedaan), rows, shrugs (1x schouderbladen naar achteren en 1x normaal vind t lastig om uit te leggen), shoulder press en lateral raises en uiteraard onderrug maar dat is nu niet belangrijk. Wat denken jullie? Genetisch bepaald, ligt het aan mijn rare vorm van nek/achterhoofd of kan ik het nog goed laten aansluiten? Alvast bedankt! 

Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.

Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.

Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.

Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.

Edited by Gdberghuis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarschijnlijk had je het zelf al gevonden maar hieronder een video waarin de traps worden uitgelegd (engels) 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zegt het zelf al een beetje, maar aan genetica kan je niks doen. 

 

EN dit klinkt wellicht een beetje lomp, maar komt uit een goed hart; 

Je bent nog niet echt groot/gespierd genoeg om te zien/merken wat je genen zijn. Dat duurt ff, minimaal een paar jaar. Dan zie je alles komen en dan merk je dat bepaalde spieren minder hard groeien, of zelfs helemaal niet meer willen. Of juist veel harder groeien dan de rest. 

 

Voorbeeld: ik dacht dat mijn borst een sterk punt was van me, maar dat is dus zelfs een ZWAK punt en is juist mijn rug hetgeen wat de rest zwaar overstemt. Je leert je lichaam kennen door de jaren heen! Komt allemaal goed kerel! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt niet lomp hoor, juist een nuttig antwoord. Ik kan me er dus nu niet druk om maken omdat ik niet weet of het nog veel gaat groeien of veranderd. Ik ben zeker nog niet lang genoeg bezig of zichtbaar gespierd. Gewoon keihard trainen en kijken of het veranderd. Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je ook 'ns zou kunnen proberen Gijs, is de aangrenzende spiergroepen aan te pakken. Dit heeft 't effect dat de zwakke spier opgestuwd wordt door de meer ontwikkelde. In het geval van de trapezius zou je je rhomboïdeus wat extra aandacht kunnen geven. Bent over lateral raises met een fixatie moment op het hoogste punt waarbij je je schouderbladen naar elkaar trekt. 

Ook zou je je gewone lateral (side) raises kunnen uitvoeren in een iets naar voren gebogen houding. Hiermee pak je vrij geïsoleerd het bovenste deel van de trapezius aan. Ook upright rows in een licht gebogen houding pakken de traps gericht aan.

 

Succes en blijf werken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    •   In mijn eerste bericht heb ik aangegeven dat mijn gewicht rond de 80 kg schommelt en aangegeven dat ik tijdens de lockdown in het buitenland verbleef. Daar wel kunnen trainen in een gym maar niet optimaal dus vind dit dan ook geen goede vergelijking cijfers. Mijn idee is om bij mijn laatste update dus aan het einde van de cycle het merendeel van mijn compound oefeningen de cijfers van einde lgd cycle en deze cycle te vergelijken. Ik zal dan dus mijn gewicht + compounds die ik beide cycles deed delen en vergelijken. Dit geeft denk ik ee. Duidelijker beeld van de progressie dan de cijfers dan aan het begin van deze cycle.    Paar simpele redenen daarvoor. Half jaar niet optimaal kunnen trainen zoals ik met de lgd cycle wel kon doen, maanden voor deze cycle een goede strenge cut gedaan waarbij je dus sws wat kracht etc verliest. De lgd cycle een bulk gedaan net zoals met deze cycle alleen deze een lean bulk en bij de lgd een bulk.    Foto's deel ik niet, hou ze uiteraard wel zelf bij voor progressie dit i.v.m. privé. Ik heb nogal wat persoonlijke tattoo's etc en hoewel mensen dicht om mij heen weten van de cycles etc hoeft het ook geen uithang bord te worden en je weet nooit wie hier meeleest 😉.   Update volgt morgen of woensdag. Nog geen tijd voor gehad        
    • Heb altijd getraind en gedieet maar in 2019 nam ik t heel serieus met gekke resultaten. ( zie foto )

      2 jaar later ben weer bijna 10kg aangekomen.

      Ik wilde ff extreem doen en beginnen met 1800 kcal per dag ( 180-200 gr eiwit ) want wilde gwn snel wat kwijt.

      Eerste 1,5 kilo zo kwijt natuurlijk. Maar nu schommel ik de hele tijd tussen 87,9 en 87,4. Steeds op en neer. Terwijl ik me gewoon goed houd aan mn calorieen tellen. Ik weeg alles. En doe 10 - 15 min cardio na mn training. Train 4 x per week.

      Wrm gebeurd dit? Kwil niet nu 1700 gaan eten
    • Als Belg ook mactropin bestelt gezien ik veel in NL kom. Maar voel er inderdaad niet veel van. 
         
  • Sponsors