Advertentie:

DavyDays

dag iedereen

Recommended Posts

Dag allemaal,

Ik ben 23 jaar en was op zoek naar een beetje advies op youtube over fitnessen tot ik belandde op dit forum. Ik ben al bezig vanaf mijn 18 jaar maar toen trainde ik alleen een maand of twee-drie in de zomer omdat ik nog een andere sport speelde. Nu kan ik mij volop concentreren op fitness. Ik ben altijd al een klein en mager jongetje geweest, niet leuk 😕. Ik besloot op mijn 18 jaar hier iets aan te doen. Ik woog toen rond de 60kg met een BMI rond de 19-20 (nog net geen ondergewicht). Goed gegeten en gesport en ben geraakt tot 72kg. Heb lang moeite gehad om boven de 72kg te komen. een half jaar geleden terug deftig en consistent beginnen fitnessen. Heb ook mijn meal plan een beetje aangepast. Dat brengt mij al op een eerste vraag. Ik eet elke dag:

ONTBIJT (08:00)

* 4 boterhammen met kaas

(* koffie)

SNACK1 (10:00)

* 50g walnoten

* glas melk

MIDDAG (12:00)

* 150g curry kip

* 250g rijst

AVONDETEN (17:00)

Avondeten varieert.  (Meestal spaghetti, rijst of puree met een vleesje). Ik zorg wel altijd dat ik een vol bord heb.

SNACK 2 (19:00)

* 3 hardgekookte eieren

SNACK3 (21:00)

* een halve pizza margarita 

Ik heb berekent dat het ongeveer 2800Kcal per dag zijn. Wat vinden jullie van dit eetschema voor een 23-jarige man van ondertussen 75kg? 

Ik heb ook gemerkt dat ik stilaan wat borstspieren en sterkere armen heb gekregen en zie op instagram allemaal video's over "cutten" of "shredden" om vet te verliezen en de spieren er mooier te laten uitkomen. Ik wil me stilaan al wat informeren.

* hoe moet ik cutten? cardio? weinig eten?

* Wanneer moet ik cutten of hoeveel kg zouden jullie er nog bij op gooien voor ik cut?

* Ik ben bang dat ik mijn spieren ga verliezen als ik ga cutten? Is het de bedoeling dat er nog altijd getraind wordt met gewichten of enkel cardio of een mix van beiden?  

Ben voorlopig nog het 2800kcal plan van mezelf aan het volgen en doe vooral de volgende oefeningen:

* bench-press

* squats

* bicep curls

* deadlift

soms ook:

* skull crushers

* push ups

* shoulder press

Iemand tips hoe ik het eventueel beter kan aanpakken qua oefeningen, eetschema of shredden/cutten.

Bedankt alvast aan iedereen!🐻

Advertentie:

Hoi Davydays,

Welkom hier op het forum!

Qua eten, zou ik iets minder koolhydraten en vetten nemen en meer eiwitten, probeer ook groente en fruit te nemen.

Qua schema kan het wel een tikkeltje beter.

Persoonlijk zou ik alle spiergroepen minimaal 2 keer per week trainen.

Ik zie nu geen Triceps oefeningen, die zou ik niet overslaan. 

Volgend stuk tekst is gekopieerd uit een ander topic, misschien heb je er wat aan 😉

Ik zou een full body schema hanteren, 2á3 keer per week, met de grote compound oefeningen erin verwerkt.

Zoals; Squat, romanian deadlift en Hip trust voor je benen.

(incline) bench press ( dumbells of barbell) dips  en floor fly's voor je borst

bent over row, Pull up/chin up en Lat pulldown voor je rug

Military press, Side raise en Face Pull voor je schouders

En dan nog oefeningen voor je armen en buik.

pak telkens één  oefening per training sessie en probeer deze goed uit te voeren, dus niet te zwaar beginnen. Houd bij hoeveel keer met welk gewicht je deze oefeningen kan doen, zodat je ook kan verhogen als je dat aankan.

ik zou in een rep range gaan zitten tussen de 8-12 herhalingen per oefeningen en dan 3 sets.

Ik heb expres geen deadlift erbij gezet omdat die erg blessure gevoelig is, en naar mijn mening voor startende krachtsporters overbodig is.

Welkom op het forum! 

Cutten doe je door simpelweg minder kcal te eten dan je onderhoud en hierbij eventueel een klein beetje cardio. Dit doe je tot je je gewenste vet percentage hebt behaald. 

Verder zoals hierboven al vermeld is zou ik minder koolhydraten eten en voor het Cutten meer focussen op eiwitten en vetten, dit zal je spierverlies minimaliseren. Bij Cutten heb je nagenoeg altijd spier verlies je eet tenslotte minder dan je nodig hebt, je kunt het alleen zo ver mogelijk beperken of niet te lang in een te laag vp door cutten.

Qua training zou ik veel meer variëren. Zowel compound als isolatie oefeningen voor de beste resultaten.