Advertentie:

Sign in to follow this  
Viperz98

Twijfel over gewicht ivm trainen voor hypertrofie

Recommended Posts

Hoi hoi,

Ik ben al een tijdje aan het trainen en nu merk ik dat bij mij ergens twijfel aan t licht komt.

Met betrekking tot in de buurt komen van muscle failure. Betekend dit verzuring (het brandende gevoel) of betekend dit het weigeren van de spieren om een gewicht omhoog te kunnen brengen. Aka het lukt gewoon niet meer.

Even een voorbeeld:

Als ik bench press met een gewicht van 60kg, dan weigeren mijn spieren op een duur om de barbell nog omhoog te krijgen. Zo rond de 10 herhalingen is dit meestal.

Doe ik opnieuw een bench press met 40kg, dan wordt dit nog steeds flink lastig om de 10 te halen. Het verzuurt nu meer en voel ook meer spanning in mijn spier als ik lichtere gewichten gebruik.

Mijn vraag; Als ik train voor hypertrofie, moet ik dan op de 60kg manier trainen? Of iets lichter trainen?

Groeten!

Advertentie:

Als je traint voor hypertrofie is 10 tot 15 reps ongeveer de regel. Failure betekent dat de snelle spiervezels leeg geraken. Zij halen hun energie uit suikers en die voorraad is beperkt. Trage spiervezels halen dit uit vet en die voorraad is nagenoeg onbeperkt. Kijk maar naar het verschil tussen sprinters en lange afstandslopers. De sprinters met snelle spieren zijn direct leeg. Best is om een rep van failure weg te blijven. Dit is taxerend op het centraal zenuwstelsel en mensen zoals ik die daar gevoelig voor zijn gaan snel geïrriteerd geraken en een slechte nachtrust hebben. Het is mogelijk om hypertrofie te bereiken met 20+ rep rangers maar dan moet je tot failure gaan

Aanvullend op Peter Wouters zijn reply kan ik je nog zeggen dat indien je geen 6 herhalingen kan uitvoeren met een gewicht, dit gewicht te zwaar is voor jou. Als je met gemak 12 herhalingen doet wordt dit gewicht te licht bevonden.

Spierfalen of failure is het principe dat je geen één herhaling meer uit de tank krijgt zonder te smokkelen. Inderdaad kan je daar beter 1 of 2 reps uit de buurt blijven want dit is belastend voor het centraal zenuwstelsel.

Aan jou omschrijving te zien van je bench pressen, lijk je te willen trainen met dropsets. Met dropsets pers je er nog 1 of 2 setjes uit zonder rust en meestal met een lichter gewicht tot je spieren aangeven dat het genoeg is geweest.

Op youtube heel veel informatieve video's over hyperthrophy te vinden. 

Tip: kijk op het youtube kanaal van renaissance periodization. Hebben playlist waarin hypertrophy word uitgelegd. Hyperthropy made simple playlist voor makkelijk te begrijpen introductie tot alles. Hebt ook een uitgebreid hyperthrophy playlist bestaande uit zo'n 32 lecutures hierover. Zou zeggen begin met de eerste playlist daarin word al heel veel duidelijk.

Succes