Advertentie:

Sign in to follow this  
rico

kramp in benen na upperbody training

Recommended Posts

Ik combineer upperbody training met joggen.

Na 1 ronde upperbody training van 10 minuten (bijvoorbeeld 100 parallel bar dips en 50 knee-raises) neem ik een 10 minuten rustige jog pauze.

Wat mij is opgevallen is dat na de 4e ronde, tijdens het joggen er grote kans is op kramp in mijn kuiten, nog grotere kans dat dit gebeurt is als je springt (bijv. naar een pullup bar).

Mijn theorie is dat dit komt omdat al het bloed in het bovenlichaam zit en het dan dus geen goed idee is om dit te combineren met joggen, maar ik weet niet of deze theorie klopt.

Of kan dit komen omdat mijn kuiten niet sterk genoeg zijn?

Ik ren de 5km in zeg 25 minuten, en de 10km in ongeveer 55m, dus ik denk niet dat het aan de sterkte van mijn kuiten ligt.

Ik zou de kans op de kramp graag willen voorkomen en ben erg benieuwd of iemand hier ervaringen of ideeen bij heeft.

 

Alvast dank voor het meedenken!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hallo Rico,

Ik ben niet zeker of je upper body training iets met kuitkrampen te maken heeft. Krampen treden meestal op tijdens of na een training van de betreffende spier. Wat de oorzaak mag zijn lijkt het me nogal vaag. Mogelijk heeft overbelasting er wat mee te maken. Ben je een voorvoetlander? Dan kan dit meespelen.

Er wordt ook gezegd dat een tekort aan electrolyten mogelijk ook een rol spelen. Ik denk hierbij aan Natrium, Kalium en Magnesium. Ook speelt een vochttekort een rol. Je zweet dit namelijk uit.

Heb je dit tijdens een 10km sessie ook?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • En de nachten ook😴 haha Gefeliciteerd man!  
    • Wat scato al zegt probeer te kijken naar een upper lower split 4x per week. Verder is 4 oefeningen met elk 4 setjes teveel voor 1 spiergroep. Meer dan 12 setjes per workout is volgens diverse studies (zeker voor natty's) teveel en wordt ook wel junkvolume genoemd. Even een kanttekening: 4 oefeningen voor rug en benen is prima omdat dit een spiergroep is die uit meerdere spieren bestaat (kuiten,hamstring,quads bijvoorbeeld). Ik doel echt op 4 oefeningen voor bijvoorbeeld de borst is overkill en als je 16 setjes voor borst kan doen vraag ik me toch echt af met wat voor intensiteit je traint.   Kort voorbeeld schema voor upper/lower split   Upper 1: Pulls ups 1 rep van failure af bench press 6-10 reps Bent over rows 6-10 reps Machine chest press 10-15 reps Dumbell side raises 15-20 reps Tricep oefening   Upper 2 Incline bench press 10-15 V bar lat pulldown 12-15 Seated cable rows 12-15 Cable flyes 15-20 Cable side raises paused 15-20 Tricep oefening    Lower 1 Squats 6-8 Leg press 10-15 Lying leg curls 12-15 Calves oefening Glutes oefening Bicep oefening   Lower 2 Romanian deadlifts 6-10 Hack squats 12-15 Seated leg curls 12-15 Leg extensions 15-20 Kuit oefening Bicep oefening          
    • Hetzelfde voor mij! Net vader geworden dus de dagen zijn zwaar 🤣
  • Sponsors