Advertentie:

Sign in to follow this  
rico

kramp in benen na upperbody training

Recommended Posts

Ik combineer upperbody training met joggen.

Na 1 ronde upperbody training van 10 minuten (bijvoorbeeld 100 parallel bar dips en 50 knee-raises) neem ik een 10 minuten rustige jog pauze.

Wat mij is opgevallen is dat na de 4e ronde, tijdens het joggen er grote kans is op kramp in mijn kuiten, nog grotere kans dat dit gebeurt is als je springt (bijv. naar een pullup bar).

Mijn theorie is dat dit komt omdat al het bloed in het bovenlichaam zit en het dan dus geen goed idee is om dit te combineren met joggen, maar ik weet niet of deze theorie klopt.

Of kan dit komen omdat mijn kuiten niet sterk genoeg zijn?

Ik ren de 5km in zeg 25 minuten, en de 10km in ongeveer 55m, dus ik denk niet dat het aan de sterkte van mijn kuiten ligt.

Ik zou de kans op de kramp graag willen voorkomen en ben erg benieuwd of iemand hier ervaringen of ideeen bij heeft.

 

Alvast dank voor het meedenken!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hallo Rico,

Ik ben niet zeker of je upper body training iets met kuitkrampen te maken heeft. Krampen treden meestal op tijdens of na een training van de betreffende spier. Wat de oorzaak mag zijn lijkt het me nogal vaag. Mogelijk heeft overbelasting er wat mee te maken. Ben je een voorvoetlander? Dan kan dit meespelen.

Er wordt ook gezegd dat een tekort aan electrolyten mogelijk ook een rol spelen. Ik denk hierbij aan Natrium, Kalium en Magnesium. Ook speelt een vochttekort een rol. Je zweet dit namelijk uit.

Heb je dit tijdens een 10km sessie ook?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hallo,   Ik zit nu in mijn cut in de laatste weken. Ik zou evt al kunnen stoppen maar ik wil er nog iets meer vet af. Het probleem is dat mijn diabetes heel erg tegen mij werkt. Ik zit veel laag en om dan ook nog eens op een lege maag te sporten terwijl je je al kut voelt is echt niet meer vol te houden.   Ik denk als ik nog 3 weken doorga het perfecte resultaat er is voor mij alleen mijn lichaam heeft echt meer eten nodig vooral nu met mijn diabetes ongeregeldheden.   Stel ik stop nu en zorg dat ik net zo hard blijf sporten, gezond eet en op gewicht blijf en ik doe een pauze van 1 of 2 weken: heb ik dan hetzelfde resultaat als dat ik nu doorga of zorgt die pauze voor minder spieren voor het uiteindelijke resultaat?   Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd, alvast bedankt 
    •   Misschien JEFIT?  
    • @Shorty had je pb gestuurd
  • Sponsors