Advertentie:

Sign in to follow this  
mattijs89

Schema beginner

Recommended Posts

Begin augustus begonnen met trainen. Geen idee of dit echt goede start is.

Volgende basis info zal ik delen voor meer inzicht. 

 

1.75 63 kg 

 

Train nu 8 weken

Doel is kracht/massa probeer fullbody training. gebruik alleen apparaten tot nu toe. (Wel abb sportschool). Train zoveel mogelijk om de dag.

 

Zo ziet schema er nu uit.


Roeien 5 / 10 m

Leg press
seated leg curl
Leg extension
Seated Row
Overhand latt pull down
Chest press
Shoulder press
Machine Reverse fly
Nog een oefening op bovenstaand apparaat (fly) weet naam niet..
Machine abb crunch
Back extension
ADDUCTOR
ABDUCTOR MACHINES

Heel benieuwd naar jullie mening
Doe alles 3x 10 met 20 seconden er tussen.
Probeer om de 3/4 weken zwaarder te trainen. Nu ook focus oo de bewegingen juist uitvoeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Welkom,

 

Probeer je te beperken tot een 7-tal oefeningen voor de belangrijkste spiergroepen. Adductor en abductor machines lijken me overbodig en een waist of time tenzij dit uit medische noodzaak zou zijn. Bv. controle over de blaas door trainen van je bekkenbodemspieren.

Zou persoonlijk nu je zo'n 3 maanden met machines traint voorzichtig overgaan tot trainen met halters en/of dumbels. Machines zijn goed voor beginners en zeker niet slecht voor oefeningen aan te leren maar gelet ze een vaste bewegingsgroef hebben spreken ze de kleinere ondersteunende spieren, de stabilisatoren niet aan.

Begrijp wel niet waarom je maar 20 seconden rust tussen de sets. Dit is helemaal niet handig als je traint voor spiermassa. Een rusttijd per set tussen 1 à 2 minuten is veel productiever.

Als laatste zou ik zeker om de 2 weken verzwaren. Dat moet niet veel zijn. Zo'n 5% verhogen kan je spieren al een stimulans geven om te gaan groeien.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Met halters en dumbels nul ervaring, kan je dit zelfstandig zonder (spotter is de term geloof ik?) hulp gaan trainen?

Voel nog enige drempel om mij te begeven tussen ervaren trainers  en ben tot nu toe veilig bij de machines gebleven ;)

Dit zal ik dan toch moeten gaan veranderen.

 

Vond dit zelf ook erg veel oefeningen, mij was verzekerd dat dit wel kon door trainer van de club..

Rusttijd per set 1  a 2 min is dit dan per apparaat / oefening bijvoorbeeld 10 herhalingen dan 1 a 2 m wachten en dit 3x?

dan moet ik inderdaad veel veranderen want kost met dit aantal oefeningen heel veel tijd.

Ik had ergens gelezen dat 20/30 seconden er tussen prima was. Maar er is zo ongelooflijk veel info.

 

add en abd zit er bij omdat ik dacht zoveel mogelijk verschillende spieren trainen is beter.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden zei mattijs89:

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Met halters en dumbels nul ervaring, kan je dit zelfstandig zonder (spotter is de term geloof ik?) hulp gaan trainen?

Voel nog enige drempel om mij te begeven tussen ervaren trainers  en ben tot nu toe veilig bij de machines gebleven ;)

Dit zal ik dan toch moeten gaan veranderen.

 

Vond dit zelf ook erg veel oefeningen, mij was verzekerd dat dit wel kon door trainer van de club..

Rusttijd per set 1  a 2 min is dit dan per apparaat / oefening bijvoorbeeld 10 herhalingen dan 1 a 2 m wachten en dit 3x?

dan moet ik inderdaad veel veranderen want kost met dit aantal oefeningen heel veel tijd.

Ik had ergens gelezen dat 20/30 seconden er tussen prima was. Maar er is zo ongelooflijk veel info.

 

add en abd zit er bij omdat ik dacht zoveel mogelijk verschillende spieren trainen is beter.

 

 

Hey Mattijs,

 

Als je nog onzeker bent train dan lekker voort met machines. Neem de tijd die je nodig acht om aan het halterwerk te beginnen. Je moet niet zoveel gewicht aan de halter hangen zodat je bijna omvalt. ^_^Het is inderdaad wat balans zoeken met halters en dumbells maar als je daar klaar voor bent ga je daar in groeien. De rust is tussen de sets en zou voor hypertrofie (spiergroei) best tussen de 1 à 2 minuten liggen maar als je als beginner zo'n minuutje rust zit je vrij goed hoor. De reden waarom 20 seconden rust te weinig is, is dat je energievoorraden in de spieren dan nog niet terug aangevuld zijn.

Zou persoonlijk die adductor machine skippen en voor schouders ipv reverse flys (achterkant schouders) kiezen voor side lateral raises (middelste schouderkop). Je achterkant schouders worden namelijk met seated row en zelfs met shoulder press ook al aangesproken.

 

 

 

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei mattijs89:

Vandaag Abd add geskipt en minuut rust telkens. Rustig toe werken naar losse gewichten. Rest van het schema prima voor nu?

Zou persoonlijk eens op zoek gaan naar een leuk full body schema voor 3 dagen in de week. Eéntje met voldoende afwisseling en waardat alle spiergroepen die belangrijk zijn aan bod komen. Je vindt die zat online. Ik geloof ,maar ben niet zeker dat @Fit en @Shorty hier op het forum eens een full body schema ineen hebben gebokst. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this