Advertentie:

Hansie

Zink supplement goed of slecht idee

Recommended Posts

Nemen jullie een zink supplement en zo ja hoeveel mg ? Online spreekt men van 25 mg als maximale bovengrens maar met 10 mg zou je al aan 100% van de dagelijkse behoefte voldoen.

Wat lijkt jullie een veilige dosering ?

Te veel zou slecht zijn voor bloedarmoede, ijzeropname, haaruitval, maag-en darmstelsel enzovoort.

Juiste dosis bevordert de aanmaak van eiwitten, goed voor immuunsysteem, testosteron verhogend etc.

Normaal gezien zou maar 8% van de bevolking een tekort hebben en in een gevarieerde voeding dreig je niet snel een tekort te hebben.

In de huidige tijdsgeest zou het ook nuttig zijn om weerstand te bieden bij covid-19 infectie.

 

Sportieve groeten

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

4 tabletten(dagdosis) van een supplement dat ik neem bevat 10mg Zink. Ik neem zelden de volledige dosis want in het verleden heb ik eens geëxperimenteerd met 20mg Zink per dag. Na de 2de dag gaf ik het over onmiddelijk na inname. Ik had dus duidelijk teveel Zink in mijn lichaam. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden zei Peter Wouters:

4 tabletten(dagdosis) van een supplement dat ik neem bevat 10mg Zink. Ik neem zelden de volledige dosis want in het verleden heb ik eens geëxperimenteerd met 20mg Zink per dag. Na de 2de dag gaf ik het over onmiddelijk na inname. Ik had dus duidelijk teveel Zink in mijn lichaam. 

Dus toch 10 mg, ja dacht het al. Die 25 zou dan als bovengrens van de pot gerukt zijn :D Ik ga het dan zelf bij 5 mg houden. Thanks Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals Peter ook al aangeeft merk je vanzelf wel als je zink te hoog is. Met een gevarieerd voedingspatroon ben je er al voor zo'n 80%. Ik zelf pak 10mg maar doe dit om de dag dus in principe ook 5mg per dag.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf neem ik geen extra zink supplement, dit zit al in mijn multivitaminen. En dit is de aanbevolen hoeveelheid welke ik dus met zink zo houd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf neem ook geen extra, en ALS ik zou nemen, zou het maximaal die 10 zijn. Simpelweg omdat er natuurlijk in je voeding ook wat zit, en als je het ECHT goed doet... zit alles in je voeding. Maar dat laatste is in deze "voorverpakte" voedselindustrie erg lastig. :(

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Dag allemaal,   Ik ben mathijn, 30 jaar. Vader van 2 kinderen. Ik train nu zo ongeveer 14 jaar. Nooit tevreden geweest met het resultaat. Ik denk toch dat ik iets verkeerd doe, aangezien ik altijd 3x per week 1,5 uur sport. Thuis een homegym gemaakt (squatrack waarmee je ook kunt bankkdrukken, verstelbare dumbelset tot 24 kg en pull up bar).  Ik ga 1x per week naar de basic fit voor uitgebreide beentraining, 2x per week train ik thuis. (1x rug en biceps, 1 x borst, schouders en triceps).  Ik heb 2x een half jaar niet gesport door drukte met werk en een verbouwing thuis, in die periodes 2x een hernia gehad. Verlamming aan mijn rechtervoet aan overgehouden (klapvoet). Daaraan ben ik geopereerd waardoor ik weer kan lopen zonder spalk (1 jaar in een revalidatiekliniek gezeten om te kunnen herstellen). Besloten nu nooit meer een training over te slaan, gezien ik dit blijkbaar echt nodig heb.   Nu ben ik lid geworden van dit forum in de hoop dat er mensen zijn die mij wat advies kunnen geven. Ik ben niet heel sterk maar ben wel fors gebouwd. Ik bouw snel spieren op, verlies ze ook heel snel als ik wat minder sport. Ik kom ook snel aan en val snel af. Mijn grootste probleem is wat heel veel sporters hebben volgens mij: ga ik training op spiergroei (8 tot 12 herhalingen) word ik snel groot, maar kom ik ook aan in buikvet. Ziet er niet mooi uit, al voel ik me wel heel sterk. Ga ik op kracht training, word ik sneller sterk maar zie je vooral dat ik dikker word. Ga ik op veel herhaling zitten (12 tot 20) voel ik mijn kracht snel verliezen waardoor ik niet lekker in mijn vel zit. Kunnen jullie me advies geven over hoe ik een balans kan vinden om er strakker uit te zien met behoud van mijn kracht.  Nu train ik met herhalingen van 8 tot 12. Squaten durf ik door mijn rug niet met veel gewicht te doen, dus doe ik setjes van bijv. squaten:5x12 herhaling 60 kg, legg press machine 5x12 120 kg.  Bankdrukken 5x15 herhaling met 60 kg (ik heb momenteel niet meer gewicht en vind 60 kg een prima gewicht om op te blijven hangen.    Ik weeg nu zo een 105 kg, ongeveer met een spiermassa van 82 kg. Ik ben 1,91 m lang Vetpercentage is zo een 25%. Die wil ik haar graag naar de 18 % brengen.  Ik kan door mijn rug niet goed cardiosessies doen, en heb er ook een hekel aan.    Ik heb zowat alle dieten al geprobeerd : vasten, ketogeen, combi van die twee, etc, etc. maar niks blijft werken. Alleen effect voor 2 maanden en daarna niet meer vol te houden.    Hebben jullie advies voor mij?   

    • Lekker man gewichten ook goeie progressie👌🏼,   Het stagneren van gewicht is bij mij ook herkenbaar zo’n 2 weken nu al ongeveer, ook ik zit zo rond de 4800 calorieen , en wil eigenlijk niet heel veel hoger meer gaan, ook omdat ik over 8 weken ga droogtrainen/recompen.   Verder blijf ik ook ondanks dat ik niet aankom elke week weer sterker worden, dit is echt top!   Veel succes nog met je cycle maar dat gaat denk ik helemaal goed komen 👌🏼
    • Nu de eindsprint  De lgd is bijna op. Jammergenoeg tussendoor ook corona gehad  het zit niet echt mee tijdens deze kuur. Nu Weer lekker naar de sportschool om het laatste beetje er uit te persen Donderdag mocht ik uit quarantaine dus meteen naar de sportschool Vrijdag judo , zaterdag fitness  zondag 20 km hard gelopen maandag fitness en zo naar judo Ik zal van de week ook weer eens op de weegschaal gaan staan kijken wat die te melden heeft. Als ik in de spiegel kijk ben ik alsnog tevreden over de kuur , ik had er nog meer uit kunnen halen als de sportscholen los waren gebleven.    
  • Sponsors