Advertentie:

Sign in to follow this  
Smalle Jürgen

Aantal beginnersvragen

Recommended Posts

Hey iedereen!

 

Ik ben sinds een kleine 2 maand beginnen fitnessen (lees: 3x per week een full body training). Nu voel ik wel dat ik klaar ben om een standje hoger te gaan. Dus ik ben van zin om elke weekdag te gaan gymmen en elke dag een andere spiergroep te trainen.

 

Maandag: Chest

Dinsdag: Rug

Woensdag: Schouders

Donderdag: Benen

Vrijdag: Armen

 

Ook loop ik minstens 2x per week, zondag en dinsdag.

Mijn doel is Spieropbouw, maar tegelijk ook een beetje droogtrainen. Nu is mijn vraag is het mogelijk om aan spieropbouw te doen en tegelijk droog te trainen? Op wat moet ik dan letten en welke supplementen zouden mij kunnen helpen? 

Ik maak nu al gebruik van Creatine en Whey perfection (Body en fit)

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

50 minuten geleden zei Smalle Jürgen:

Hey iedereen!

 

Ik ben sinds een kleine 2 maand beginnen fitnessen (lees: 3x per week een full body training). Nu voel ik wel dat ik klaar ben om een standje hoger te gaan. Dus ik ben van zin om elke weekdag te gaan gymmen en elke dag een andere spiergroep te trainen.

 

Maandag: Chest

Dinsdag: Rug

Woensdag: Schouders

Donderdag: Benen

Vrijdag: Armen

 

Ook loop ik minstens 2x per week, zondag en dinsdag.

Mijn doel is Spieropbouw, maar tegelijk ook een beetje droogtrainen. Nu is mijn vraag is het mogelijk om aan spieropbouw te doen en tegelijk droog te trainen? Op wat moet ik dan letten en welke supplementen zouden mij kunnen helpen? 

Ik maak nu al gebruik van Creatine en Whey perfection (Body en fit)

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen 

Alvast bedankt!

Spieropbouw en tegelijk cutten is in de fase waar dat je nu zit niet gemakkelijk te verwezenlijken lijkt me. Je bent nog in volle opbouw en nu is het wel zo dat je van alles zowat groeit in het begin maar dat gaat je lichaam niet volhouden. Als je cut moet je eigenlijk simpel gezegd minder eten dan wat je verbrand of verbruikt en dat gaat meestal gepaard met licht spierverlies. Nu lijkt het me gezien je "nickname" dat je niet moddervet staat dus denk persoonlijk dat cutten nu nog niet nodig is, zeker gezien je overvolle trainingsschema dat je gaat hanteren. Zou persoonlijk in calorie surplus gaan, een beetje bulken dus, zeker daar je aangeeft dat je nog minstens 2 keer gaat lopen. Denk anders dat je je binnen de kortste keren volledig gaat opbranden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuten geleden zei Smalle Jürgen:

Bedankt voor je antwoord! 

Ik zal me dan wat meer verdiepen in het bulken

 

 

Ja denk dat als je spiermassa wilt opbouwen het beter is dat je wat met een calorieoverschot zit. Dus meer eten dan je verbruikt. Liefst "propere" voeding natuurlijk. Van bulken ga je iets in vet toenemen maar zeker ook in spiermassa en dat is toch je bedoeling. De bedoeling is dat je met verloop van tijd cyclussen doet van bulken en dan weer cutten om zoals jij het zegt droger te staan (minder vet). De finesse hierover laat ik wat aan mij voorbij gaan. In ieder geval moet je voldoende koolhydraten consumeren als brandstof voor je training en voldoende eiwitten. Zo'n 1.6 tot 2 gram per kilo lichaamsgewicht wordt aanbevolen. Tot slot ook de goede vetten zijn belangrijk. Dat heeft dan weer met je hormoonhuishouding te maken. Vetten uit vette vis, avocado's, olijfolie en noten zijn een voorbeeld.

Veel succes en vooral welkom hier !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine aanvulling op je trainingschema:

 

Maandag: Chest - biceps

Dinsdag: Rug - triceps

Woensdag: Schouders - buik

Donderdag: Benen / kuiten

Vrijdag: Armen - buik

 

Het zou nog mooier zijn om alles 2x per week te pakken maar dit is al een behoorlijk begin vergeleken met eerst. Ook zag ik dat buik er nog niet bij zat dus die heb ik er bij gezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 uur geleden zei Fit:

Kleine aanvulling op je trainingschema:

 

Maandag: Chest - biceps

Dinsdag: Rug - triceps

Woensdag: Schouders - buik

Donderdag: Benen / kuiten

Vrijdag: Armen - buik

 

Het zou nog mooier zijn om alles 2x per week te pakken maar dit is al een behoorlijk begin vergeleken met eerst. Ook zag ik dat buik er nog niet bij zat dus die heb ik er bij gezet.

Bedankt! Maar ga ik mijn armen dan wel genoeg rust geven? Want als ik mijn rug train gebruik ik ook mijn biceps en bij chest worden mijn triceps ook af en toe aangesproken? of ligt dat gewoon aan mij? Mijn armen zijn trouwens mijn zwakste punt

Ik heb mij trouwens aan het begin van mijn journey gewogen op zo'n slimme weegschaal van basic fit:

 

- Vet% = 17%

- Spier% = 76%

- Bot% = 7%

- Gewicht = 71kg

- Lengte= 178cm

 

Nu heb ik mijzelf gisteren nog eens gewogen op ongeveer hetzelfde tijdstip (maar wel in een andere basic fit):

 

- Vet% = 23%

- Spier% = 71%

- Bot% = 6%

- Gewicht = 71kg

- Lengte = 178

 

Nu vraag ik mijzelf af hoe dit kan? Ik heb 3 weken gezond gegeten, veel proteinen, af en toe kwam ik inderdaad wel niet aan mijn kcal die ik nodig had per dag maar ik geloof niet dat mijn lichaam zo drastisch kan veranderen op korte tijd zonder dat ik daar iets van gemerkt heb? Mijn kracht is ook niet verminderd ofzo. 

Kan het zijn dat 1 van de 2 weegschalen totaal niet accuraat is? En wat is het beste wat ik nu kan doen als de laatste resultaten accuraat zijn, dan heb ik toch al een vrij hoog vetpercentage? Is het dan nog slim om te bulken?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei Smalle Jürgen:

Bedankt! Maar ga ik mijn armen dan wel genoeg rust geven? Want als ik mijn rug train gebruik ik ook mijn biceps en bij chest worden mijn triceps ook af en toe aangesproken? of ligt dat gewoon aan mij? Mijn armen zijn trouwens mijn zwakste punt

Ik heb mij trouwens aan het begin van mijn journey gewogen op zo'n slimme weegschaal van basic fit:

 

- Vet% = 17%

- Spier% = 76%

- Bot% = 7%

- Gewicht = 71kg

- Lengte= 178cm

 

Nu heb ik mijzelf gisteren nog eens gewogen op ongeveer hetzelfde tijdstip (maar wel in een andere basic fit):

 

- Vet% = 23%

- Spier% = 71%

- Bot% = 6%

- Gewicht = 71kg

- Lengte = 178

 

Nu vraag ik mijzelf af hoe dit kan? Ik heb 3 weken gezond gegeten, veel proteinen, af en toe kwam ik inderdaad wel niet aan mijn kcal die ik nodig had per dag maar ik geloof niet dat mijn lichaam zo drastisch kan veranderen op korte tijd zonder dat ik daar iets van gemerkt heb? Mijn kracht is ook niet verminderd ofzo. 

Kan het zijn dat 1 van de 2 weegschalen totaal niet accuraat is? En wat is het beste wat ik nu kan doen als de laatste resultaten accuraat zijn, dan heb ik toch al een vrij hoog vetpercentage? Is het dan nog slim om te bulken?

 

Zou mij daar niet te druk in maken. Die weegschalen en eigenlijk geen enkele weegschaal is 100 % accuraat. Heb mij eens laten wijsmaken dat geen 1 weegschaal vanuit het draagvlak van de voeten kan weergeven hoe het met de rest van je vetsamenstelling is gesteld en eigenlijk is dat logisch. Het geeft gewoon een indicatie.  Gezien je verhouding lengte-gewicht denk ik niet dat het uit den boze is om te bulken.

Tegenwoordig wordt de buikomvang meer als waardemeter gebruikt om niveau van fitheid te bepalen daar waar dat vroeger de body mass index werd gehanteerd. Nu laatste is niet representatief voor weergave lichaamsvet want dan zou het gros van de bodybuilders te vet staan en dat is meestal niet het geval.

Wat betreft te veel armen trainen heb je ergens wel een punt maar aangezien er 72 uur tussen dinsdag (rug-triceps) en vrijdag zit veronderstel ik wel dat je armspieren genoeg hersteld/uitgerust zijn om weer getraind te worden.

 

Veel succes

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Wat scato al zegt probeer te kijken naar een upper lower split 4x per week. Verder is 4 oefeningen met elk 4 setjes teveel voor 1 spiergroep. Meer dan 12 setjes per workout is volgens diverse studies (zeker voor natty's) teveel en wordt ook wel junkvolume genoemd. Even een kanttekening: 4 oefeningen voor rug en benen is prima omdat dit een spiergroep is die uit meerdere spieren bestaat (kuiten,hamstring,quads bijvoorbeeld). Ik doel echt op 4 oefeningen voor bijvoorbeeld de borst is overkill en als je 16 setjes voor borst kan doen vraag ik me toch echt af met wat voor intensiteit je traint.   Kort voorbeeld schema voor upper/lower split   Upper 1: Pulls ups 1 rep van failure af bench press 6-10 reps Bent over rows 6-10 reps Machine chest press 10-15 reps Dumbell side raises 15-20 reps Tricep oefening   Upper 2 Incline bench press 10-15 V bar lat pulldown 12-15 Seated cable rows 12-15 Cable flyes 15-20 Cable side raises paused 15-20 Tricep oefening    Lower 1 Squats 6-8 Leg press 10-15 Lying leg curls 12-15 Calves oefening Glutes oefening Bicep oefening   Lower 2 Romanian deadlifts 6-10 Hack squats 12-15 Seated leg curls 12-15 Leg extensions 15-20 Kuit oefening Bicep oefening          
    • Hetzelfde voor mij! Net vader geworden dus de dagen zijn zwaar 🤣
    • Hey, Niet een directe antwoord op je vraag, maar misschien kan je proberen om 2 maal per week al je spiergroepen te trainen en niet zoveel focus leggen op je Biceps en triceps. Je zou kunnen kijken naar een upper lower split schema. 2 maal per week spiergroepen trainen kan al een schelen met spieropbouw.   Dan wel een iets directere antwoord op je vraag; Persoonlijk vind ik het fijn om de grote compound oefeningen 4à5 setjes te doen en de isolatie oefeningen doe ik meestal 3 setjes. Succes!
  • Sponsors