Advertentie:

Sign in to follow this  
Smalle Jürgen

Aantal beginnersvragen

Recommended Posts

Hey iedereen!

 

Ik ben sinds een kleine 2 maand beginnen fitnessen (lees: 3x per week een full body training). Nu voel ik wel dat ik klaar ben om een standje hoger te gaan. Dus ik ben van zin om elke weekdag te gaan gymmen en elke dag een andere spiergroep te trainen.

 

Maandag: Chest

Dinsdag: Rug

Woensdag: Schouders

Donderdag: Benen

Vrijdag: Armen

 

Ook loop ik minstens 2x per week, zondag en dinsdag.

Mijn doel is Spieropbouw, maar tegelijk ook een beetje droogtrainen. Nu is mijn vraag is het mogelijk om aan spieropbouw te doen en tegelijk droog te trainen? Op wat moet ik dan letten en welke supplementen zouden mij kunnen helpen? 

Ik maak nu al gebruik van Creatine en Whey perfection (Body en fit)

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

50 minuten geleden zei Smalle Jürgen:

Hey iedereen!

 

Ik ben sinds een kleine 2 maand beginnen fitnessen (lees: 3x per week een full body training). Nu voel ik wel dat ik klaar ben om een standje hoger te gaan. Dus ik ben van zin om elke weekdag te gaan gymmen en elke dag een andere spiergroep te trainen.

 

Maandag: Chest

Dinsdag: Rug

Woensdag: Schouders

Donderdag: Benen

Vrijdag: Armen

 

Ook loop ik minstens 2x per week, zondag en dinsdag.

Mijn doel is Spieropbouw, maar tegelijk ook een beetje droogtrainen. Nu is mijn vraag is het mogelijk om aan spieropbouw te doen en tegelijk droog te trainen? Op wat moet ik dan letten en welke supplementen zouden mij kunnen helpen? 

Ik maak nu al gebruik van Creatine en Whey perfection (Body en fit)

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen 

Alvast bedankt!

Spieropbouw en tegelijk cutten is in de fase waar dat je nu zit niet gemakkelijk te verwezenlijken lijkt me. Je bent nog in volle opbouw en nu is het wel zo dat je van alles zowat groeit in het begin maar dat gaat je lichaam niet volhouden. Als je cut moet je eigenlijk simpel gezegd minder eten dan wat je verbrand of verbruikt en dat gaat meestal gepaard met licht spierverlies. Nu lijkt het me gezien je "nickname" dat je niet moddervet staat dus denk persoonlijk dat cutten nu nog niet nodig is, zeker gezien je overvolle trainingsschema dat je gaat hanteren. Zou persoonlijk in calorie surplus gaan, een beetje bulken dus, zeker daar je aangeeft dat je nog minstens 2 keer gaat lopen. Denk anders dat je je binnen de kortste keren volledig gaat opbranden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuten geleden zei Smalle Jürgen:

Bedankt voor je antwoord! 

Ik zal me dan wat meer verdiepen in het bulken

 

 

Ja denk dat als je spiermassa wilt opbouwen het beter is dat je wat met een calorieoverschot zit. Dus meer eten dan je verbruikt. Liefst "propere" voeding natuurlijk. Van bulken ga je iets in vet toenemen maar zeker ook in spiermassa en dat is toch je bedoeling. De bedoeling is dat je met verloop van tijd cyclussen doet van bulken en dan weer cutten om zoals jij het zegt droger te staan (minder vet). De finesse hierover laat ik wat aan mij voorbij gaan. In ieder geval moet je voldoende koolhydraten consumeren als brandstof voor je training en voldoende eiwitten. Zo'n 1.6 tot 2 gram per kilo lichaamsgewicht wordt aanbevolen. Tot slot ook de goede vetten zijn belangrijk. Dat heeft dan weer met je hormoonhuishouding te maken. Vetten uit vette vis, avocado's, olijfolie en noten zijn een voorbeeld.

Veel succes en vooral welkom hier !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine aanvulling op je trainingschema:

 

Maandag: Chest - biceps

Dinsdag: Rug - triceps

Woensdag: Schouders - buik

Donderdag: Benen / kuiten

Vrijdag: Armen - buik

 

Het zou nog mooier zijn om alles 2x per week te pakken maar dit is al een behoorlijk begin vergeleken met eerst. Ook zag ik dat buik er nog niet bij zat dus die heb ik er bij gezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 uur geleden zei Fit:

Kleine aanvulling op je trainingschema:

 

Maandag: Chest - biceps

Dinsdag: Rug - triceps

Woensdag: Schouders - buik

Donderdag: Benen / kuiten

Vrijdag: Armen - buik

 

Het zou nog mooier zijn om alles 2x per week te pakken maar dit is al een behoorlijk begin vergeleken met eerst. Ook zag ik dat buik er nog niet bij zat dus die heb ik er bij gezet.

Bedankt! Maar ga ik mijn armen dan wel genoeg rust geven? Want als ik mijn rug train gebruik ik ook mijn biceps en bij chest worden mijn triceps ook af en toe aangesproken? of ligt dat gewoon aan mij? Mijn armen zijn trouwens mijn zwakste punt

Ik heb mij trouwens aan het begin van mijn journey gewogen op zo'n slimme weegschaal van basic fit:

 

- Vet% = 17%

- Spier% = 76%

- Bot% = 7%

- Gewicht = 71kg

- Lengte= 178cm

 

Nu heb ik mijzelf gisteren nog eens gewogen op ongeveer hetzelfde tijdstip (maar wel in een andere basic fit):

 

- Vet% = 23%

- Spier% = 71%

- Bot% = 6%

- Gewicht = 71kg

- Lengte = 178

 

Nu vraag ik mijzelf af hoe dit kan? Ik heb 3 weken gezond gegeten, veel proteinen, af en toe kwam ik inderdaad wel niet aan mijn kcal die ik nodig had per dag maar ik geloof niet dat mijn lichaam zo drastisch kan veranderen op korte tijd zonder dat ik daar iets van gemerkt heb? Mijn kracht is ook niet verminderd ofzo. 

Kan het zijn dat 1 van de 2 weegschalen totaal niet accuraat is? En wat is het beste wat ik nu kan doen als de laatste resultaten accuraat zijn, dan heb ik toch al een vrij hoog vetpercentage? Is het dan nog slim om te bulken?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei Smalle Jürgen:

Bedankt! Maar ga ik mijn armen dan wel genoeg rust geven? Want als ik mijn rug train gebruik ik ook mijn biceps en bij chest worden mijn triceps ook af en toe aangesproken? of ligt dat gewoon aan mij? Mijn armen zijn trouwens mijn zwakste punt

Ik heb mij trouwens aan het begin van mijn journey gewogen op zo'n slimme weegschaal van basic fit:

 

- Vet% = 17%

- Spier% = 76%

- Bot% = 7%

- Gewicht = 71kg

- Lengte= 178cm

 

Nu heb ik mijzelf gisteren nog eens gewogen op ongeveer hetzelfde tijdstip (maar wel in een andere basic fit):

 

- Vet% = 23%

- Spier% = 71%

- Bot% = 6%

- Gewicht = 71kg

- Lengte = 178

 

Nu vraag ik mijzelf af hoe dit kan? Ik heb 3 weken gezond gegeten, veel proteinen, af en toe kwam ik inderdaad wel niet aan mijn kcal die ik nodig had per dag maar ik geloof niet dat mijn lichaam zo drastisch kan veranderen op korte tijd zonder dat ik daar iets van gemerkt heb? Mijn kracht is ook niet verminderd ofzo. 

Kan het zijn dat 1 van de 2 weegschalen totaal niet accuraat is? En wat is het beste wat ik nu kan doen als de laatste resultaten accuraat zijn, dan heb ik toch al een vrij hoog vetpercentage? Is het dan nog slim om te bulken?

 

Zou mij daar niet te druk in maken. Die weegschalen en eigenlijk geen enkele weegschaal is 100 % accuraat. Heb mij eens laten wijsmaken dat geen 1 weegschaal vanuit het draagvlak van de voeten kan weergeven hoe het met de rest van je vetsamenstelling is gesteld en eigenlijk is dat logisch. Het geeft gewoon een indicatie.  Gezien je verhouding lengte-gewicht denk ik niet dat het uit den boze is om te bulken.

Tegenwoordig wordt de buikomvang meer als waardemeter gebruikt om niveau van fitheid te bepalen daar waar dat vroeger de body mass index werd gehanteerd. Nu laatste is niet representatief voor weergave lichaamsvet want dan zou het gros van de bodybuilders te vet staan en dat is meestal niet het geval.

Wat betreft te veel armen trainen heb je ergens wel een punt maar aangezien er 72 uur tussen dinsdag (rug-triceps) en vrijdag zit veronderstel ik wel dat je armspieren genoeg hersteld/uitgerust zijn om weer getraind te worden.

 

Veel succes

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Dag allemaal,   Ik ben mathijn, 30 jaar. Vader van 2 kinderen. Ik train nu zo ongeveer 14 jaar. Nooit tevreden geweest met het resultaat. Ik denk toch dat ik iets verkeerd doe, aangezien ik altijd 3x per week 1,5 uur sport. Thuis een homegym gemaakt (squatrack waarmee je ook kunt bankkdrukken, verstelbare dumbelset tot 24 kg en pull up bar).  Ik ga 1x per week naar de basic fit voor uitgebreide beentraining, 2x per week train ik thuis. (1x rug en biceps, 1 x borst, schouders en triceps).  Ik heb 2x een half jaar niet gesport door drukte met werk en een verbouwing thuis, in die periodes 2x een hernia gehad. Verlamming aan mijn rechtervoet aan overgehouden (klapvoet). Daaraan ben ik geopereerd waardoor ik weer kan lopen zonder spalk (1 jaar in een revalidatiekliniek gezeten om te kunnen herstellen). Besloten nu nooit meer een training over te slaan, gezien ik dit blijkbaar echt nodig heb.   Nu ben ik lid geworden van dit forum in de hoop dat er mensen zijn die mij wat advies kunnen geven. Ik ben niet heel sterk maar ben wel fors gebouwd. Ik bouw snel spieren op, verlies ze ook heel snel als ik wat minder sport. Ik kom ook snel aan en val snel af. Mijn grootste probleem is wat heel veel sporters hebben volgens mij: ga ik training op spiergroei (8 tot 12 herhalingen) word ik snel groot, maar kom ik ook aan in buikvet. Ziet er niet mooi uit, al voel ik me wel heel sterk. Ga ik op kracht training, word ik sneller sterk maar zie je vooral dat ik dikker word. Ga ik op veel herhaling zitten (12 tot 20) voel ik mijn kracht snel verliezen waardoor ik niet lekker in mijn vel zit. Kunnen jullie me advies geven over hoe ik een balans kan vinden om er strakker uit te zien met behoud van mijn kracht.  Nu train ik met herhalingen van 8 tot 12. Squaten durf ik door mijn rug niet met veel gewicht te doen, dus doe ik setjes van bijv. squaten:5x12 herhaling 60 kg, legg press machine 5x12 120 kg.  Bankdrukken 5x15 herhaling met 60 kg (ik heb momenteel niet meer gewicht en vind 60 kg een prima gewicht om op te blijven hangen.    Ik weeg nu zo een 105 kg, ongeveer met een spiermassa van 82 kg. Ik ben 1,91 m lang Vetpercentage is zo een 25%. Die wil ik haar graag naar de 18 % brengen.  Ik kan door mijn rug niet goed cardiosessies doen, en heb er ook een hekel aan.    Ik heb zowat alle dieten al geprobeerd : vasten, ketogeen, combi van die twee, etc, etc. maar niks blijft werken. Alleen effect voor 2 maanden en daarna niet meer vol te houden.    Hebben jullie advies voor mij?   

    • Lekker man gewichten ook goeie progressie👌🏼,   Het stagneren van gewicht is bij mij ook herkenbaar zo’n 2 weken nu al ongeveer, ook ik zit zo rond de 4800 calorieen , en wil eigenlijk niet heel veel hoger meer gaan, ook omdat ik over 8 weken ga droogtrainen/recompen.   Verder blijf ik ook ondanks dat ik niet aankom elke week weer sterker worden, dit is echt top!   Veel succes nog met je cycle maar dat gaat denk ik helemaal goed komen 👌🏼
    • Nu de eindsprint  De lgd is bijna op. Jammergenoeg tussendoor ook corona gehad  het zit niet echt mee tijdens deze kuur. Nu Weer lekker naar de sportschool om het laatste beetje er uit te persen Donderdag mocht ik uit quarantaine dus meteen naar de sportschool Vrijdag judo , zaterdag fitness  zondag 20 km hard gelopen maandag fitness en zo naar judo Ik zal van de week ook weer eens op de weegschaal gaan staan kijken wat die te melden heeft. Als ik in de spiegel kijk ben ik alsnog tevreden over de kuur , ik had er nog meer uit kunnen halen als de sportscholen los waren gebleven.    
  • Sponsors