Advertentie:

Sign in to follow this  
Rutgerw

Schema volgen ofniet?

Recommended Posts

Hallo Gasten,

 

Volgen jullie met krachttraining een schema ofniet? Ik vind het wel lekker om oefeningen te pakken waar ik die dag zin in heb. Ik train 3 dagen full body, ik hou wel rekening dat ik altijd elke spiergroep pak maar niet altijd een zelfde oefening. Hoe denken jullie hierover? Of is een schema volgen beter? Ik train 2 dagen in sportschool en 1 dag thuis. 

 

Laat maar even weten thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

20 minuten geleden zei Rutgerw:

Hallo Gasten,

 

Volgen jullie met krachttraining een schema ofniet? Ik vind het wel lekker om oefeningen te pakken waar ik die dag zin in heb. Ik train 3 dagen full body, ik hou wel rekening dat ik altijd elke spiergroep pak maar niet altijd een zelfde oefening. Hoe denken jullie hierover? Of is een schema volgen beter? Ik train 2 dagen in sportschool en 1 dag thuis. 

 

Laat maar even weten thanks

Hallo Rutger,

 

Zelf kies ik voor de oefeningen waarvan ik denk dat ze het meeste rendement hebben voor mijn spieren. Train ook full body en vind het inderdaad interessant elke training een andere oefening aan te spreken voor een bepaalde spiergroep. Grosso modo bepaal ik zelf mijn schema welke ik na zo'n 6 weken wat aanpas. Ben nogal fanatiek in het uitpluizen van soms niet zo voor de hand liggende oefeningen om de beste trainingsprikkel te hebben. Zo ben ik grote voorstander van biceps drag curls waarbij je minder gewicht hanteert maar toch een enorme spanning genereert op de biceps. Vaak laat ik mij  inspireren door video's op you tube van Jhon Meadows (Mountain dog) of Jeff Cavaleire van Ahtlean x. Alles pik ik mee: bijvoorbeeld stand van de handen bij uitvoering, hoek van armen, partial reps, hy reps enzovoort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Rutger, persoonlijk denk ik dat, zolang je alle spiergroepen traint, het niet zoveel uitmaakt welke oefeningen je die dag pakt.

Alleen wel bepaalde oefeningen, zoals Squat, Bench, Overhead press e.d. wel minimaal 1 keer in de week uitvoert.

 

Misschien is het ook wel goed, omdat je spieren dan elke keer verward worden en  niet gewend raken aan dezelfde oefeningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi rutger,

 

 

 Als jouw doel spiermassa kweken is zou ik gewoon een vaste oefening selectie pakken (om mee te beginnen), en hierop progressive overload op doen (dus elke week 1rep meer of iets zwaarder, oefening moet ten alle tijden wel goed uitgevoerd worden dat is wel belangrijk)

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 11-2-2022 at 13:28 zei Scato89:

Hoi Rutger, persoonlijk denk ik dat, zolang je alle spiergroepen traint, het niet zoveel uitmaakt welke oefeningen je die dag pakt.

Alleen wel bepaalde oefeningen, zoals Squat, Bench, Overhead press e.d. wel minimaal 1 keer in de week uitvoert.

 

Misschien is het ook wel goed, omdat je spieren dan elke keer verward worden en  niet gewend raken aan dezelfde oefeningen.

Thanks voor je bericht,  zoiets dacht ik ook.

Op 11-2-2022 at 17:09 zei Sportfanatic216:

Hoi rutger,

 

 

 Als jouw doel spiermassa kweken is zou ik gewoon een vaste oefening selectie pakken (om mee te beginnen), en hierop progressive overload op doen (dus elke week 1rep meer of iets zwaarder, oefening moet ten alle tijden wel goed uitgevoerd worden dat is wel belangrijk)

 

Gr

Thanks. Ik ben in principe geen beginner. Ik train al een geruime tijd. Ik heb 3 jaar getraind toen 4 jaar gestopt en nu weer 2 jaar aan het trainen tussen de corona lockdowns door. Alleen ik blijf steeds een beetje hangen op een bepaald punt. Ik boek het eerste begin veel vooruit gang en dan blijf ik hangen. Nu wil ik kijken of een schema zonder vaste oefeningen helpt. Kan wel merken dat meer vermoeid zijn na een training nu. Ze zijn dit soort trainingen niet gewend.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • En de nachten ook😴 haha Gefeliciteerd man!  
    • Wat scato al zegt probeer te kijken naar een upper lower split 4x per week. Verder is 4 oefeningen met elk 4 setjes teveel voor 1 spiergroep. Meer dan 12 setjes per workout is volgens diverse studies (zeker voor natty's) teveel en wordt ook wel junkvolume genoemd. Even een kanttekening: 4 oefeningen voor rug en benen is prima omdat dit een spiergroep is die uit meerdere spieren bestaat (kuiten,hamstring,quads bijvoorbeeld). Ik doel echt op 4 oefeningen voor bijvoorbeeld de borst is overkill en als je 16 setjes voor borst kan doen vraag ik me toch echt af met wat voor intensiteit je traint.   Kort voorbeeld schema voor upper/lower split   Upper 1: Pulls ups 1 rep van failure af bench press 6-10 reps Bent over rows 6-10 reps Machine chest press 10-15 reps Dumbell side raises 15-20 reps Tricep oefening   Upper 2 Incline bench press 10-15 V bar lat pulldown 12-15 Seated cable rows 12-15 Cable flyes 15-20 Cable side raises paused 15-20 Tricep oefening    Lower 1 Squats 6-8 Leg press 10-15 Lying leg curls 12-15 Calves oefening Glutes oefening Bicep oefening   Lower 2 Romanian deadlifts 6-10 Hack squats 12-15 Seated leg curls 12-15 Leg extensions 15-20 Kuit oefening Bicep oefening          
    • Hetzelfde voor mij! Net vader geworden dus de dagen zijn zwaar 🤣
  • Sponsors