Advertentie:

Gdberghuis

Berekenen van calorieën geeft problemen

Recommended Posts

Ik heb een aantal weken geleden een post gedaan over het trage droogtrainen wat ik meemaak. Ik val bijna niet af. Ik zit inmiddels op 1900kcal en toch blijf ik aankomen. Nu moet ik erbij zeggen ik train de laatste weken nog harder en meer dan tijdens het bulken en niet lichter. Dit komt omdat ik maanden thuis heb getraind vanwege het oppassen van kleine kinderen en dat doe ik nog steeds en ik kan niet zwaarder met borst en shrugs de rest van oefeningen kan ik wel nog zwaarder doen. 

 

Nu vroeg ik me af hoe rekenen jullie olijfolie/wokolie uit? Bijv met gebakken ei is 110kcal moet ik daar de olijfolie nog bij op gooien of niet? Zelfde geld voor kip bereid is 158 kcal per 100 gram is dit MET of ZONDER wokolie? 

 

Ik weet eigenlijk bijna zeker dat ik altijd op 1900kcal uitkomt of ietsjes meer maar ik zou gewoon moeten afvallen.

 

Zou dit misschien evt kunnen komen dat ik maanden met zelfde gewichten train en dus aankom in spieren ondanks dat ik aan het droogtrainen ben? Het lijkt alsof mijn vet wel steeds minder wordt alleen super langzaam en soms weken geen verschil?

 

Alvast bedankt 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Het is gewoon heel simpel. Als je aankomt eet je meer dan wat je verbruikt. Het is geen rocket science. Of je eet meer dan 1900 kcal (dit denk ik dus) of je hebt minder dan 1900 kcal nodig (lijkt me niet). 

 

Weeg je eten onbereid! Af. De voedingswaarde die op verpakking etc staan zijn ongebereid dus houd dit dan gewoon aan. Olijfolie etc staan de kcal ook gewoon op de fles dus houd dit ook gewoon aan. 100 gram kipfilet is ongeveer 110-120 kcal. Olijfolie schuitje rond de 100 gok ik. Zijn alweer 70 kcal meer dan wat jij berekend. Doe dit 4x per dag en je eet 2200 kcal ipv 1900. Snap je? Onbereid alles wegen is het meest betrouwbaar.

 

Scharrelei medium is rond de 80 kcal. Met olijfolie erbij 170-180 kcal. Dus geen 110 kcal. Zie je het beeld wat ontstaat? Post anders is je een eetschema van 1 dag waarbij je denkt 1900 kcal te eten. Bereken ik het voor je na of dit wel klopt.

 

Tip: schaf bakspray aan. Xxl nutrition heeft ze bijvoorbeeld. Nagenoeg geen kcal in. Kan je die "loze" kcal uit olijfolie (wat niet vult) in echt eten stoppen.

 

Je kan ook je NEAT verhogen (meer wandelen fietsen etc) verbruik je meer en hoef je niet te snijden in kcal

Edited by Traveller040

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar nu ga je dus uit dat ik dat niet doe. Ik weeg inderdaad alles bereid en zoek het op voedingscentrum op. 

 

Het mooie is ik heb suikerziekte dus als ik niet goed weeg kom ik laag te zitten met mijn bloedsuiker. En mijn diëtist geeft aan voedingscentrum te gebruiken en alles bereid op te zoeken en bereid te wegen.

 

Ik zit erg goed met waardes dus ik reken de koolhydraten goed uit dus dan zou calorieën ook goed moeten zijn

 

Als ik een eitje bak reken ik 110 per ei + olijfolie apart. Voor kipfilet bereid reken ik 159 per 100 gram dit komt ongeveer het zelfde neer als 120 per 100 gram + 10gr olijfolie 

 

Dus ik doe niks anders dan jij zegt. Een vriend van mij sport al meer dan 10 jaar is ook personal trainer en hij denkt dat ik spieren aanmaak, het is ongebruikelijk maar zeker niet onmogelijk. Het kan ook niet anders. Ik reken mijn calorieën ontzettend goed uit en nogmaals als ik het verkeerd zou doen zouden mijn waardes van suikerziekte ook slecht moeten zijn. 

 

Waar het misgaat? Geen flauw idee. Ik ben ook gewoon weer 2000 kcal gaan eten want 1900 lijkt me toch wel erg weinig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit nu trouwens even te kijken maar alles wat ongekookt is is echt enorm verschil van de werkelijkheid. Ik kijk nu naar volkoren pasta op de verpakking 350kcal en 70 koolhydraten per 100 gram. Als ik daar voor insuline zou spuiten zou ik binnen 1 uur in het ziekenhuis liggen. Spaghetti op verpakking 65 koolhydraten per 100 gram ook veels te veel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 10-3-2022 at 13:13 zei Gdberghuis:

Ik zit nu trouwens even te kijken maar alles wat ongekookt is is echt enorm verschil van de werkelijkheid. Ik kijk nu naar volkoren pasta op de verpakking 350kcal en 70 koolhydraten per 100 gram. Als ik daar voor insuline zou spuiten zou ik binnen 1 uur in het ziekenhuis liggen. Spaghetti op verpakking 65 koolhydraten per 100 gram ook veels te veel.

 

De reden dat je daardoor in het ziekenhuis komt te liggen is omdat je de bloedsuiker te veel dropt.

 

Spaghetti (en zeker volkoren) zijn trage koolhydraten en de insuline die jij zet is waarschijnlijk een kortwerkende (novorapid of zo.) variant en dan zou je dus eigenlijk heel ff moeten wachten, een paar uur. En dan een lagere dosis zetten dan je normaal doet, dan na een tijdje suiker meten en als het nog niet ver genoeg zakt, dan ietsje bij zetten.

 

Maar ALS je dat nu dus doet (een kortwerkende insuline nemen bij trage koolhydraten) is dat ook een ding wat je zal moeten aanpassen.

 

Als je veel trage koolhydraten eet en weinig snelle suikers, adviseer ik je om Lantus of Toujeo te nemen. Dat zijn langwerkende vormen van insuline ;)

 

On topic:

Als je op 1900 kcal nog aankomt, betekent dat serieus dat je teveel eet. (Meer dan dat je verbrandt) Kan je ons je cijfers eens doorsturen? (Jaren training, gewicht, lengte, lichaamsvet %)

 

Groeten!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 21-3-2022 at 07:42 zei Shorty:

 

De reden dat je daardoor in het ziekenhuis komt te liggen is omdat je de bloedsuiker te veel dropt.

 

Spaghetti (en zeker volkoren) zijn trage koolhydraten en de insuline die jij zet is waarschijnlijk een kortwerkende (novorapid of zo.) variant en dan zou je dus eigenlijk heel ff moeten wachten, een paar uur. En dan een lagere dosis zetten dan je normaal doet, dan na een tijdje suiker meten en als het nog niet ver genoeg zakt, dan ietsje bij zetten.

 

Maar ALS je dat nu dus doet (een kortwerkende insuline nemen bij trage koolhydraten) is dat ook een ding wat je zal moeten aanpassen.

 

Als je veel trage koolhydraten eet en weinig snelle suikers, adviseer ik je om Lantus of Toujeo te nemen. Dat zijn langwerkende vormen van insuline ;)

 

On topic:

Als je op 1900 kcal nog aankomt, betekent dat serieus dat je teveel eet. (Meer dan dat je verbrandt) Kan je ons je cijfers eens doorsturen? (Jaren training, gewicht, lengte, lichaamsvet %)

 

Groeten!

Hallo thanks voor het reageren zie het nu pas verschijnen excuses. 

 

Ik ben net 21 jaar, 173cm en ik weeg nu nog maar 59 kilo. Ik woog bijna 70kg bij de bulk.

 

Dingen die misschien belangrijk zijn:

Voor de bulk trainde ik heel erg consistent maar minder reps, sets en lichtere gewichten

 

Tijdens het droogtrainen was ik zo bezorgd om het eindresultaat dat ik zwaarder en langer ben gaan trainen en nog steeds super consistent.

 

Ik ben voor mijn gevoel echt al meer dan 6 maanden bezig miss zelf al 8 maanden of langer en heb nog steeds een vet laag. Wel enorm afgevallen. Ik heb foto's toegevoegd van mijn vetlaag.

 

Ik heb niet het gevoel dat ik spieren verlies en denk zelfs dat ik spieren heb aangemaakt tijdens het droogtrainen als dat überhaupt mogelijk is (door het zwaardere trainen). 

 

Ik eet ongeveer 120-140 eiwitten op een dag en rond de 47 vetten. Vetten waren sinds 2 maanden geleden veels te laag omdat ik dacht dat ik dat niet of zo min mogelijk moest eten. Koolhydraten tel ik voor suikerziekte wel maar eetschema niet. Waarschijnlijk rond de 200 per dag. Nu eet ik tussen de 1900-2000kcal per dag ik werk de hele dag thuis en probeer tijdens werk uren door het huis te lopen om wel in beweging te blijven met rek en strek oefeningen. Ik doe ook 1x per week cardio tijdens trainen van buikspieren.

 

Ik denk dat ik gewoon zo stil zit met werk en veel meer dagelijks moet gaan bewegen al is dit erg lastig want ik probeer al zoveel mogelijk te bewegen. Meer dan dat zou ik 30 min moeten gaan lopen in mijn pauze of 2 cardiotrainingen extra per week.

 

Cheat days doe ik misschien eens in de 2 weken 1 dag en dan eet ik 400-600 calorieën meer dan normaal op 1 dag dus 2500kcal en maar 1 cheatmaaltijd dus pizza, kipschotel (niet echt cheaten), en een ijsje na de maaltijd. Rest van de dag eet ik gewoon gezond altijd 2 stuks fruit op een dag en genoeg eiwitten en vetten.

 

Waar gaat het fout? Bedankt

 

Toevoeging: ik train 6x per week. 2x biceps rug, 2x schouders triceps borst en 1x benen, 1x buik+cardio en 1 rustdag.

 

Per workout:

Biceps: 2 oefeningen 3 sets per oefening

rug: 4 oefeningen van elk 3 sets 2 voor lats 2 voor upper back

+ 1 oefening onderrug 3 sets

 

borst: incline/upper en midden de ene dag en de andere dag lower chest/decline en flyes allemaal 4 sets omdat ik lagere gewichten heb en thuis train tussen werk door. Sportschool komt wel weer

 

Triceps: zelfde als biceps

Schouders: 1x per week flyes, 1x per week shoulder press en 2x per week traps omdat die wat ondertraind waren merkte ik ook 4 sets allemaal per oefening

 

Benen zit wel goed.

Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.

Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.

Edited by Gdberghuis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijkend naar je stats begrijp ik wel dat je niet afvalt of in ieder geval geen vet verliest op 2000 kcal per dag. 59kg op een lengte van 173cm  is best wel weinig (bedoel ik niet verkeerd). Als je niet minder wil en kan eten zou je toch moeten zorgen dat je meer kcal verbrand. Wandelen is hier gewoon ideaal voor. Als je van dat vet af wil zul je hier ook echt 100% de motivatie voor nodig hebben. Als je nu bijvoorbeeld te druk bent dat je te weinig tijd hebt om meer te verbranden dan moet je kijken naar je dagplanning om die wat te optimaliseren of gewoon eerder opstaan en voor je begint met werken wat cardio doen. Waar een wil is is een weg 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uur geleden zei Traveller040:

Kijkend naar je stats begrijp ik wel dat je niet afvalt of in ieder geval geen vet verliest op 2000 kcal per dag. 59kg op een lengte van 173cm  is best wel weinig (bedoel ik niet verkeerd). Als je niet minder wil en kan eten zou je toch moeten zorgen dat je meer kcal verbrand. Wandelen is hier gewoon ideaal voor. Als je van dat vet af wil zul je hier ook echt 100% de motivatie voor nodig hebben. Als je nu bijvoorbeeld te druk bent dat je te weinig tijd hebt om meer te verbranden dan moet je kijken naar je dagplanning om die wat te optimaliseren of gewoon eerder opstaan en voor je begint met werken wat cardio doen. Waar een wil is is een weg 

Ja ik begrijp het niet. Ik heb altijd ook 70kg gewogen na de bulk zelfs bijna 80kg. Ik was op mijn 17e bijna 45 kilo dus ik ben echt enorm vooruit gegaan en ik heb nog een groeispurt gemaakt naar 173cm. Op elke site bereken ik mijn caloriebehoefte en daar kom ik uit op 2450 ongeveer. Mijn doel is om 0.3kg per week af te vallen. Maar jij zegt dus dat ik 1800kcal moet eten? Dit zou dan 700 onder mijn behoefte liggen. Ik val nu wel af alleen heel erg traag en soms een hele maand helemaal niet.

 

Ik ken genoeg mensen trouwens die beweren dat ze 175cm+ zijn en een kop kleiner als mij. Zoveel mensen liegen over hun lengte zelfs beroemdheden. Ben een keer met Zac efron op de foto gegaan aantal maanden geleden en hij is ongeveer net zo groot als mij. Naast hem stond een andere gast die ik niet kende blijkbaar ook beroemd was 178cm en is 1 kop kleiner dan mij.

 

Daarom twijfel ik over die caloriebehoeftes op internet mensen schatten zichzelf altijd 5cm+ in maar ik weet 100% zeker dat ik 173cm ben.

 

Wat nu te doen? 1900kcal of nog minder? Of 1900 kcal en meer cardio? En hoe moet ik dan mijn vetten/eiwitten verdelen. Ik doe nu ongeveer 46 gram vet en 120-150 eiwitten per dag. Als ik nu naar 1800-1900 moet gaan waar moet ik dan in minderen?

 

 

Alvast bedankt

Edited by Gdberghuis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korte verhaal: wil je doorgaan met cutten dan word het kcal lager of meer bewegen. Als ik zo lees wat je vertelt zal ik voor meer bewegen gaan omdat je daar nog zoveel meer in kan doen dan wat je nu doet. Nog lager in kcal gaat ook invloed hebben op je well being etc hoe je in vel zit etc en dat kan ook weer invloed hebben op je progressie. Uurtje wandelen heb je veel meer aan dan je kcal lager gooien. 

 

Lang verhaal: kan ik nog op terugkomen maar komt op zelfde neer als het korte 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • En de nachten ook😴 haha Gefeliciteerd man!  
    • Wat scato al zegt probeer te kijken naar een upper lower split 4x per week. Verder is 4 oefeningen met elk 4 setjes teveel voor 1 spiergroep. Meer dan 12 setjes per workout is volgens diverse studies (zeker voor natty's) teveel en wordt ook wel junkvolume genoemd. Even een kanttekening: 4 oefeningen voor rug en benen is prima omdat dit een spiergroep is die uit meerdere spieren bestaat (kuiten,hamstring,quads bijvoorbeeld). Ik doel echt op 4 oefeningen voor bijvoorbeeld de borst is overkill en als je 16 setjes voor borst kan doen vraag ik me toch echt af met wat voor intensiteit je traint.   Kort voorbeeld schema voor upper/lower split   Upper 1: Pulls ups 1 rep van failure af bench press 6-10 reps Bent over rows 6-10 reps Machine chest press 10-15 reps Dumbell side raises 15-20 reps Tricep oefening   Upper 2 Incline bench press 10-15 V bar lat pulldown 12-15 Seated cable rows 12-15 Cable flyes 15-20 Cable side raises paused 15-20 Tricep oefening    Lower 1 Squats 6-8 Leg press 10-15 Lying leg curls 12-15 Calves oefening Glutes oefening Bicep oefening   Lower 2 Romanian deadlifts 6-10 Hack squats 12-15 Seated leg curls 12-15 Leg extensions 15-20 Kuit oefening Bicep oefening          
    • Hetzelfde voor mij! Net vader geworden dus de dagen zijn zwaar 🤣
  • Sponsors