Advertentie:

Sign in to follow this  
Jason

Shoulders/Legs

Recommended Posts

Hihi,

Ik heb een vraagje als beginner,

Eerste vraag gaat over schouders, ik heb van mezelf al HEEL krachtige schouders/grote schouders,

Kan ik schouder inplaats van 2x per week, naar 1x per week?

Tweede vraag gaan over mijn benen,

Ik heb een tijdje geleden in bijde knieen een operatie gehad, waarbij ze plaatjes in de binnen zijden van mn knieen hebben gezet.

Nu zijn die er al lang uit, maar ik voel af en toe nog een soort pijn wanneer ik loop, misschien zo 1x per 2 weken, en het duurt dan een paar dagen.

Is het verstandig om benen te trainen, of moet ik dit juist doen om mn knieen meer op kracht te brengen?

Mij werdt een lange tijd geleden verteld om het gewoon te doen, maar niet te zwaar trainen.

Mijn boven/onder benen voel ik aardig snel wanneer ik trappen loop met zware spullen durend het werken, al hoewel ik super gespierde benen heb.

Advertentie:

Hai Jason,

Wat betreft je schouders zou ik die gewoon

meetrainen met de rest. Wellicht iets minder volume bv maar je wilt geen onbalans creeren. Teminste, dat zou ik doen, iedereen zal mogelijk een andere mening hebben 😅

Wat betreft je benen: het is zeer aan te raden dit met een fysio of sportarts te bespreken en die om advies te vragen kwa opbouw. 
ik heb zelf een gescheurde patellapees gehad waar ik bijna een jaar zoet mee ben geweest. Toen ik ging en mocht opbouwen liep ik bij een bepaalt gewicht steeds tegen een muur en voelde ik dat ik niet verder moest gaan. Had dan de dagen erna ook een gevoelige knie steeds weer. De leidraad is dat je na het trainen ongeveer 24 uur “last” mag hebben. Duurt dat langer dan was het te zwaar en moet je de gewichten gaan verlagen. 
uiteindelijk ben ik door die muur heen gekomen en kan ik steeds verder omhoog zonder last te hebben. Vele dingen geprobeerd, kost tijd want je merkt niet gelijk effect, maar uiteindeijk de oefeningen gevonden die de juiste stevigheid geven. En dat was vrij simpel naast alle ander fysio dingen: wallsits en 30 min lopen. Wallsits om de 3 dagen met benentraing en lopen om de dag. Ben nog steeds onder de indruk van het feit dat het uiteindelijk toch goed is gekomen door deze 2 simpele zaken. 

dus mijn advies: ga zoeizo eenmalig langs een expert om te kijken welke dingen je het beste kan doen. 

succes! Gr Sander

18 hours ago, Motivator said:

Hai Jason,

Wat betreft je schouders zou ik die gewoon

meetrainen met de rest. Wellicht iets minder volume bv maar je wilt geen onbalans creeren. Teminste, dat zou ik doen, iedereen zal mogelijk een andere mening hebben 😅

Wat betreft je benen: het is zeer aan te raden dit met een fysio of sportarts te bespreken en die om advies te vragen kwa opbouw. 
ik heb zelf een gescheurde patellapees gehad waar ik bijna een jaar zoet mee ben geweest. Toen ik ging en mocht opbouwen liep ik bij een bepaalt gewicht steeds tegen een muur en voelde ik dat ik niet verder moest gaan. Had dan de dagen erna ook een gevoelige knie steeds weer. De leidraad is dat je na het trainen ongeveer 24 uur “last” mag hebben. Duurt dat langer dan was het te zwaar en moet je de gewichten gaan verlagen. 
uiteindelijk ben ik door die muur heen gekomen en kan ik steeds verder omhoog zonder last te hebben. Vele dingen geprobeerd, kost tijd want je merkt niet gelijk effect, maar uiteindeijk de oefeningen gevonden die de juiste stevigheid geven. En dat was vrij simpel naast alle ander fysio dingen: wallsits en 30 min lopen. Wallsits om de 3 dagen met benentraing en lopen om de dag. Ben nog steeds onder de indruk van het feit dat het uiteindelijk toch goed is gekomen door deze 2 simpele zaken. 

dus mijn advies: ga zoeizo eenmalig langs een expert om te kijken welke dingen je het beste kan doen. 

succes! Gr Sander

Dankjewel voor het bericht!

Toen ik gister naar de sportschool ben gegaan, heb ik de leiding/personal trainer gevraagd of het aan te raden is om benen te trainen, zelfs als ik last van me knieen had, hij zij dat ik het best kon wachten totdat ik de intake met hem had, spier/Vet percentage checken,

en bijhouden of ik vooruitgang maak. Daarbij gaan we ook een planning maken, om inderdaad benen te trainen langzaam aan, om het op te bouwen, en dit dan samen met hem natuurlijk (Ik heb ook nooit echt benen getraint, dus ik weet niet wat voor trainingen er zijn :P)

Door dit bericht ben ik er zeer zeker van dat het mij ook lukt om van de pijn af te komen! en van het snel voelen van mn spieren na een paar treden. Wallsits staat op mn lijst, en ga kijken hoe dit te doen is.

Op 3/10/2022 at 16:23 zei Jason:

Dankjewel voor het bericht!

Toen ik gister naar de sportschool ben gegaan, heb ik de leiding/personal trainer gevraagd of het aan te raden is om benen te trainen, zelfs als ik last van me knieen had, hij zij dat ik het best kon wachten totdat ik de intake met hem had, spier/Vet percentage checken,

en bijhouden of ik vooruitgang maak. Daarbij gaan we ook een planning maken, om inderdaad benen te trainen langzaam aan, om het op te bouwen, en dit dan samen met hem natuurlijk (Ik heb ook nooit echt benen getraint, dus ik weet niet wat voor trainingen er zijn :P)

Door dit bericht ben ik er zeer zeker van dat het mij ook lukt om van de pijn af te komen! en van het snel voelen van mn spieren na een paar treden. Wallsits staat op mn lijst, en ga kijken hoe dit te doen is.

Succes met je trainer hij zal je vast goed op weg kunnen helpen! :) 

On 3/15/2022 at 4:34 PM, Fit said:

Succes met je trainer hij zal je vast goed op weg kunnen helpen! :) 

Dankjewel!

Ik heb eergisteren voor het eerst in een lange tijd.

Ik moet toch eerlijk zeggen dat dit wel erg pittig was..

Ik probeerde eerst de military press, zonder gewichten met de barbell.

Dat ging al aardig zwaar, kon nog niet beginnen gewichten erop te zetten.

Daarna ging ik beginnen met de ''Barbell front raise'' En hier ging het naar mijn gevoel mis.

Het lukte amper om zonder gewichten de barbell omhoog te krijgen,

en dit na ongeveer 3 sets te doen, begonnen mijn hand/arm spieren raar te gedragen.

Ik kon soms geen vuist maken, want mn middelvinger spier kon ik niet meer gebogen krijgen,

en mn voorarm kreeg ik kleine krampjes. Denk dus zelf dat ik het verkeerd heb gedaan.

Zijn er enkele tips om schouders te trainen, die meer simpel zijn, en zwakkere schouders sterker kunnen maken, om mee te beginnen natuurlijk?

Probeer de Side raise, met licht gewicht te doen, dat is een goede oefening voor de middenkop van je schouder spier.

Overhead press is een goede oefening, blijf die gewoon uitvoeren.

Barbell front raise zou ik skippen, want je gebruikt de voorste kop van je schouder al bij de Overhead press  en bij een groot deel van je borst oefeningen.

Dan heb je nog de Reverse fly of Face pull voor de achterste kop van je schouder.

Er zijn nog een tal meer oefeningen, maar naar mijn mening zijn dit wel de meest voorkomende.

Voor uitvoering is het lastig te verwoorden, maar staan een legio video's op YouTube die je daar wel bij kunnen helpen ;)

Sluit me aan wat hier al word gezegd. Ik zit zelf met een tennisarm waar ik omheen moet trainen en gaat in principe prima, niet optimaal maar goed genoeg. Probeer anders de free weights oefeningen te vervangen door machines. Dus bijvoorbeeld ipv overhead press met DB/barbell een machine te pakken met dezelfde bewegingspatroon. Ik krijg DB/barbell ook moeilijk omhoog met schouders maar machine zit ik gewoon op mijn normale gewicht. Side raises idem ipv met dumbells probeer ze eens met kabels te trainen. Zoals met elke blessure zou ik het gewicht droppen en focussen op time under tension en de oefening gecontroleerd uitvoeren.

Allemaal zeer goede tips. Wat ik zelf doe bij shoulder press is de hoek van uitvoering te veranderen van 90° naar op zijn minst 60° a 45° en liefst laatste. Dus bovenarmen niet in het verlengde op een lijn van 90° met de schouders. Dit is veel vriendelijker voor het schoudergewricht. Dit helpt echt want heb zelf ook een schouderblessure. Punt van pijn bij mij is uiteinde sleutelbeen aan voorste schouderkop. Heb deze tip van Jeff Cavaleire van athlean x. Vermijd zeker neck press want dat is nefast voor shoulder issues.

Op 3/16/2022 at 19:14 zei Jason:

Dankjewel!

Ik heb eergisteren voor het eerst in een lange tijd.

Ik moet toch eerlijk zeggen dat dit wel erg pittig was..

Ik probeerde eerst de military press, zonder gewichten met de barbell.

Dat ging al aardig zwaar, kon nog niet beginnen gewichten erop te zetten.

Daarna ging ik beginnen met de ''Barbell front raise'' En hier ging het naar mijn gevoel mis.

Het lukte amper om zonder gewichten de barbell omhoog te krijgen,

en dit na ongeveer 3 sets te doen, begonnen mijn hand/arm spieren raar te gedragen.

Ik kon soms geen vuist maken, want mn middelvinger spier kon ik niet meer gebogen krijgen,

en mn voorarm kreeg ik kleine krampjes. Denk dus zelf dat ik het verkeerd heb gedaan.

Zijn er enkele tips om schouders te trainen, die meer simpel zijn, en zwakkere schouders sterker kunnen maken, om mee te beginnen natuurlijk?

Je kunt in plaats van barbell front raise ook dumbell front raise doen, dan kan je namelijk met lichtere gewichten beginnen en meer herhalingen om sterker te worden in het begin.