Advertentie:

Sign in to follow this  
Fit

Aantal voordelen van BCAA's

Recommended Posts

BCAA's zouden een aantal handige werkingen hebben op ons lichaam namelijk:

1) Sneller spierherstel

2) Meer uithoudingsvermogen

3) Stimulatie van proteine synthese

4) Stimulatie van vetverbranding

5) Verbetering van het imuunsysteem

6) Anti-catabolische effecten

In welke voeding zitten BCAA's?

BCAA's zitten voornamelijk in zuivel producten en rood vlees. Ook kunnen er in sommige proteine rijke producten ook BCAA's zitten.

Wanneer kun je BCAA's gebruiken?

Tijdens of voor de training, om spierafbraak tegen te gaan.

http://www.droogtrainen.nl/6-voordelen-van-bcaa-inname-tijdens-training/

Advertentie:

Met deze heb ik een beetje moeite. Eigenlijk heb ik nog nooit een positieve studie gezien over BCAA's. Eerder negatieve. Sorry daarvoor. Het zou een neurotransmitter remmend effect hebben. Dus lager dopamine en serotonine. Zelfs als alle 6 punten hierboven moesten kloppen, dan ben je nog beter af met een ordinair proteinesupplement. Alleen al vanwege de prijs. Whey bevat de hoogste concentratie BCAA's. Zie hieronder een vergelijkende tabel die ik van de Suppversity.blogspot gepikt heb. Je kan dus beter bij je dagelijkse whey blijven.

a.png

Ik zou ook niet je whey vervangen voor BCAA's, zie BCAA's meer als extra voor de training of tijdens de training.

Ook een optie idd, enkel BCAA's in misschien beter voor het budget :), neemt niet weg dat whey beter zal zijn.

Bcaa = bcaa of je het nou uit whey, kip of een bcaa supplement haalt het is hetzelfde. Overigens is de dominante factor daarin het aminozuur leucine. Er is verder niks positiefs of negatiefs aan, je hebt ze gewoon nodig voor optimale eiwitsynthese maar voldoende is voldoende. Het is niet lastig om genoeg bcaa's binnen te krijgen als je voldoende proteïne eet per dag. Bcaa's zijn leucine, isoleucine en valine. Als je nou op dat etiket hierboven kijkt zie je dat het bijv al in je whey zit maar ook gewoon in je biefstuk of kip. Dus er is geen "in plaats van" een supplement heeft ze gewoon geïsoleerd.

Het is dus gewoon overbodig maar je kan er ook geen buil aan vallen.

Edited by pescatore

whey of bcaa 

whey bevat eiwiten, eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en in whey vind je dus ook uiteraard leucine valine en iso-leucine en nog meer aminozuren 

bcaa zijn de drie bovengenoemde aminuzuren en verder niks veel anders 

dus wanneer je whey neemt krijg je een veel uitgebreider 'aminoprofiel' binnen dan wanneer je bcaa neemt 

bcaa zou ik niet als enige post workout suplemment gebruiken eerder als pre of intra want bcaas zijn snel opneembaar 

met whey krijg je meer verschillende soorten aminozuren binnen waar spieropbouw meer aan heeft dan enkel 3 soorten aminozuren 

daarnaast zijn bcaas snel opneembaar terwijl whey je over een langere periode voorziet van de nodige bouwstoffen 

• Upvote 1

Spieropbouw en bcaa staan in direct verband. Eiwitten hebben talloze functies maar als het om eiwitsynthese gaat dan kun je ipv whey ook bcaa nemen als je diet twee als enige opties ziet en de dosis hetzelfde is. Het is dus niet "beter". Wat is er beter aan whey dan, leg mee eens uit wat je met die andere eiwitten gaan doen die beter zijn voor spieropbouw. Ben benieuwd. 

Daarnaast heb je te maken met proteolyse. Dus eiwitten die je consumeert na je training (of elk ander moment) die gaan niet direct naar je spieren ofzo. Je lichaam breekt eiwitten af in losse amino's en gaat van die verzameling losse amino's weer eiwitten bouwen die het nodig heeft. Je zou dus de rest van je eiwitten prima kunnen spiken met losse bcaa's als je daar een tekort aan hebt. 

Uberhaubt is een postworkout supplement al discutabel, althans wat versta je onder "post-workout"? Er wordt erg veel geroepen over zaken die niet heel complex zijn. http://muscleandsportsscience.com/the-sense-and-non-sense-of-pre-and-post-workout-nutrition/

Edited by pescatore

Het verschil tussen whey en bcaa's? Whey zorgt voor een maximale insuline piek post workout. Bcaa's doen dat niet. Insuline heeft dan een anabole werking en zorgt voor een grotere aminozuren influx in de spieren. Vraag me niet waarom whey dit doet. Dat weet ik niet en ik denk dat niemand dit op dit moment weet.

Ik ben niet zeker wat je met het artikel in de link wil aantonen maar daar word toch ook geadviseerd om whey te consumeren post workout. Echter een paar punten in de conclusie vind ik discutabel. Namelijk post workout proteine synthese van 48u en al of niet koolhydraten consumeren.

After this lengthy review we can make a few firm conclusions in regard to pre- and postworkout nutrition. We have established there is an anabolic window that is created by exercise that lasts up to 48h during which a synergistic effect with high protein feeding, resulting in muscle accrual, is attained. The most optimal synergism between protein feeding and exercise is obtained during the smaller window of 1h prior to, and <2h after the workout. Because of the importance of training in a fed state to support muscle protein synthesis, and the increased requirement for nutrients during this tight window, it is strongly advised to feed both prior to and after a workout. The pre-workout meal can be either a full solid form mixed meal high in protein, or a high quality protein shake. In this particular case the rate of digestibility is less relevant. The post-workout meal is preferably a liquid meal containing a high content of whey protein (~30g) that is ingested immediately after or even near the end of the workout. Both meals can, but do not necessarily need to contain carbohydrates and it is wise not to exaggerate in the dose of carbohydrates, and select the source wisely, with a greater preference for more lower glycemic carbohydrates as the dose increases.  Some fat can be included in the meal, but it is probably wise to steer clear of high fat meals during this window.

Maximale inslinepiek? Wat is een maximale insulinepiek? Insuline na je training heeft wel wat voordelen als het neerkomt op eiwitsynthese (dat is wat anders dan een anabole respons) maar zal bij bcaa vrijwel hetzelfde zijn naar gelang hoeveelheid. Het is niet zo dat andere eiwitten opeens een andere insuline respons hebben. Is overigens niet handig dat te zoeken door inname van eiwitten, je kan beter een whey shake met melk nemen. Suikers in de melk zijn al zat hiervoor. Het gaat maar om een hele geringe hoeveelheid, dus bijv druivensuiker na je training nemen dat erg populair is is totale overkill.

Ik zal overigens niet meer posten. Mss in de toekomst als er wat meer leden zijn die wellicht daadwerkelijk iets te melden hebben. Niet vervelend bedoelt overigens. Het is nu vooral heel veel maar wat roepen en proberen termen te gebruiken die totaal verkeerd begrepen worden en eigenlijk beter in Jip en Janneke taal besproken kunnen worden. Als je iets inhoudelijks zegt wordt het meteen persoonlijk opgevat. Combinatie die me niet zo bevalt dus succes met het forum mannen.

Edited by pescatore

Niemand vat het hier persoonlijk op? Volgens mij is dat iets wat je jezelf aan praat , maar goed je moet zelf weten misschien zien we je later nog eens. 

Hoi pescatore,

jammer dat je weggaat . Ook tegenspraak is leerzaam, alleen zou ik graag eens een bericht van jou willen zien wat geen tegenspraak is maar iets waar wat wij nog niet kennen en leerzaam is. Net zo goed dat jij reageerd mogen wij ook terug reageren met onderbouwing toch?

Maargoed alles is vrijblijvend en niks is verplicht toch. 

Succes met alles,

greetz dave

Hoi Pescatore, er is wel degelijk een verschil in insuline respons tussen verschillende eiwitten. Hier zijn al studies naar verricht. Dit is er 1 van. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20614926

Whey is superieur aan andere eiwitten. Gecombineerd met de suikers in melk veroorzaakt dit een maximale insuline respons. De reden hiervoor is dat whey een maximale toename veroorzaakt van een peptide dat geproduceerd wordt in de darmwand(glucose-dependent insolinotropic peptide) GIP. Deze versterkt het door de glucose veroorzaakte produktie van insuline in de pancreas. Ook de opname van glucose wordt hierdoor verhoogt.

Wat de anabole respons van insuline betreft. Verhoogde insuline niveaus zouden verantwoordelijk zijn voor een verhoogd anti-catabool effect in de spieren. Het verkleint dus de afbraak van spiereiwitten(wat jij proteolyse noemt). Proteine synthese (opbouw) en proteine afbraak zijn 2 tegengestelde krachten. Het netto verschil tussen deze 2 behoort positief te zijn in het voordeel van proteine synthese wil men spiermassa winnen. Op die manier kan je zeggen dat insuline een anabole werking heeft. Trouwens, pro bodybuilders injecteren zich met insuline om deze reden. Het verlengt hun post workout proteine synthese. Daardoor kunnen ze meerdere rustdagen inlassen tussen het trainen van dezelfde spiergroep.

• Upvote 2

Trouwens, pro bodybuilders injecteren zich met insuline om deze reden. Het verlengt hun post workout proteine synthese. Daardoor kunnen ze meerdere rustdagen inlassen tussen het trainen van dezelfde spiergroep.

Wanneer je kijkt naar de werking van insuline an sich is dit het meest anabole product dat er is. Zou je misschien de donkere tekst kunnen toelichten. Ik ben er benieuwd hoe je hiertoe gekomen bent. Met name het verlengen van de post workout proteine synthese...

Een goeie vraag. Ik heb deze uitspraak eens tegengekomen in een Engelstalig artikel. Als ik me niet vergis ging het over high frequency training. Er werd in verteld dat je als natural je niet mocht laten misleiden door een trainingsschema van een pro bodybuilder en het zomaar te kopieren. Dikwijls trainen die elke spiergroep slechts eenmaal per week. Dit kan alleen als je proteine synthese het zolang volhoud. Bij een beginnende natural duurt dit slechts 48u en een ervaren natural 28u. Er werd vermeld dat pro bodybuilders zo'n lange recuperatietijden bewerkstelligen door oa injecteren van Insuline. Als ik het artikel terug vind zal ik het hier posten.

Mogelijk speelt de combinatie met AAS een rol. Voor zover ik het begrijp promoten die allemaal proteine synthese.

Gelukkig heb ik het artikel eerst gelezen. Scheelt een hele lap tekst. Mijn vraag was namelijk je wat onder "post workout proteine synthese" verstaat, maar ik snap het nu. Een langere anabole toestand na het trainen. Ik las het als het verlengen van de trainingsprikkel. Dit kan inderdaad met anabolica bereikt worden. Anabolica versnellen de anabole processen, wat resulteert in een sneller herstel maar ook een beter herstel. Daarnaast zorgen de circulerende verhoogde hormonen natuurlijk voor een grotere en langere anabole toestand. 

Je wil een zo groot mogelijke prikkel tijdens de training en deze zo snel mogelijk herhalen na volledige supercompensatie, dus hoe eerder en sneller herstel, hoe eerder er weer getraind kan worden, hoe meer trainingen per tijdsbestek.  Aan de andere kant, kan je het ook zien als ik profiteer van het langer opbouwende vermogen waardoor ik minder vaak hoef te trainen. De vraag is dan nu, wat is beter? Welke manier levert netto het meeste op? 

Toch ben ik  voorstander van een hogere trainingsfrequency, of je nu natural bent of aan de anabolen. Wel met een lager volume. Kijk maar naar dit experiment dewelke gedaan werd onder Noorse powerlifters. Ze deden elke lift 1 a 2 keer per week. 6 dagen trainen bleek nog beter. Ik vermoed toch dat deze jongens niet zonder spierversterkende middelen trainen. http://www.strengtheory.com/high-frequency-training-for-a-bigger-total-research-on-highly-trained-norwegian-powerlifters/

Mee eens. 2 tot 3 maal per week de juiste belasting in combinatie met voldoende rust en voeding. Dat geldt zowel voor iemand die naturel traint of iemand die anabolica gebruikt. Je wil zo veel mogelijk trainen en daarvan zo snel mogelijk optimaal hersteld zijn.

Dat is juist de heilige graal! Wat heeft invloed op mijn training waardoor ik maximaal kan trainen voor mijn doel en wat heeft invloed om zo snel mogelijk te herstellen met maximale resultaten. De supplementen industrie speelt hier dus heel graag en goed op in.