Advertentie:

Sign in to follow this  
Joop0987

Is teveel sporten voor puber gevaarlijk?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik ben een trotse vader van een zoon van 14 jaar oud. Dat is ook eigenlijk de reden waarom ik mij heb aangemeld op dit forum. In mijn tijd was je een soort van natuurlijk gespierd en waren er maar weinig zogenaamde bodybuilder lijven. Echter is dat tegenwoordig een compleet ander verhaal. Niet dat ik er iets op tegen heb hoor! Alleen ben ik van mening dat het niet goed is voor een kind om op zo'n jonge leeftijd zoveel in de sportschool te zitten. In het begin hebben wij het toegejuicht, echter wordt hij nu steeds serieuzer en begint hij ook al op zijn voeding te passen. Wij zijn bang dat hij later spijt krijgt, omdat zijn lijf nu groeit en de kans groter is dat hij op latere leeftijd daardoor makkelijker dik wordt.

 

Mijn vraag is of er ook meer ouders zijn met dezelfde uitdaging of misschien heeft iemand goede tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Krachttraining en goede voeding is nooit slecht voor je, ook niet als je pas 14 bent.

Als hij nu leert wat een reële calorie intake is en dit leert toepassen op zijn lichaam, is de kans op overgewicht juist veel minder (zo lijkt mij). Ik heb sinds ik train meer geleerd over voeding dan in de 40 jaar er voor.

 

Wat bedoel je precies met "zoveel in de sportschool?". Zolang hij de spiergroepen, voldoende (en onder begeleiding) traint is het goed. Over-trainen en blessures krijgen hierdoor, dat is dan wel weer teveel. Dan moet je echter wel weten waar hij zich mee bezig houd; 3 tot max 4 dagen in een split training kan een prima schema zijn. 5x Full body is echt teveel van het goede. (om snel iets te roepen).


Zorg wel dat zijn visie helder blijft en hij zich niet gek laat maken door alle onzin die verspreid word. Breed worden gebeurd niet vanzelf, ook niet met BCAA's of whatever onzinnig supplement er via de socials verspreid word.


Daarentegen, laat jezelf ook niet gek maken door alle onzin die er verspreid word B|

 

Persoonlijk zou ik graag hebben dat mijn zoon begeleiding krijgt op die leeftijd, zodat er goed op de uitvoering en zijn lichaam word gelet.
wat ik zou doen; raak betrokken, stimuleer zijn passie en leer hem dat socials zo scheef zijn als maar kan mbt body image en realistische doelen. 
Wie weet, misschien doe je binnenkort zelf mee en worden jullie samen sterk en breed! BB is erg verslavend :D (zoals je merkt bij je zoon)

 

bron: https://www.fit.nl/krachttraining/krachttraining-jongeren

Edited by Bart.BB
bron toegevoegd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • En de nachten ook😴 haha Gefeliciteerd man!  
    • Wat scato al zegt probeer te kijken naar een upper lower split 4x per week. Verder is 4 oefeningen met elk 4 setjes teveel voor 1 spiergroep. Meer dan 12 setjes per workout is volgens diverse studies (zeker voor natty's) teveel en wordt ook wel junkvolume genoemd. Even een kanttekening: 4 oefeningen voor rug en benen is prima omdat dit een spiergroep is die uit meerdere spieren bestaat (kuiten,hamstring,quads bijvoorbeeld). Ik doel echt op 4 oefeningen voor bijvoorbeeld de borst is overkill en als je 16 setjes voor borst kan doen vraag ik me toch echt af met wat voor intensiteit je traint.   Kort voorbeeld schema voor upper/lower split   Upper 1: Pulls ups 1 rep van failure af bench press 6-10 reps Bent over rows 6-10 reps Machine chest press 10-15 reps Dumbell side raises 15-20 reps Tricep oefening   Upper 2 Incline bench press 10-15 V bar lat pulldown 12-15 Seated cable rows 12-15 Cable flyes 15-20 Cable side raises paused 15-20 Tricep oefening    Lower 1 Squats 6-8 Leg press 10-15 Lying leg curls 12-15 Calves oefening Glutes oefening Bicep oefening   Lower 2 Romanian deadlifts 6-10 Hack squats 12-15 Seated leg curls 12-15 Leg extensions 15-20 Kuit oefening Bicep oefening          
    • Hetzelfde voor mij! Net vader geworden dus de dagen zijn zwaar 🤣
  • Sponsors