Advertentie:

Sign in to follow this  
Gdberghuis

Intermittent fasting en suikerziekte

Recommended Posts

Goedeavond,

 

Ik heb problemen met het vasten. Ik probeer alles te eten tussen half 2 en half 10. Nu zit ik met het probleem dat ik diabetes heb. Als ik s'ochtends wakker wordt zit ik al tegen een lage bloedsuiker aan. Als ik wil wandelen (wat nodig is voor afvallen en alleen tijd in de ochtend) moet ik meeste dagen wat eten. Nu ben ik al bij

vraag 1) ga ik ervanuit dat een 100 kcal geen probleem is met intermittent fasting of verstoord dit het proces al?

 

Nu wil ik het liefst om half 2 iets kleins eten en dan bijna al mijn kcal tussen 5 en 9 uur omdat ik dan helemaal los kan gaan met eten. Dit voorkomt ook dat ik lage bloedsuikers krijg in de middag (meestal)

 

Vraag 2) is dit slecht om bijna 75% van je calorieën inname op een dag rond de avond te doen of moet ik dit beter verspreiden voor vet verlies/spieren behouden etc.

 

Dit is mijn eerste keer droogtrainen en ik moet zeggen diabetes is echt makkelijk om mee te leven. Ik ga niet lopen zeiken als er vrienden zijn van mij die kanker hebben. Diabetes is echt prima te doen alleen nu met diëten is het echt lastig. Ik zit zo vaak op mijn max calorieën en dan kom ik opeens laag te zitten met bloedsuiker om 10 uur. Dan MOET ik dus eroverheen gaan en suiker nemen en meestal is dat ook al snel 200kcal erboven.

 

Vraag 3) stel ik ga eroverheen of ik kom snachts met een lage bloedsuiker. Moet ik die kcal van snachts dan de volgende dag er al afhalen? Laten we zeggen ik kom om 4 uur snachts laag te zitten en moet 200kcal innemen. Mag ik dan de volgende dag -200kcal aanhouden of moet ik dan gewoon verder gaan met normale kcal inname?

 

Dit gebeurt me namelijk echt nog wel 2 keer in de week dat ik eroverheen moet gaan en als ik een slechte week heb wel 4 of 5x. Soms is het met veel bewegen en voeding of beweging aanpassen niet te voorkomen.

 

Alvast bedankt !

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Waarom zou je door middel van intermittent fasting willen cutten? Er is geen enkel type dieet dat aangetoond beter werkt dan het andere dieet, behalve... bij diabetes. Hier is het namelijk van belang op je bloedsuiker te letten. Daarnaast hoor ik veel mensen met diabetes die baat hebben bij koolhydraatarm (en dan echt heel arm) dieet.

 

Anyways. ik zou daarin toch meer 'naar mijn lichaam luisteren'. Normaal vind ik dat een vreselijke uitspraak, maar ja, met diabetes lijkt het me best om te eten zodat je bloedsuiker goed blijft. Met andere woorden; ken je macro's, je kcalbehoefte etc, en eet door de dag heen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe soms ook aan intermittent fasting na een periode van feestdagen. Zoals hierboven gesteld is het geen beter dieet dan een ander maar voor mij is het een manier om kcal te minderen waar ik me kan aan houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ermee begonnen omdat het fijn is. Ik vast liever de eerste uren van de dag om vervolgens de laatste uren te eten. Ik lees veel dat cardio (wandelen) het beste helpt op een lege maag. En als ik dan persee iets moet eten in de ochtend voordat ik ga wandelen vind ik dat best klote want dan is het dus niet meer op een lege maag.

 

En voor de duidelijkheid het maakt dus niet uit dat ik soms nog 900kcal rond 9-half 10 eet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi!

Uiteindelijk gaat het om 'meer verbranden dan je binnenkrijgt'. Het tijdstip van consumeren maakt niet uit. Kijk naar het weekgemiddelde en je zou moeten afvallen. Verder is er geen 'data' die aantoont dat 'fasted cardio'  significant beter is dan niet fasted. Het is een persoonlijke voorkeur, net zoals 'vasten' geen wondermiddel is maar een manier om kcal inname te beperken. Uiteindelijk wil je in een kcal-deficit zijn. Hoe je dit bereikt is volledig naar eigen wensen in te vullen.

Succes

Kijk eens naar Bio Layne
https://www.youtube.com/watch?v=OBjY9Zir8AM 
https://www.nature.com/articles/s41366-021-00993-1.pdf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Aleksius zegt; Zolang je in een calorietekort zit, zul je afvallen. Of je nu in de ochtend 900kcal eet, of in de avond, dat maakt niet uit.

Wat ik me wel kan voorstellen is - zoals Peter zegt - dat het makkelijker vol te houden is om op die manier minder calorieën te eten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dan weet ik genoeg bedankt voor de duidelijke reacties. Fasting is echt niks voor diabetes patienten ik ben in 1 week tijd met warme weer thuis gaan sporten in de tuin en ik ben 2x flauwgevallen vanwege lage bloedsuiker. Ik had op 1 dag zelfs maar 1x insuline nodig met 150+ koolhydraten. Het zou mogelijk moeten zijn maar het is echt te lastig voor nu.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • En de nachten ook😴 haha Gefeliciteerd man!  
    • Wat scato al zegt probeer te kijken naar een upper lower split 4x per week. Verder is 4 oefeningen met elk 4 setjes teveel voor 1 spiergroep. Meer dan 12 setjes per workout is volgens diverse studies (zeker voor natty's) teveel en wordt ook wel junkvolume genoemd. Even een kanttekening: 4 oefeningen voor rug en benen is prima omdat dit een spiergroep is die uit meerdere spieren bestaat (kuiten,hamstring,quads bijvoorbeeld). Ik doel echt op 4 oefeningen voor bijvoorbeeld de borst is overkill en als je 16 setjes voor borst kan doen vraag ik me toch echt af met wat voor intensiteit je traint.   Kort voorbeeld schema voor upper/lower split   Upper 1: Pulls ups 1 rep van failure af bench press 6-10 reps Bent over rows 6-10 reps Machine chest press 10-15 reps Dumbell side raises 15-20 reps Tricep oefening   Upper 2 Incline bench press 10-15 V bar lat pulldown 12-15 Seated cable rows 12-15 Cable flyes 15-20 Cable side raises paused 15-20 Tricep oefening    Lower 1 Squats 6-8 Leg press 10-15 Lying leg curls 12-15 Calves oefening Glutes oefening Bicep oefening   Lower 2 Romanian deadlifts 6-10 Hack squats 12-15 Seated leg curls 12-15 Leg extensions 15-20 Kuit oefening Bicep oefening          
    • Hetzelfde voor mij! Net vader geworden dus de dagen zijn zwaar 🤣
  • Sponsors