Advertentie:

Sign in to follow this  
Fit

Rode en witte spiervezels

Recommended Posts

Rode en witte spiervezels

Een duursporter en een bodybuilder hebben allebei sterk getrainde spieren, toch zien deze er van allebei heel anders uit. Waar heeft dit mee te maken? Dit heeft vooral te maken met het soort spiervezel deze mensen getraind hebben. Met het verhaal dat ik je nu ga vertellen met je rekening houden dat elk lichaam natuurlijk van elkaar kan verschillen. De duursporter heeft relatief veel rode spiervezels dit kan genetisch bepaald zijn, terwijl de bodybuilder juist de meeste witte spiervezels heeft. Daarbij kan het ook nog eens zijn dat de ene spier een andere verhouding spiervezels heeft dan de andere spier. Zo kan je borst spier bijvoorbeeld een verhouding hebben van 30 rood en 70 wit, terwijl je kuiten dan precies het tegenovergestelde hebben namelijk 70 rood en 30 wit.

Wanneer je dus denkt wanneer je je spiergroep die het meest achterloopt het eerste traint om de meeste spiergroei te hebben wil dit dus niet altijd helpen, sommige spiergroepen kan het zijn dat je dus te weinig witte vezels hebt om makkelijk te groeien.

Over de rode spiervezels:

De rode spiervezel heet ook wel de Slow Twitch spiervezel omdat deze traag op gang komen. Deze spiervezel komt voornamelijk voor onder de duursporters. Deze spiervezel word de rode spiervezel genoemd omdat hij rood kleurt als hij in aanraking komt met een bepaalde stof. Het trainen van de rode spiervezel moet worden uitgevoerd in het zuurstofsysteem en zorgt wel voor een toename van mitochondrieën, dit zorgt echter niet voor het groeien van de spier want alleen de witte spiervezels kunnen hypertrofiëren.

Over de witte spiervezels:

De witte spiervezel heet ook wel de Fast Twitch, dit komt voornamelijk door zijn explosieve kracht. Een bodybuilder heeft veel meer wit spiervezel in zijn lichaam zitten dan een duursporter, waardoor hij voor toename van spiermassa kan trainen met het resultaat dat hij ook echt groeit. De training vindt voornamelijk plaats in de fosfaatpoel en ook in het melkzuursysteem.

Rode vezels trainen door witte vezels te trainen?

Als de witte spiervezels worden getraind, worden ook de rode spiervezels getraind, maar niet andersom. Als je in de training vooral gebruik gaat maken van de witte spiervezels (dus met gewichtstraining op een hoge intensiteit), moet je deze spiervezels opwarmen door bijvoorbeeld het uitvoeren van dezelfde oefening op een lagere intensiteit).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hey gozer, welkom!

      Eigenlijk maakt het niets uit wat jij met de spiergroep doet, een preacher curl met de machine of een preacher curl met een halter. Waar het om gaat, is hoe die voelt bij jou! Als die spier die jij wil trainen mega hard in de fik staat en je er een hele dikke pomp van krijgt, is dat perfect! Dan is dat veeeeel beter voor spiergroei dan de oefening doen die jij denkt dat beter zou zijn, simpelweg omdat iemand anders dat zei tegen je. If you can't feel it, it is not working!

      Verder: Doe je cardio NA je krachttraining. Maximaal effect van je krachttraining EN je cardiotraining.

       
    • Natuurlijk zal je ook groeien met machines. Zaak is voor elke spiergroep één machine/oefening uit te kiezen en daar je 3 sets mee af te werken. Je rep range zit goed, 12 herhalingen is prima voor spiergroei. Meestal zit er een pictogram bij de machines zodat je weet welke spiergroep je traint. Probeer zo veel mogelijk samengestelde oefeningen te doen, wordt ook wel compound oefeningen genoemd, waar dat je meerdere spiergroepen tegelijk mee aanspreekt. Soorten compound oefeningen kan je googelen maar voorbeelden zijn bench press, shoulder press, lat pul down enzovoort. Voor de goede uitvoering/ techniek kan je op you tube terecht. Laat je niet gek maken van onzekerheid voor de losse gewichten, dumbells. Begin klein en geef je ogen de kost. Voordelen van losse gewichten is dat je niet in een vaste bewegingsgroef zit, zoals bij machines, en dikwijls is je bewegingsbaan wat groter met dumbells. Een ander voordeel van dumbells is dat je stabilisatoren ook aan het werk gezet worden.   Veel succes
    • Hey allemaal!    Ik ben dus nieuw hier! Mijn naam is Patrick, ik ben 23 jaar jong en ben sinds kort lid van de sportschool!    Het afgelopen jaar ben ik druk bezig geweest met diëten / voeding waardoor ik 24 kilo ben afgevallen (van 115 kg naar 91 kg op dit moment.)  Dit is voor mij al een hele prestatie en heb hier op volgend besloten dus ook lid te worden bij een sportschool, om zo ook wat meer spieren / gespierder te worden.    Dit doe ik nu een 2 / 3 weken, echter heb ik eigenlijk geen idee wat ik allemaal doe, dus heb ook gelijk een vraag voor hier.   Als ik naar de sportschool ga doe ik voornamelijk dit:   - 20 min fietsen, ongeveer 9 km, 80 tot 100 rpm.  Vervolgens ga ik naar allerlei standaard gewicht machines:  - Seated row, Chest press machine enzovoort(ik weet niet hoe de rest heet, sorry) eigenlijk alle 'standaard' machines bij de basic fit. (Hier snap ik tenminste de werking van)  (Ik doe 3 / 4 sets van 12 herhalingen op elk apparaat)  - Aansluitend loop ik nog 20 min 7km/u op de loopband met een helling van 5%. Ik ben geen renner dus ga voor dit snel wandelen.    Ik kom eigenlijk niet in de free weight zone, puur omdat ik daar nog te onzeker over ben / niet weet wat ik doe.    Nu dan eigenlijk de echte vraag: Zal ik wel groeien / sterker worden van de standaard apparaten. Heeft iemand tips welke standaard apparaten ik in welke volgorde kan gaan doen, of welke ik juist moet gaan doen (want die apparaten bevallen bij goed moet ik zeggen). Nu voelt het alsof ik maar wat doe..   Groeten, Fijne dag!    BeastSoon. 
  • Sponsors