Advertentie:

Sign in to follow this  
Fit

Rode en witte spiervezels

Recommended Posts

Rode en witte spiervezels

Een duursporter en een bodybuilder hebben allebei sterk getrainde spieren, toch zien deze er van allebei heel anders uit. Waar heeft dit mee te maken? Dit heeft vooral te maken met het soort spiervezel deze mensen getraind hebben. Met het verhaal dat ik je nu ga vertellen met je rekening houden dat elk lichaam natuurlijk van elkaar kan verschillen. De duursporter heeft relatief veel rode spiervezels dit kan genetisch bepaald zijn, terwijl de bodybuilder juist de meeste witte spiervezels heeft. Daarbij kan het ook nog eens zijn dat de ene spier een andere verhouding spiervezels heeft dan de andere spier. Zo kan je borst spier bijvoorbeeld een verhouding hebben van 30 rood en 70 wit, terwijl je kuiten dan precies het tegenovergestelde hebben namelijk 70 rood en 30 wit.

Wanneer je dus denkt wanneer je je spiergroep die het meest achterloopt het eerste traint om de meeste spiergroei te hebben wil dit dus niet altijd helpen, sommige spiergroepen kan het zijn dat je dus te weinig witte vezels hebt om makkelijk te groeien.

Over de rode spiervezels:

De rode spiervezel heet ook wel de Slow Twitch spiervezel omdat deze traag op gang komen. Deze spiervezel komt voornamelijk voor onder de duursporters. Deze spiervezel word de rode spiervezel genoemd omdat hij rood kleurt als hij in aanraking komt met een bepaalde stof. Het trainen van de rode spiervezel moet worden uitgevoerd in het zuurstofsysteem en zorgt wel voor een toename van mitochondrieën, dit zorgt echter niet voor het groeien van de spier want alleen de witte spiervezels kunnen hypertrofiëren.

Over de witte spiervezels:

De witte spiervezel heet ook wel de Fast Twitch, dit komt voornamelijk door zijn explosieve kracht. Een bodybuilder heeft veel meer wit spiervezel in zijn lichaam zitten dan een duursporter, waardoor hij voor toename van spiermassa kan trainen met het resultaat dat hij ook echt groeit. De training vindt voornamelijk plaats in de fosfaatpoel en ook in het melkzuursysteem.

Rode vezels trainen door witte vezels te trainen?

Als de witte spiervezels worden getraind, worden ook de rode spiervezels getraind, maar niet andersom. Als je in de training vooral gebruik gaat maken van de witte spiervezels (dus met gewichtstraining op een hoge intensiteit), moet je deze spiervezels opwarmen door bijvoorbeeld het uitvoeren van dezelfde oefening op een lagere intensiteit).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik werk zelf ook onregelmatige diensten als ik ochtenddienst heb neem ik brood mee en eet savonds warm Als ik middagdienst heb eet ik tussen de middag warm en neem savonds brood mee. Ok zou dus in jou geval tussen de middag voor het werk warm eten
    • Hallo,   Sinds kort heb ik een nieuw bijbaantje, als boodschappen bezorger bij de Abert Heijn.  Door het baantje werk ik een aantal dagen in de week van 14:00 tot 22:00 en ben ik onderweg op het moment van m'n dagelijkse avondmaaltijd. Ik prep m'n maaltijden omdat ik nu in de cut zit. Deze lijn trek ik graag door maar, hoe warm ik mijn eten nu op?  Tuurlijk kan ik bij willekeurige mensen aanbellen om te vragen of ik de magnetron mag gebruiken, het liefst meid ik dat.    Mijn vraag; Zijn er magnetrons langs de weg te vinden? Bij supermarkten, tankstations, etc? Of weet je betere alternatieven?>   Let me know!
    • Drijf het volume van de beenoefeningen zeker ook op zoals @Traveller040 zei. Enkel leg extension, leg curls en een leg press gaan toch te magertjes zijn voor een goede beenontwikkeling. Neem zeker squatten, romanian deadlift of gewone deadlifts en bijvoorbeeld lunges op in je schema. Laatste zijn compoundoefeningen en zijn algemeen gunstiger voor spierontwikkeling. Je hebt namelijk nogal veel isolatieoefeningen in je routine. Op zich niets mis mee maar ze nemen wel de bovenhand. Neem de verhouding minstens 2/3 compound en 1/3 isolatie in je trainingen.  
  • Sponsors