Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

3,4 vs 2,3 gr/kg proteine en vetverbranding

Recommended Posts

In totaal 48 mannen en vrouwen werden betrokken in deze studie. Ze werden verdeeld in ofwel een normale proteïne groep (NP) 2,3gr/kg of een hoge proteine groep (HP) 3,4gr/kg. NP deed gemiddeld 2,4 jaar aan krachttraining. Bij HP was dit 4,9 jaar. Beide groepen participeerden tijdens de interventie in een split body part routine. Bij beide groepen werd ongeveer dezelfde toename in vetvrije massa geconstateerd. Echter, het procentuele verlies in vet verschilde. Bij de NP groep was er een gemiddeld afname van -0,7%. Bij de HP groep was dit -2,4%.

Samengevat: een hogere proteineconsumptie in samenwerking met krachttraining is voordeliger om vet te verliezen.

Bron: http://www.jissn.com/content/12/S1/P37

• Upvote 2

Advertentie:

Interresant stukje, ben ook benieuwt naar de nadelen van langdurig hoge proteine inname eigenlijk.

Er word vermeld dat er geen gezondheidsproblemen werden vastgesteld bij die hoge eiwitinname. Echter, we weten niet hoelang de interventie duurde. Er zou een gedetailleerde versie volgen want dit was maar een inleiding.

Ja precies, maar ik neem aan dat ze geen studie hebben over bijvoorbeeld 20 jaar lang zulke doseringen :P

Is de inname van koolhydraten en vetten gelijk gebleven of staat dit niet in het onderzoek. Er wordt helemaal niks duidelijk wat de totale kCal inname was en hoe deze is verdeeld. Waren en de kCal tussen beide groepen gelijk verdeeld? Kwam de NP groep met 2,3 gram/kg wel aan hun kCal behoefte of kreeg de HP met hun inname niet meer dan hun onderhoud binnen? Zit het verschil misschien niet in de eiwitten maar in de totale kCal inname?

Is de inname van koolhydraten en vetten gelijk gebleven of staat dit niet in het onderzoek. Er wordt helemaal niks duidelijk wat de totale kCal inname was en hoe deze is verdeeld. Waren en de kCal tussen beide groepen gelijk verdeeld? Kwam de NP groep met 2,3 gram/kg wel aan hun kCal behoefte of kreeg de HP met hun inname niet meer dan hun onderhoud binnen? Zit het verschil misschien niet in de eiwitten maar in de totale kCal inname?

Wanneer HP hun kCal boven onderhoud zou zitten zou het verpercentage wel lastiger te verminderen zijn.

Dat lijkt me ook logisch, was ter illustratie. NP kan ook met 2,3 gram/kg ver boven onderhoud gegeten hebben en HP kan met 3,4 gram/kilo net een kleine surplus hebben. Zolang er geen Kcal gegeven is, kan je niet zeggen waardoor het vetverlies veroorzaakt is.

NP: 2,3 gram eiwit en 4 gram koolhydraat en 2 gram vet/kg

HP: 3,4 gram eiwit en 1 gram koolhydraten en 1 gram vet/kg

Geven allemaal heel andere waarden natuurlijk en andere uitkomsten.

Omdraaien kan ook, 8 gram KH per kg/gewicht geeft betere resultaten dan 2 gram voor de opbouw van droge spiermassa. Als bij de groep van 8 gram wel eiwitten geconsumeerd en vetten en bij de gram van 2 gram geen eiwitten en vetten, dan klopt het onderzoek niet.

Daarom misschien eerst het volledige rapport lezen, misschien komen we dan wel tot hele leuke en interessante nieuwe opvattingen en kennis.

Dat lijkt me ook logisch, was ter illustratie. NP kan ook met 2,3 gram/kg ver boven onderhoud gegeten hebben en HP kan met 3,4 gram/kilo net een kleine surplus hebben. Zolang er geen Kcal gegeven is, kan je niet zeggen waardoor het vetverlies veroorzaakt is.

NP: 2,3 gram eiwit en 4 gram koolhydraat en 2 gram vet/kg

HP: 3,4 gram eiwit en 1 gram koolhydraten en 1 gram vet/kg

Geven allemaal heel andere waarden natuurlijk en andere uitkomsten.

Omdraaien kan ook, 8 gram KH per kg/gewicht geeft betere resultaten dan 2 gram voor de opbouw van droge spiermassa. Als bij de groep van 8 gram wel eiwitten geconsumeerd en vetten en bij de gram van 2 gram geen eiwitten en vetten, dan klopt het onderzoek niet.

Daarom misschien eerst het volledige rapport lezen, misschien komen we dan wel tot hele leuke en interessante nieuwe opvattingen en kennis.

Ben ik met je eens, we wachten af waneer die er is !

Ik heb altijd mijn vragen bij dit soort studies. Hoe lang zijn ze geweest, is 48 mensen nou erg representatief. Begonnen ze allemaal op hetzelfde VP. Daarbij is voor spieropbouw tussen de 1,8gr en 2,2gr meer dan voldoende. Persoonlijk vind ik het altijd verloren geld om veel meer te gaan eten. Aangezien eiwitten een vrij prijzige bron van voeding is.