Advertentie:

Sign in to follow this  
Gdberghuis

Hulp met kcal/voedselinname met allergieën

Recommended Posts

Goedeavond,

Ik heb het hele jaar door serieuze klachten gehad en nu is er eindelijk iets uitgekomen namelijk: allergieën op tarwe, soja en pinda. Soja en pinda zijn makkelijk op te vangen al ga ik pindakaas enorm missen. Tarwe is echt al 2 jaar een groot onderdeel van mijn voedingsschema met: tonijn/kip wraps, brood 4-5 sneetjes, pannenkoeken, muesli, havermout, pindakaas, beschuit en ga zo maar even door.

Nu is mijn huid het probleem enorm veel irritatie en jeuk en dit moet weggaan. Huidkliniek en dermatoloog geeft aan beperkt zuivel te eten.

Nu zit ik dus met glutenvrije producten opgescheept dus brood en wraps is op te vangen en de rest helaas niet. Zuivel is gelimiteerd tot 400gr kwark per dag of 1 plak kaas.

Nu is het behalen van eiwitten geen enkel probleem zit altijd wel x2 lichaamsgewicht en ik eet op behoefte (+-2300kcal) en daar gaat het mis.

Hebben jullie tips hoe ik zonder pindakaas en tarwe aan mijn kcal kom. Ik kook al 2x per dag maar ik wil niet elke avond brood met kipfilet eten.

En misschien Voedingtips en gerechten? Ik zoek gerechten buiten het avondeten om want ik eet meestal al 2x kip met rijst op een dag of aardappelen in de avond met tonijn in de middag. Ik zoek variatie in mijn eten zonder dat het tarwe bevat. Ik had zelf al hamburgers in gedachte met glutenvrije bol.

En zijn dagelijks suikers slecht? Misschien kan ik ondanks dat ik al 2 jaar amper suiker eet Misschien toch elke dag 1 snee met hagelslag of chocopasta eten of zouden jullie dit niet adviseren?

Alvast bedankt 

Advertentie:

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik eet al jaren weinig of geen brood. Dit is gekomen na het lezen van het boek "De voedselzandloper". Doel is om datgene te eten met een lage glycemische index(trage suikers), of toch zoiets in die richting. Wat houd dit voor mij in? Havermout('s morgens), fruit(tussendoor), groenten en vis 's (middags, vooral Tonijn) en een liter melk aangevuld met proteïnen. 's Avonds eet ik gewoon wat de pot schaft. Ik kan mijn gewicht er goed mee op peil houden en het is iets wat ik kan volhouden. Bovendien is het laag in calorieën.  Toen ik er pas mee begon ben ik wel 15kg verloren.

Mijn groenteschotel bestaat uit een divers mengsel van rauwkost die je in de groenteafdeling kan vinden. Spinazie, witte kool, rode kool, rode biet, wortel, radijs, ui, selder, prei, andijvie, enz. Ik meng dit met een zelfgemaakte vinaigrette op basis van olijfolie.

Gelukkig leven we nu in 2022 en niet in 1990 waardoor je ongelooflijk veel keuze hebt in glutenvrije opties dan 30 jaar geleden. Je hebt van nagenoeg elk product (uitzonderingen daargelaten) glutenvrije opties. De AH heeft tegenwoordig zelfs op hun graanproducten logo met graan en kruis of streep erdoor. Deze zijn glutenvrij. Verder kan je kijken naar pasta wat gemaakt is met maismeel etc. Als je even op google zoekt vind je denk ik binnen een uur wel tientallen gerechten met glutenvrij. Er zijn ook webshops die alleen glutenvrije producten verkopen. Zoals ik al zei gelukkig leven we nu in 2022 en heb je veel opties. Gebruik het internet en je vind van alles. Succes