Advertentie:

ddh098

Ladies only gyms vallen toch echt onder discriminatie

Recommended Posts

Waarschijnlijk is dit onderwerp al meerdere keren besproken, maar ik wil hier toch even wat over kwijt.

Laat ik voorop stellen dat ik zeker niet tegen vrouwen of wat dan ook ben, het lijkt mij ook hartstikke vervelend om constant bekeken te worden tijdens het sporten.

Waar ik wel een probleem mee heb, is de manier waarop hier momenteel mee wordt omgegaan, dit gaat namelijk tegen alle normen en waarden, en zelfs tegen de grondwet in. 

Zelf sport ik bij Basic-Fit, waar de laatste tijd steeds meer zogenaamde "ladies only gyms" openen. Basic-Fit zelf geeft deze informatie niet, maar volgens externe bronnen hebben vrouwen bij Basic-Fit binnen Nederland de keuze uit ongeveer 225 sportscholen. Mannen daarentegen hebben de keuze uit ongeveer 218 sportscholen, het verschil is niet groot, maar het feit dat Basic-Fit mij vraagt om hetzelfde bedrag te betalen voor toegang tot minder sportscholen is natuurlijk al simpelweg niet meer eerlijk. 

Als we nog dieper willen gaan duiken we de wetboeken even in, specifiek de grondwet. We gaan hiervoor naar Titel VII.17 en beginnen bij Art. 1, als we hier lid b erbij pakken staat hier het volgende "direct onderscheid: indien een persoon op een andere wijze wordt behandeld dan een ander in een vergelijkbare situatie wordt, is of zou worden behandeld, op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat."

Nu valt het dikgedrukte deel waarschijnlijk al snel op, kortgezegd wordt hier verteld dat er in een vergelijkbare situatie geen onderscheid gemaakt mag worden tussen personen op basis van geslacht. Nou de vergelijkbare situatie is hier simpel, we willen namelijk naar de sportschool. Of je nu man of vrouw bent maakt voor deze situatie niet uit, er mag dus geen onderscheid gemaakt worden. 

Maar dan is de vraag natuurlijk nog, waarvoor geld deze wet dan? Hier wordt alleen verteld dat dit onder "direct onderscheid" valt. Maar wanneer mag dit nou niet?

Om deze vraag te beantwoorden bladeren we een stukje verder naar Art. 7 lid 1. Hierin staat namelijk het volgende "Onderscheid is verboden bij het aanbieden van of verlenen van toegang tot goederen of diensten en bij het sluiten, uitvoeren of beëindigen van overeenkomsten ter zake, alsmede bij het geven van loopbaanoriëntatie en advies of voorlichting over school- of beroepskeuze.... enz."

(Ik heb hier niet het volledige artikel geciteerd omdat je waarschijnlijk uit de tekst wel kan opmaken dat de rest in dit geval niet relevant is)

Om dit weer even kort neer te zetten, kortgezegd wordt hier verteld dat het verboden is onderscheid te maken tussen personen, waarvan we eerder hebben gelezen dat geslacht hieronder valt, bij het aanbieden of verlenen van toegang tot goederen en diensten.

En wat doen de sportscholen hier? Ze verlenen mannen geen toegang tot hun goederen en diensten omdat zij man zijn, er wordt dus duidelijk direct onderscheid gemaakt op basis van geslacht in een situatie die duidelijk in de wet vermeld staat waarbij dit dus niet mag. 

Voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen ladies only gyms. Ik vind het mooi dat ze een eigen plek hebben, maar tegelijkertijd ben ik ook voor gerechtigheid, en hoe het nu gaat is niet de juiste manier. De grondwet wordt nu massaal overtreden, en je hoort er niemand over. Dit geeft absoluut geen goed voorbeeld over ons rechtsysteem, de overheid moet hier samen met de sportscholen kijken naar wat de mogelijkheden zijn, of dit een ander abonnement is, een wijziging in de wet of wat dan ook. Maar dit kan zo niet verder.

Deel vooral je mening hierover, ik ben heel benieuwd hoe anderen hiernaar kijken.

Advertentie:

Ik merk op de sportschool dat sommige dames toch ook graag bekeken willen worden het T-shirt omhoog geknoopt dat heeft geen andere reden naar mijn idee van kijk mijn kont eens. 
natuurlijk heb ik daar geen moeite mee :D

ik kan me voorstellen als iemand wat onzeker is liever niet heeft dat er naar haar wordt gekeken en daarom naar een andere sportschool gaat.

De wet is niet makkelijk, je vergeet ook te vermelden in welk wetboek de artikelen staan. Google en ik komen er niet uit O.o

De grondwet is het iig niet. Ik zou zeggen Boek 7.. maar dan kloppen je quotes niet. Lastig lastig....

Maar als we toch met nummers gaan smijten...

"De privaatrechtelijke grondslag staat in het Burgerlijk Wetboek Boek 5. In artikel 5:1 staat dat eigendom het meest omvattende recht is dat iemand op een zaak kan hebben. Dat betekent onder meer dat de eigenaar van een pand bepaalt wie dat pand of het terrein van dat pand mag betreden en onder welke voorwaarden hij daar mag verblijven. De huurder van een pand heeft dezelfde zeggenschap op grond van het huurrecht. Eigenaar of huurder worden ook wel rechthebbende genoemd. Een rechthebbende is ook de zaakwaarnemer die bij afwezigheid van eigenaar of huurder geacht wordt voor zijn belangen op te komen. Hoewel een [iemand] zijn onderneming in de regel voor een ieder open stelt, neemt dat niet weg dat hij bevoegd blijft de toegang aan bepaalde personen te ontzeggen."

Hiermee is je hele post in 1 klapt teniet gedaan.

PS: Je zou bijna zeggen dat je gestudeerd moet hebben om de wet goed te interpreteren. :P

Is het discriminatie? Ja.

Is het eerlijk? Nee.

Ben ik geweigerd in een sportschool binnenliep "omdat ik eruit zag alsof ik iets gebruikte"? Ja. 

Is toen zomaar mijn abonnement geannuleerd zonder mijn weten? Jep.

Maar moet ik daar dan mee zitten? Nee. Want het is hun tekortkoming. Fuck die lul met zijn sportschool omdat ie jaloers is, sukkel haha.

Dus andere sportschool gekozen en klaar.

Er zal ALTIJD onderscheid gemaakt worden, dus je kunt er maar beter niks van vinden, want dat kost energie waar je niks mee kunt. ;)

Lekker trainen en aan jezelf werken!

Verder lekker schijt hebben haha.

• Upvote 1

1 minuut geleden zei Jeroen:

Duidelijke taal man, je hebt gelijk 

Ja toch?

Het zal er altijd zijn man. Net zoals dat hele gebeuren met Qatar. Iedereen valt over de zieke slavernij daar... (en dat is ook verschrikkelijk) maar iedereen koopt wel nog steeds Nikes xD

Daar zitten ook HEEL veel kinderhandjes aan.

Als je er niks aan kunt doen, lekker vergeten en doorleven. Niemand doet "lekker leven" voor jou! Dat moeten we zelf doen :)

Ik denk dat ladies-only sportscholen niet per se de oplossing zijn, maar de sfeer van een sportschool. Zo train ik zelf bij Max Gym & Fysio in Breda en is het een zeer kleine sportschool met een huiselijke sfeer. Bijna iedereen kent en elkaar en zo niet wordt iedereen met respect behandeld. 

Het is eigenlijk ook meer een gym gericht op krachttraining met speciale apparatuur zoals een hack squat en calibrated plates, heel chill! Doordat er niet op de massa wordt gericht, maar op de kwaliteit van de sportschool en het community gevoel voelt iedereen zich gerust in de gym. Ik neem zelf ook personal training bij de gym en wordt altijd op een fijne manier ondersteund. 

Mocht je een keer in de buurt van Breda zijn en hier een PT les willen om hetzelfde gevoel te ervaren neem dan zeker even een kijkje! Hierbij een link https://maxgymfysio.nl/gym/personal-trainer-breda/ voor de geïnteresseerden. Misschien zie ik jullie wel eens in de gym voorbij komen :)