Advertentie:



Sign in to follow this  
Fit

Hoeveel eiwitten heb je nodig als krachtsporter

Recommended Posts

Hoeveel gram eiwit je per dag moet eten zijn de meningen nogal over verdeeld. De meeste mensen zeggen tussen de 2 a 3 gram per KG lichaamsgewicht.

Maar uit onderzoek is het volgende gebleken:

Vanuit de wetenschap weten we dat ongeveer 1,7 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht optimaal is om spiermassa aan te maken. Alle extra grammen eiwitten die iemand inneemt kan je beter vervangen voor extra grammen complexe koolhydraten en onverzadigde vetten totdat het aantal benodigde kilocalorieën per dag is behaald.

Heeft het innemen van meer dan 1,7 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht veel nut?

Bij meer dan 2,4 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht is de maximale spieropbouw bereikt. Het heeft dus geen voordeel om meer dan 2,4 gram per kg lichaamsgewicht te nemen. Je kunt voor de rest dus beter complexe koolhydraten eten om meer aan te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Waarschijnlijk ligt de maximale behoefte aan eiwitten veel hoger dan hierboven vermeld. De onderzoeken die tot nu toe uitgevoerd zijn hebben zich steeds gefocust op 'proteine synthese'. Dit is het proces waarbij nieuwe spiereiwitten aangemaakt worden. Als ik me goed herinner was er in een onderzoek geen verschil in proteine synthese tussen een shake van 20g en 40g whey.

Er zijn echter aanwijzingen dat dat plafond veel hoger ligt wanneer de 'proteine afbraak' bekeken wordt. Ik kan het onderzoek niet direct vinden maar als ik me goed herinner was het proteinegehalte opgelopen tot 70g per consumtie. O.o

Dit is een belangrijk gegeven. Immers, de netto anabole respons = proteine synthese - proteine afbraak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben natuurlijk geen voedingsdeskundige. Zelf neem ik porties tussen de 20 en 30g proteine met tussenposen van 2 uur verdeeld over de dag. Behalve vlak na een training dan is het 40 a 50g. De maximale veilige dagelijkse inname voor een persoon van 80 kg is 285 to 365g. Zie ook http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gevonden. Hier wordt gesuggereerd dat er geen maximaal plafond bestaat wat betreft proteine inname. Bij een eerder onderzoek werd aangetoond dat een consumptie van 80% van de dagelijkse behoefte in 1 maaltijd een hogere anabole respons teweeg bracht dan dat deze hoeveelheid zou verdeeld worden gedurende de dag. Aangezien dat de netto anabole respons = proteine synthese - proteine afbraak leid dit tot de wetenschap dat proteine afbraak onderdrukt wordt bij een hogere proteine inname.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3595342/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gevonden. Hier wordt gesuggereerd dat er geen maximaal plafond bestaat wat betreft proteine inname. Bij een eerder onderzoek werd aangetoond dat een consumptie van 80% van de dagelijkse behoefte in 1 maaltijd een hogere anabole respons teweeg bracht dan dat deze hoeveelheid zou verdeeld worden gedurende de dag. Aangezien dat de netto anabole respons = proteine synthese - proteine afbraak leid dit tot de wetenschap dat proteine afbraak onderdrukt wordt bij een hogere proteine inname.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3595342/

Echter een 100g eiwit maaltijd is ook wat overdreven lijkt mij :)  Eet het liever gespreid over de dag, er valt veel te lezen over dat je lichaam maximaal 20-30 gram per 2 uur op neemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echter een 100g eiwit maaltijd is ook wat overdreven lijkt mij :)  Eet het liever gespreid over de dag, er valt veel te lezen over dat je lichaam maximaal 20-30 gram per 2 uur op neemt.

Vergis je niet. Dit is een weid verspreide mythe. Je kan heus veel meer opnemen dan dat. Google er maar eens op. Hier is er al vast 1. http://www.bodybuilding.com/fun/hst3.htm

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De opname van eiwitten wordt ook mede bepaald door anabole hormonen en dan niet de AAS, maar de hormonen die circuleren in het lichaam of deze nou komen van de lichaamseigen productie of met een beetje hulp. Daarbij moet niet vergeten worden dan wanneer je bijvoorbeeld 100 gram eiwitten eet, niet alle eiwitten worden opgenomen.

Dus als de vuistregel 2 gram per kg is en iemand weegt 100 kilo zou 200 gram per dag goed zijn, maar dan spreek je wel over 200 gram opgenomen eiwit en niet geconsumeerd eiwit. Hoeveel eiwit verloren gaat en opgenomen wordt is erg verschillend per persoon, afhankelijk van de enzymen, Ph-waardes, etc. Er zijn trucjes op de opname te optimaliseren, maar je zal nooit van de 100 gram eiwit in een maaltijd alle 100 gram ook opnemen. Zo is het ingredient bromelaine handig omdat dit zorgt voor een betere eiwitspiltsing en is Leucine verantwoordelijk voor de anabolic response. Dit zijn allemaal factoren die meespelen in de eiwit-opname. Een "veilige marge" inbouwen is dus niet zo onverstandig. En altijd "Meten is weten", je voeding, je lichaamsgewicht, je vetpercentage en de verschillen tussen de meetmomenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies , voeding zul je altijd moeten meten hoeveel je binnen krijgt dan weet je het precies. Dit was meer een handige studie die ik vond waar je toch wel een goede richtlijn in ziet dat tussen de 2 - 2.5 gram voldoende is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik sluit me aan bij Fit, ALLE combinaties zijn mogelijk! Kies wat voor JOU werkt!
    • Winstrol en Anavar zijn ook geen dingen die je helpen bij afvallen, Winstrol laat je droger LIJKEN omdat het water tussen je huid en je spieren verdwijnt. 

      En Anavar KAN inderdaad wat visceraal vet verbranden, maar dit weegt totaal niet op tegen eten onder je onderhoud en dus cutten zoals het hoort. Bodyfat verlagen doe je echt door je kcal te laten zakken.
      Tren-E kan best 12 of zelfs 14 weken hoor, is alleen omdat het een langere ester is, korte ester (Tren-A) 8 tot 10 weken inderdaad.
      Masteron zou ik altijd op 500 minimaal pakken, daaronder heb je maar weinig profijt van het echte uiterlijke effect wat het heeft. De beste dosis voor Masteron zou ik op 750 zetten.
      Met een cut zou ik Test ook niet zo hoog doen, 300 is dan meer dan zat, EN minder bijwerkingen

      Voor maximaal profijt van alles zou ik hieraan Proviron toevoegen op minimaal 50mg per dag, liever 100 zelfs. Proviron is ondergewaardeerd voor wat het doet  
    • Om de week injecteren is echt maximaal vanwege de opname tijd. Om de week heeft geen zin zoals @Shorty al aangeeft. Voor afvallen kun je een stack van test, tren, mast gebruiken. Het ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit: 600 test, 400 tren, 400 mast. 

      Test 12 weken
      Mast 12 weken
      Tren 10 weken

      Je kunt in plaats van tren ook kijken naar iets als clen of t3. Clen heeft voor sommige mensen wel wat vervelende bijwerkingen zoals hoofdpijn en trillende spieren, aangeraden word dus om laag te beginnen en langzaam op te bouwen. Hier zijn diverse schema' s voor te vinden.
  • Sponsors