Advertentie:

Scoopz

De verschillende spiervezels

Recommended Posts

De verschillende spiervezels

In een eerder artikel waarin de fysiologie en samenstelling van een spiervezel beschreven is, volgt nu een kort artikel over de verschillende spiervezels welke voorkomen in ons lichaam.

Het verschil in de spiervezels en de verdeling ervan geeft een verklaring waarom de ene persoon aanleg heeft voor duursport terwijl een andere persoon aanleg heeft voor enorme krachtsinspanningen of het ontwikkelen van meer spiermassa.

Laat ik maar meteen beginnen om te noemen dat er doorgaans drie verschillende spiervezels zijn, te weten:

·       Type I

·       Type IIa 

·       Type IIx

Deze spiervezels zijn verdeeld in een verhouding die genetisch bepaald is en een spier bevat altijd alle drie spiervezel types. De verhouding tussen de typen, is de bepalende factor voor aanleg voor de ene of de andere sport. Waarom iemand sterker is dan jij of waarom iemand sneller de halve marathon loopt.

Spiervezels zijn onder te verdelen op basis van kleur, rode en witte spiervezels en “twitch”, de slow twitch fibers en de fast twitch fibers.

Op basis van kleur kan met 2 typen onderscheiden, namelijk de rode en witte spiervezel. De rode kleur komt door de aanwezigheid van myoglobine. Myoglobine is een eiwit wat zich kan binden aan ijzer en zuurstof. Myoglobine transporteert het zuurstof naar de mitochondriën.

Hoe meer myoglobine een spiervezel bevat, hoe roder deze kleurt.

Rode spiervezels bevatten dus meer myoglobine wat resulteert in een grotere zuurstof opname. Daarmee is deze ook afhankelijk van de verbranding van zuurstof in de mitochondriën.

Witte spiervezels bevatten minder myoglobine en hebben daardoor minder zuurstof ter beschikking voor de verbranding. In plaats van zuurstof gebruiken witte spiervezels fosfaatsystemen en glycolyse voor hun energie.

 

Slow Twitch.

Onder de slow twich fibers (STF) verstaan we de Type I spiervezel. De eigenschap van Type 1 vezels is dat deze een langzame contractie hebben, weinig kracht leveren maar niet snel vermoeid raken.

Voor de energie zijn ze afhankelijk van aerobe verbranding, de verbranding van zuurstof. De STF bevatten daarom ook meer mitochondriën, meer myoglobine en hebben een betere capillair netwerk. Verder is er een geringe opslag van creatinefosfaten en glycogeen en een hoge opslag van triglyceriden (vetten). De STF hebben dunne spiervezels (minder kracht) en ook de motor-neuron is klein (minder spiervezels worden aangesproken bij een prikkel)

Fast Twitch.

De fast twitch fibers (FTF) zijn de Type II vezels. De Type II vezels kunnen verder verdeeld worden in Type IIa en Type IIx. Type II kenmerkt zich door een snelle contractie met veel kracht. FTF hebben een groter diameter van spiervezels (meer kracht) en een grote motor-neuron.

Type IIa.

Deze vezels heten ook wel “fast oxidative fibers” en bevatten veel myoglobine, hoewel minder dan Type 1. Ook bevatten ze veel mitochondriën en een goed capillair netwerk maar hebben een grote mogelijkheid om ATP te generen door middel van oxidatie en kunnen ATP zeer snel omzetten in energie. Type IIa hebben een snelle contractie en zijn matig tot redelijk bestand tegen uitputting.

Type IIx.

De Type IIx vezels worden ook “fast glycolytic fibers” genoemd. Type IIx bevatten weining myoglobine, weinig mitochondrien en grote glycogeen voorraden. De vezels zijn wit van kleur en kunnen ATP vormen uit anaerobe processen (zonder zuurstof) maar raken zeer snel vermoeid en gebruiken ATP in hoge mate met zeer snelle contractie.

Het grote verschil tussen Type IIa en Type IIx is dat Type IIx nagenoeg net zoveel kracht levert (iets meer) maar deze maximale kracht veel sneller kan leveren en bereiken.

 

Tot zover de verschillende spiervezels. Ik ben nog van plan om te kijken of ik de verschillen door een afbeelding visueel te maken.

 

Tot een volgende keer.

 

 

bewerkt door Scoopz
  • Upvote 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Bodylab 10% korting code

Weer leerzaam stuk, misschien nog leuk om er bij te zetten wat globaal het gemiddelde is tussen deze spiervezels.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Weer leerzaam stuk, misschien nog leuk om er bij te zetten wat globaal het gemiddelde is tussen deze spiervezels.

Inderdaad, ik ga op zoek of ik hier enige wetenschappelijke onderbouwing over kan vinden.

bewerkt door Scoopz

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat me nog steeds verbaasd is dat je een bepaald type spiervezels kan shiften naar een andere. Bij duurtraining gebeurt er een shift van fast twitch naar slow. Dit gebeurd ook bij normale fitness training. Het omgekeerde gebeurt ook wanneer je stopt met trainen. Dit kan gebruikt worden wanneer je op een plateau zit. Als ik me niet vergis zijn 12 dagen genoeg om er eventjes tussenuit te gaan. Immers als je terug aan de slag kan gaan met meer fast twitch vezels dan groei je beter.

Het kan ook anders. In een 5x3RM bench press protocol gedaan door Liu 3x per week gedurende 6 weken vertaalde in een shift van de type llx vezels naar lla. Type lla nam toe van 44.9% naar 66.7% en verminderde de type llx vezels van 33.4% naar 19.5%. Type l bleef onveranderd.

In een tweede groep werden speed days ingelast gedurende de week. Dit was oa bench press throws aan 30% van 1RM en plyometrics. Type lla vezels namen toe van 47.7% naar 62.7% zonder afname in type llx. Echter de slow twitch type l vezels verminderden van 18.2% naar 9.2%.

Het is dus verstandig zodanig te trainen dat je slow twitch vezels afnemen. Immers, fast twitch vezels groeien harder. Of je nu aan 30% of aan 80% traint. Doe de concentrische beweging met maximale snelheid.

http://jap.physiology.org/content/jap/94/6/2282.full.pdf

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was al op de hoogte van dit, maar netjes en duidelijk beschreven scoopz. Goede bijdrage aan dit forum.???

Ik kan je ook niks meer leren hè?!:D  Maar voor de minder ervaren leden is het misschien nuttige info. Zit nog meer in de pen..

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga eens kijken of ik tijd heb om het luchtwegenstelsel te beschrijven en hoe je het kan verbeteren met betrekking tot koolstofdioxide en zuurstof. Hoe meer zuurstof en hoe minder koolstofdioxide hoe beter de prestaties. DIt is redelijk te trainen. Zodra er tijd is, wil ik hier wel een stuk aan wijden.

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    • Hallo, Wij zijn Joey ophof en Maarten Relker, wij zijn 2e jaars sportkunde studenten.
      Vanuit ons opleidingsprofiel Sportkunde hebben wij de opdracht gekregen concreet met maatschappelijke problemen bezig te gaan en hier oplossingen voor te bedenken.
      Onze gekozen doelgroep is Sport en Gezondheid. Het vraagstelling die wij hebben gekozen luidt “welke handvatten mensen nodig hebben om te kunnen werken aan een gezondere leefstijl”.
      Met deze vraag willen wij graag een antwoord vinden op het stijgende percentage van overgewicht en obesitas in Nederland. We hopen dat u ons kunt helpen met het inventariseren welke handvatten dit kunnen zijn. Er is in ons inzien heel veel informatie beschikbaar over dit onderwerp, alleen zien veel mensen door de grote hoop van informatie geen juiste aanpak. Daarom willen wij inventariseren wat mensen nou graag willen zien in een online platform. Wij hopen dat jullie ons hier verder mee kunnen helpen!
    • Hallo geachte leden van KrachtForum,   Ik ben Noah, 17 jaar en zit al 1 maand in de gym. Momenteel heb ik al wat spiermassa en alles gaat momenteel nog goed. Maar ik heb twijfels na het lezen en begrijpen van de voedingsschema's en dieet zelf op internet.
      Namelijk weet ik dat bij bulken het gaat over het aankomen bij spiermassa, en cutten gaat over het vet verlies (ook de spiermassa). Ik wil vet verliezen, maar tegelijkertijd ook spiermassa behouden (of laten groeien). Dan praten we over bulken en cutten, en ja ik weet dat dit niet samen gaat i.v.m het lichaamsproces.
      Maar ik ben uiterst actief in het fitness leven en ik weet dat ik iets kan doen als ik er voor wil gaan, hoe zwaar dit ook zal zijn. Op dit moment train ik 7 dagen per week, zit ik 2 á 2,5 uurtjes in de gym, en ik train ook wel intensief.
      Ook weer dezelfde 7 dagen doe ik later in de middag nog 45 minuten cardio thuis, zoals ik het gewend ben. Ik zit op dieet en eet grotendeels eiwitten, dit in de hoop dat me spiermassa blijft functioneren. 
      Altijd na de training drink ik proteïne, ook weer in de hoop dat me spiermassa blijft functioneren. Met alles wat ik heb samengevat, is dit wel ideaal genoeg om op deze manier mijn spiermassa te behouden (of blijven groeien)?
      Ik kijk er graag naar uit om jullie feedbacks, en dank jullie hartelijk om tips, hints en informatie!

      Bij voorbaat dank!

      Groet,

      Noah (Skxd)
    • Wij hebben de webshop Bulkpowders ook toegevoegd aan de website, vanaf nu ook producten van Bulkpowders met andere webshops vergelijken op prijs en kwaliteit!
  • Sponsors


    Body en fitshop

    XXL nutrition