Advertentie:



Scoopz

Celbiologie

Recommended Posts

In dit artikel probeer ik uit te leggen wat cellen zijn, hoe deze zijn opgebouwd en wat hun functie is.

 

 Ik heb me beperkt tot de dierlijke cel, omdat dit meer aansluiting heeft met de lezers en het doel van dit forum.

 

 Wanneer je weet hoe bepaalde dingen werken op cel niveau is het makkelijker om andere processen te begrijpen.

 

Een cel is het kleinste levende onderdeel in het menselijk lichaam en in de cel bevindt zich alle genetische informatie voor het menselijk lichaam. Elk levend wezen (organisme) bestaat uit cellen, planten uit plantaardige cellen, bacteriën uit prokaryotische cellen, maar zoals ik al zei, in dit artikel komt alleen de dierlijke cel ter sprake, de eukaryotisch cel of eukaryoot.

 

Iedere cel heeft een eigen functie en meerdere cellen kunnen “samenwerken” en vormen dan weefsel.

 

 Zo kan een spiercel samentrekken en vormen verschillende spiercellen spierweefsel.

 

 Hoe een cel eruitziet is afhankelijk van het doel en het type cel, welke functie voert het uit en op welke plaats in het lichaam gebeurt dit. Alle cellen bevatten zogenaamde organellen, afzonderlijke cel compartimenten met een eigen functie omringt door een membraan.

 

Het makkelijkste is om een cel en de organellen van buiten naar binnen te beschrijven.

 

Een cel wordt bijeengehouden door een celmembraan. Het celmembraan is een dubbele fosfolipiden (vetten) laag en bevat oa verschillende eiwitten (-receptoren), cholesterol en poriën of kanalen. Fosfolipiden hebben een kop en een staart, waarbij de kop hydrofiel (houdt van water) is en de staart hydrofoob (hekel aan water)is. Door dat het water aan beide kanten van het celmembraan zit, zie je dat de kop naar de buitenkanten van de dubbele laag gericht is. De staarten wijzen naar elkaar en zijn naar binnen gericht omdat deze ver weg van het water willen zijn. De ruimte tussen de fosfolipiden is hydrofoob.

 

1.thumb.jpg.1e4a4202a26087f5bddadf186ada

Eén van de functies van het membraan is het bijeenhouden van de cel door het cytoplasma te omhullen. Het celmembraan is selectief-permeabel (doorlaatbaar) om transport via de ion-kanalen mogelijk te maken. Het membraan bevat eiwit-pompjes welke via actief transport specifieke moleculen en ionen transporteren. In het membraan liggen ook membraanreceptoren welke een signaal ontvangen van een extracellulair molecuul en deze doorgeven naar binnen. En de membranen bevatten bepaalde eiwitten ter identificatie van de cel.

 

 Als laatste belangrijke functie vormt het een grens of barrière tussen de intracellulaire omgeving (binnen de cel) en extracellulaire omgeving (buiten de cel).

 

Binnen het celmembraan ligt het cytoplasma. Het cytoplasma bestaat voor 60-95% uit water en bevat cytosol en de organellen en andere moleculen die erin in rond drijven. Voornamelijk water, eiwitten, RNA, aminozuren vind je terug in het cytosol. Ik zal niet de complete inhoud beschrijven en alleen de “belangrijkste” benoemen en/of toelichten.

 

2.thumb.jpg.743a45f0109d87632755b4d1c360

In het cytosol ligt het Golgiapparaat wat macromoleculen aanpast, opslaat en transporteert naar andere organellen en via exocytose moleculen uit de cel transporteert. Een mooie benaming is misschien dat het Golgiapparaat gezien kan worden als het soort distributie centrum van de cel.

 

Lysomen zijn blaasjes welke enzymen bevatten voor de vertering van macro-moleculen (oa koolhydraten, eiwitten en vetten). Ze breken deze af en geven deze via een membraan af aan het cytosol en transporteren afvalproducten naar buiten de cel.

 

Ribosomen zijn een samenstelling van eiwitten en RNA en zijn van groot belang bij de opbouw van eiwitten uit aminozuren. Mochten mensen meer willen weten over de werking van ribosomen en RNA, dan hoor ik het graag.

 

Belangrijk voor nu is om te weten dat hier via transcriptie een copy maakt van het DNA van een gen uit de celkern, deze copy heet messenger-RNA (mRNA). Het mRNA bestaat uit een keten van bouwstenen welke nucleotiden heten en bevatten de unieke code voor het te vormen eiwit. Vervolgens vertelt het mRNA aan een ribosoom met behulp van transfer-RNA enzym (tRNA), wat de vrije aminozuren uit het cytoplasma aandraagt, in welke volgorde de aminozuren in de keten gerangschikt worden en uiteindelijk het eiwit vormen, dit heet translatie. Dit is een zeer ingewikkeld proces en hier laat ik het verder bij.

 

Transcriptie en translatie.

3.thumb.jpg.1d87168798b238dd48cbbb345771

6.thumb.jpg.f248118b7db173061a4710e13a51

 

 

 

 

Tanslatie met tRNA.

7.thumb.gif.62f93e33a843b1aad6d254aa7fa7

Mitochondriën ook aanwezig in het cytosol, zijn de organellen waar de energie geproduceerd wordt. Mitochondriën hebben een dubbel membraan waarvan het buitenste zorgt voor de vorm en waarbij de binnenste heel veel plooien of vouwen heeft. Deze cristae zijn een soort baaien en zorgen dat er een groter oppervlakte is waardoor er meer reacties mogelijk zijn. De energie welke gevormd wordt in de mitochondriën is het welke bekende ATP. ATP maakt zeer veel processen mogelijk in je lichaam en is zeer belangrijk om die reden.

 

8.thumb.jpg.dd26585c22b6776b43c8c16ddbb2

 

 

Ruw endoplasmatisch reticulum (RER) is het organel waar de ribosomen zich bevinden en speelt een belangrijke rol bij de eiwitsynthese. De belangrijkste functie is het transport van moleculen, met name eiwitten, naar het Golgiapparaat.

 

 

 

Glad endoplasmatisch reticulum ontbreekt de aanwezigheid van ribosomen en vervoert de moleculen vanuit het RER naar het Golgi-apparaat. Daarnaast slaat het calcium-ionen op, zorgt voor de synthese van vetten (lipiden) en fosfolipiden en ontgiftigt het schadelijke stoffen, detoxicatie van drugs en alcohol bijvoorbeeld.

 

Een gespecialiseerde vorm van glad-ER is het sarcoplasmatisch reticulum in de spiercellen voor de opname van calcium-ionen.

 

9.thumb.jpg.12685eb5661ce29964ba538c041d

lHet belangrijkste van een cel is de celkern of nucleus. In de celkern ligt het DNA opgeslagen. Het DNA kan gekopieerd worden in drie vormen van RNA (mRNA, tRNA rRNA), welke direct of indirect via kernporiën getransporteerd wordt naar de ribosomen. Ook vind er celdeling plaats na een verdubbeling van het DNA, dit proces heet mitose.

 

 

Dit is een beetje hoe een cel is opgebouwd en hoe deze werkt. Er valt natuurlijk nog veel meer over uit te leggen, maar ik heb geprobeerd om de belangrijkste punten toe te lichten. Mochten er vragen komen over specifieke aspecten, dan hoor ik het graag en misschien bij genoeg animo volgt er een artikel over.

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Scoopz
  • Upvote 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Bodylab 10% korting code

zeer interessant! zelf heb ik dit laatst geleerd met biologie dus er kwam me al heel wat bekent voor maar,  je hebt het zo geschreven dat ik het nu nog beter begrijp :) 

veel beter dan hoe het in mijn biologie boek staat :D 

en erg goed die plaatjes, maakt het een stuk duidelijker!

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Weer erg netjes geschreven, vind het weer een erg nuttig en leerzaam artikel :)

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    •   Ha bedankt!   Ik gebruik ze wel eens bij ochtend cardio op lege maag. Ongeveer hetzelfde principe dus!
    • Goeie informatie! Eens een keer wat anders dan een verkooppraatje waarbij BCAA's enkel de hemel in worden geprezen  Zelf heb ik alleen BCAA's genomen tijdens het cutten toen ik aan IF (intermittent fasting) deed. Sommige zeggen dat je hierdoor je periode van vasten doorbreekt, maar ik vond het wel een fijn idee om toch wat aminozuren binnen te krijgen. Ik had de BCAA's zonder smaakje van bodylab. Deze zijn niet echt lekker en ruiken een beetje naar vis IMO.   Ik heb zelf nooit een merkbaar verschil waargenomen in de periodes dat ik wel/geen BCAA's als supplement gebruikte. Mijn conclusie tot nu toe is dat als de rest van je voeding op orde is, BCAA's geen toegevoegde waarde hebben.
    • Wat zijn BCAA's BCAA’s zijn aminozuren die door het lichaam gebruikt worden voor het aanmaken van spierweefsel. Het zijn de eerste stoffen/zuren die je spieren aanspreken als voedingsbron om energie vandaan te halen. BCAA’s volledig uitgeschreven staat voor Branched Chain Amino Acids. Omdat de structuur op moleculaire basis is vertakt (brachend) staat het bekend als Branched Chain Amino Acids. De aminozuren waar de BCAA’s uit bestaan zijn Valine, Isoleucine en Leucine. Deze stoffen heb je waarschijnlijk nog nooit van gehoord en daarom denk je misschien waarom zijn deze belangrijk? De eerder genoemde aminozuren maken een derde uit van je noodzakelijke aminozuren en het is ongeveer 70% van je totale spiereiwit. Dit geeft een indicatie op hoe belangrijk deze aminozuren voor je lichaam zijn.
      Je lichaam kan deze zuren niet zelf aanmaken daarom is het belangrijk dat je ze op natuurlijke basis binnenkrijgt. Dit kan via voeding of via suppletie. BCAA’s kun je vinden in eiwitrijke producten, denk bijvoorbeeld aan producten zoals eieren, vlees, vis en eiwit shakes. Wat doen BCAA's BCAA’s zorgen voor de voeding en de weder opbouw van je spiermassa. Simpel gezegd doet het herstelwerkzaamheden in je lichaam.
      Tijdens de lichamelijke inspanning worden de BCAA’s afgebroken in je lichaam. Dit wordt BCAA oxidatie genoemd (afbraak van BCAA’s). Bij intensieve en langdurige inspanning raakt in je lichaam de glycogeenvoorraad op, vanaf dat moment wordt de aminozuren gebruikt als energie bron. Bij langdurige inspanning wordt niet een bankdruk set van 3 x 15 bedoeld maar bijvoorbeeld het lopen van een marathon. Om te zorgen dat je spieren snel weer herstellen wordt de aminozuur leucine gebruikt. Dit betekend niet dat alleen leucine gebruikt wordt hiervoor. Het werkt namelijk erg nauw samen met Isoleucine en valine. Leucine zorgt voor een direct effect in je lichaam, het zorgt voor een stimulerend effect van de eiwitsynthese. De combinatie van de drie aminozuren zorgen ervoor dat de eiwitsynthese sneller wordt uitgevoerd. Hierdoor zal er minder schade aan de spieren voorkomen. BCAA's voor spiermassa Uit onderzoek is gebleken dat BCAA’s zorgen voor een verhoging in de eiwitsynthese. Dit is goed voor het herstel van de spieren waardoor de opbouw hiervan sneller kan gaan. Daarnaast zorgt het ook voor een vermindering in de afbraak van spiereiwitten. Eerdere onderzoeken tussen whey en BCAA’s heeft uitgewezen dat bij een periode van 8 weken de BCAA’s gebruikers 2 kilo meer spierkracht hadden ontwikkeld dan de gebruikers van whey. Hierover zijn ook tegen strijdige berichten gemeld. Wanneer je je voeding al aanpast op je sport activiteiten kan het zijn dat BCAA’s geen toevoeging hebben voor je lichaam tijdens het sporten. Sportvoeding wordt uitgezocht op eiwitrijke maaltijden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld kip, ei en vlees. Je lichaam krijgt op deze manier al voldoende aminozuren binnen waardoor de extra toevoeging van BCAA’s geen effect meer hebben. Je lichaam heeft dan aal voldoende BCAA en zal daarom weinig met de extra toegevoegde aminozuren doen. Let hier op tijdens het sporten of het wel effect heeft. Mocht je het niet zeker weten of het voor jou wel effect heeft, informeer hier dan naar bij een sport diëtist.
      Als je weinig eiwitten eet hebben BCAA’s juist een heel goed effect. Dit zal vooral voorkomen bij bijvoorbeeld vegetariërs die geen vlees eten. Zij missen dan een essentiële toevoer van eiwitten in hun voeding. Wanneer neem je BCAA’s Wanneer je BCAA’s moet nemen is door meerdere partijen en sporters onderzocht. Het blijkt uit verschillende onderzoeken dat het innemen van BCAA’s voor en tijdens het sporten het meeste effect heeft. Hoeveel je dan moet gebruiken is afhankelijk van je eigen voeding. De richtlijnen hierin zijn dat je 5 gram voor de training en 5 gram tijdens de training moet innemen. Het vooraf innemen doe je een half uur voor aanvang van de training. Omdat de hoeveelheid afwijkt kan het maar zo zijn dat je een andere dosering gebruikt. Bijvoorbeeld 7,5 gram voor de training en 7,5 tijdens de training. Intensieve sporters die niet al te veel eiwitten tijdens hun normale voeding eten zullen misschien zelfs 10 gram voor de training en 10 gram tijdens de training nodig hebben. Dit laatste zijn niet de richtlijnen maar sporter afhankelijk. Ga hier daarom niet blindelings vanuit. Voordelen van BCAA’s BCAA’s nemen aardig wat voordelen met zich mee. Daarom zijn veel sporters ook een groot voorstander van BCAA’s. De voornaamste redenen zijn: Spierkracht herstel
      De 3 aminozuren (leucine, isoleucine en valine) helpen bij het herstellen van de spierkracht. Hierdoor herstelt je lichaam sneller en kun je met optimale spierkracht en energie sporten. Onderhoud van het immuunsysteem
      Uit onderzoek blijkt dat BCAA’s een positieve invloed hebben op het immuunsysteem. Het zorgt voor het aanmaken van cytokine. Cytokine heeft een belangrijke rol in het immuunsysteem. Of het er echt voor zorgt dat je daarom minder snel ziek wordt is niet bewezen. Blijf daarom wel gezond eten en zorg dat je voldoende fruit eet. Spierprestaties op pijl houden
      De aminozuren zorgen er ook voor dat je energie opslag van de spieren behouden blijven. Ze gaan de vermoeidheid in de spieren tegen en zorgen dat de waargenomen inspanning verminderd wordt. Hierdoor heb je het gevoel dat je minder snel moe wordt en dat je langer door kunt. Simulatie van de vetverbranding tijdens het sporten
      Er zijn verschillende onderzoeken en theorieën die aangeven dat BCCA de vetverbranding stimuleert. Wanneer er een hoge concentratie van de BCAA’s in het lichaam aanwezig is tijdens het sporten zal het lichaam dit aanzien als een extreme afbraak van spierweefsel. Het lichaam zal hier dan mee stoppen en overgaan op vet als brandstof voor je lichaam. Hiermee train je de spieren extra snel en raak je sneller van je vet voorraden af. Daarnaast zorgt deze stimulatie ervoor dat de BCAA zuren direct naar de spieren worden gevoerd voor voeding. De resultaten zijn daardoor dat mensen meer lichaamsvet verliezen en meer spiermassa aankomen tijdens het sporten. Dit gebeurt tegelijkertijd dus voordeel op voordeel. Om te zorgen dat de verbranding tijdens het sporten zo snel mogelijk gaat is het aan te raden om 2 uur voor het sporten geen koolhydraten meer in te nemen BCAA's kopen?   Je bent van plan om BCAA's te kopen, wat nu? Je wilt de beste BCAA's voor jou voor de juiste prijs. Bij onderstaande webshops kun jij BCAA's kopen zonder teveel te betalen.
      http://www.bodyenfitshop.nl/
      https://www.bodylab.nl/
  • Sponsors


    Body en fitshop