Advertentie:

Sign in to follow this  
Merlijn

logboek afvallen

Recommended Posts

ik ga proberen me elke 3 dagen mijn voeding te posten dit is het nu

Ontbijt: skyr met blauwe bessen aardbeien en volle cruesli + koffie  

11 uur: 2 boterhammen met pinda kaas en 1 Eat Natural Almond Apricot Yoghurt 50 g

1 uur: 1 boterham met file american

4 uur: 2 boterhammen met 2 gehacktballen

half 7: spaghetti met gehackt tomaten saus en kaas

half 9:  1 banaan

hebben jullie nog tips?

Advertentie:

Een hele belangrijke tip. Reken uit hoeveel kCal je aanvoert en eventueel je koolhydraten, eiwitten en vetten tellen. Je doel is om af te vallen, dat doe je door een x hoeveeelheid onder je behoefte te eten, max 500 kCal. Dan moet je wel weten wat die behoefte is om voor je zelf te weten wat je dan moet aanvoeren om eronder te blijven. Reken het uit en meet de resultaten, gewicht en vetpercentage nu en straks. Ben je niets afgevallen, dan voeding en/of training aanpassen.

Wat je nu zegt, is ik wil met de auto naar Barcelona. Met welke auto, is de auto vol met meerdere passagiers, hoe hard rij je, hoe vol is de tank, wat is het verbruik?

Snap je wat ik bedoel?

Hier staan nog wel tips: http://krachtforum.nl/topic/117-basic-vetverlies-gids/

Edit, 13 jaar..Sorry maar je lichaam is volop in ontwikkeling. Eet gezond en geniet van je jeugd. Tenzij je zwaar overgewicht hebt, zou ik de boel lekker de boel laten. Groeien en cutten komt later wel!

Edited by Scoopz

ik heb best zwaare overgewicht 85kg 1,78m 13 jaar

ben zelf wel al een 5 maanden bezig met trainen cardio en afvallen

Contact opnemen met een dietist en hierin begeleiding zoeken. Eventueel eerst naar een arts. Als je veel te zwaar bent voor je leeftijd en lengte, met deze leeftijd moet je ern iet zelf aan beginnen. Dat levert op langer termijn alleen maar trauma's op!

Je kan ook zeker door gaan met zelf dingen uitzoeken om gewicht te verliezen, het is eigenlijk wel goed te doen hoor. Bereken je calorie behoefte, ga er 300-500 cal onder eten en doe voldoende cardio. De kilo's zullen er dan echt af vliegen :)

nog een schema van gister ik weet niet of ik het goed he b berekent waarschijnlijk niet maar hier is ie

ontbijt 12 uur: skyr half bakje, frambozen diepvriez half doosje, havermout quaker, 1 banaan (los)

lunch 2 uur: knakworsten 5 stuk, 1 wit bolletje

tussendoor 4 uur: 2 blokjes chocola 85% 1 appel

avond eten 6 uur: spinazie met rijst en kip 

komt op   ik hoop dat ik het goed heb berekent 

1,327 - 177 koolydraten - 36 fat - 68 eiwitten - 34 suiker    

Je kan ook makkelijk dit excel bestand gebruiken, deze rekent automatisch uit hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten je eet.

Je moet enkel invullen wat je eet :)

Wat me op valt is dat je volgens mij ook geen rekening hebt gehouding met bijv melk bij je havermout. Ook zou het beter zijn als je bijvoorbeeld die 5 knakworstjes vervangt met kipfilet. Meer eiwitten en minder vet etc.

Nee. Knakworsten en witte bellen is een NO Go en 1300kcal is veel te weinig uitgaande dat je een gezonde en volwassen man bent. Dit is gewoon uithongeren en houd je max 4 weken vol. Voor afvallen is het goed, maar geen gezonde manier van afvallen. 

Edited by topeiko

Jazeker wel. Kijk eens hier: http://forum.bodybuilding.nl/topics/startersguide-voor-beginnende-sporters.378470/

Dat is een heel zinvol topic en kom ik vaak op internet tegen. Dat is een mooie basis om vanuit te gaan.

Hoe maak je dan een goed schema? Bereken op deze site www.iifym.com je behoefte + sporttoeslag. Dit kan met een van de 'calculators'. De TDEE is een goede. Wil je aankomen, doe je +300/500kcal. Wil je afvallen, doe je -300/500kcal.

Zodra je jouw energiebehoefte berekend hebt, weet je ook je EKV-behoefte.

Houd voor eiwitten 2gr per kg lichaamsgewicht aan, vetten 1gr en de rest aan koolhydraten.

Stel je bent 100kg (handig om te rekenen), dan neem je 200gr eiwitten per dag. Dat is 800kcal. Je neemt 100 gram vet per dag (900 kcal) en de overige kcal, bijv. 1200 neem je aan koolhydraten. Dat zijn dan 400 gram koolhydraten.

Je hebt dan een goed schema. Als je dan voldoende vezels, vitamines, mineralen neemt, zit je helemaal goed. In dat bovengenoemde topic staan ook voldoende en verantwoorde keuzes om zo gezond en fit mogelijk te worden. 

Als je dan ZELF (je wil het immers leren en beter worden, toch?) een schema gemaakt hebt, plaats hem dan hier. Dan kunnen wij feedback geven. We kunnen alles voorkauwen, maar dan leer je het niet. Je leert alles door zelf te doen.

Klein opzetje:

7:00 50- 100 gram Havermout met 400 ml MAGERE melk

10:00 1x Appel, 1x banaan

12:00 4 bruine boterhammen met kipfilet

14:00 4-6 rijstwafels met kipfilet

18:00 Rijst met kip

Dit is gewoon een voorbeeldje je kan het niet regelrecht overnemen, bereken je calorie behoefte, vervolgens kan je dit opzetje verder uitwerken.

ik ben nu op deze website gekomen http://tdeecalculator.net/ maar dan moet ik invullen wat mijn activity is ik train 7x p week maar de rest van de dag zit ik gewoon op de computer of op school wat moet ik nou invullen want als ik 6-7x p week invult krijg ik boven de 3000 k

Dat is toch niet gek? Je sport 7x per week intensief, je lichaam heeft ook energie nodig om te herstellen. Je kan bijv. kiezen om 4 weken op 'je behoefte' te eten. Dit doe je om te kijken hoe het lichaam reageert op 3000kcal. Heb je de website hierboven wel gelezen? Dan zou je dit soort vragen niet stellen. Ik ga niet alles voorkauwen, dan hoop ik dat andere leden je willen helpen.

Alhoewel ik niet snap waarom je 6-7x per week wilt trainen. Je weet niet eens hoe je meot eten, laat staan trainen. Effectief trainen doe je met 3-4x per week en een goed schema en voeding. Rust is minstens zo belangrijk.

Edited by topeiko

ik ben een beetje in de war want ik had al niet zo'n gevoel dat ik gewicht verloor bij onder de 2000kcal ik verder wel die forum door gelezen maar ben gewoon in de war want dan moet ik nu alles veranderen ik doe 2 dagen cardio en 1 dag krachtraining en dat dan de hele week hmmm....

Beste,

"Gewicht" (het cijfer op je weegschaal) verliezen is eigenlijk eenvoudig. Daarmee heb ik niet gezegd dat de uitvoering altijd eenvoudig is, maar het principe erachter is simpel. Het draait om je energie balans.

De energiebalans zegt eenvoudig het volgende:

Krijg je even veel calorieën binnen als je verbruikt dan blijft je gewicht stabiel.

Eet je meer calorieën dan je verbruikt dan neemt je gewicht toe.

Eet je minder calorieën dan je verbruikt dan neemt je gewicht af.

Eenvoudig toch? Hoe gaat dit nu in de praktijk? De verwijzing die Topeiko je gaf in de eerdere posts zijn volgens mij echt goed. Ze laat je toe om je dagelijkse energiebehoefte te berekenen. Dit is de hoeveelheid calorieën die je nodig hebt om exact te blijven zoals je nu bent. Geen toename en geen verlies. LET WEL: zoals Topeik ook reeds aangaf in zijn post is dat altijd een schatting! Een alternatief is om "TDEE calculator" te googelen. Je krijgt dan een aantal sites die je toelaten om via bepaalde formules (onder andere Mifin) je energiebehoefte te berekenen. Maar zoals ik zei, de verwijzing van Topeiko is top!

Eens je die energiebehoefte kent moet je daar onder gaan eten. Max 500 calorieën. Minder kan, dan duurt het wat langer, maar ik raad je aan daar niet over te gaan. 

Hou vervolgens bij wat je eet en bereken het aantal calorieën (eenvoudig via 1 van de vele beschikbare apps). Weet dat dit OOK steeds een schatting is. Zowel je dagelijkse behoefte als datgeen wat je eet zijn een onderbouwde schatting. Vervolgens is het trial and error. Val je niet af? Verlaag je calorieën een BEETJE. Val je te snel af? Iets meer eten.

Wat ik je net heb uitgelegd gaat over het verliezen van "gewicht". Het absolute cijfer op de weegschaal. Sporters en vooral mensen in de gym willen eerder hun lichaamssamenstelling wijzigen. Voor hen is het niet voldoende dat ze gewicht verliezen, dat gewicht moet bestaan uit vet en ze willen liefst nog wat spieren bijpakken. Als dat je doel is dan blijft de energiebalans gelden maar dan moet je ook aandacht gaan schenken aan de verdeling van je macro nutriënten, je training en dergelijke. Maar dat is een onderwerp waar verscheidene fora mee vol geschreven kunnen worden. 

Begrijp dat het principe om "gewicht" te verliezen eenvoudig is. Minder eten dan je verbruikt. Het uitvoeren is misschien iets moeilijker. Je moet consequent zijn en volhouden. Wil je je lichaamssamenstelling veranderen (spieren tegenover vetmassa) dan komt er wat meer bij kijken. 

PS: ik ken je situatie niet. Indien er medische redenen zijn voor je overgewicht, ALTIJD via een arts passeren. Ik ben dat voor alle duidelijkheid niet en verleen ook geen medisch advies. 

Succes

Rebuild

http://www.rebuildonline.net

• Upvote 1

mijn doel is om tot omgeveer 73 kg te komen en dan in spieren aan te komen maar ik ga het zeker proberen ik ga nu ff een schema maken en die post ik dan zomenteen of morgen

thx voor alle goede raad van iedereen :)

ontbijt
70g havermout 
300 ml melk
402 kcal

tussendoor
1 appel
1 banaan
165 kcal

lunch
4 bruine broodjes
6 plakjes kalkoen file 
269 kcal

tussendoor
5 rijst wafels 
5 plakjes kipfile 
275 kcal

avond eten 
100g rijst 
100g kip 
557 kcal 

dit is maar 1668 kcal doe ik iets verkeerd ik gebruik gewoon http://www.calorietabel.nl/

kom ik maar op 166

Kijk dit begint er al meer op te lijken dan wat je eerst had, vergeet de gezonde vetten niet bijvoorbeeld uit nootjes of vis. Bijv 30 gram pinda's kun je zo nog makkelijk hierbij toevoegen.

en kan chocola er gewoon bij meestal neem ik 85% heel soms 70 en dan 2 blokjes p dag